perjantai 11. marraskuuta 2011

ISÄT MEIDÄN

19 vuotta sitten kuolleesta isästäni minulla ei ole jäljellä juurikaan muuta kuin muistot ja taulu, josta kuva ohessa.

Pidän kuitenkin isyyttä suuressa arvossa ja koetan olla 33-vuotiaalle tyttärelleni mahdollisimman hyvä isä ja samalla miehen malli.


Isänä olemisesta löytyy Yhteishyvä-lehden 11/11 sivuilta 8-9 seuraavat artikkelit:

Ennen isät olivat jörriköitä, jotka antoivat lapsille remmiä ja pelotteli­vat vaimojaan. Väärin! Isien valta-asemasta perheessä on käyty historiassa jatkuvaa keskustelua, ja heidän aukto­riteettinsa murtumista ennustettiin jo 1800-luvulla. Tämä käy ilmi isyystutkija Johanna Mykkäsen ja historioitsija Ilana Aallon raportista Isyyden ihan­teet, arki ja kokemukset.

1970-luvulla tapahtui kuitenkin suuri muutos, kun isät päästettiin synnytyssaleihin. Enää ei riittänyt, että he elättivät perheensä. Työelämään astuneet naiset olivat kyllästyneet kan­tamaan yksin vastuuta lapsen hoivaa­misesta.

"Miehille isyys on yhä tärkeämpää, mutta odotuksia on enemmän. Toivoi­sin, että heille annettaisiin mahdol­lisuus löytää omanlaisensa vanhem­muus. Isillä on kuitenkin edelleen enemmän valinnanvapautta kuin nai­silla", Mykkänen sanoo.

Vaikka perheen merkitys on kasva­nut, harva isä jää vanhempainlomalle isyysloman jälkeen.

"Heidän pitäisi itse hoksata, että vanhempainvapaa on hengähdys­tauko, jonka aikana voi irrottautua töistä ja miettiä, mitä vanhemmuu­delta haluaa."

Mykkänen tuntee taiwanilaisen parin, joka tuli vuodeksi Suomeen äidin väitöskirjan vuoksi. Isä otti töistä vuoden vapaata ja hoitaa nyt parin lasta kotona.

"Mies tunnusti: "Minua pelottaa mennä takaisin töihin, koska en haluaisi. Nyt tajuan, miksi äidit viihtyvät niin pitkään kotona. Sotku ja vaiva on niin pieni osuus vanhemmuutta!'"


Apua haetaan yhä enemmän

Isien määrä Ensi- ja turvakotien asiakkaista on kolminker­taistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Usein syynä on huoli omasta jaksamisesta perheen arjessa.

"Isyys on miehille kova juttu. Pienten lasten isät tekevät kuitenkin paljon ylitöitä, ja paineet ovat kovat", kertoo miestyön suunnittelija Visa Kuusikallio Ensi-ja turvakotien liitosta.

Ensikodeissa perheet yöpyvät ja opettelevat arjen hallintaa. Siellä myös keskustellaan vanhemmuuteen liittyvistä tunteista ja pulmista. Avopuolelle isät saattavat hakeutua vaikkapa pari­suhteen riitojen takia tai siksi, että pelkäävät käyttäytyvänsä väkivaltaisesti.

"Isät ovat päässeet siihen, missä äidit jo ovat. Roolit ovat muuttuneet ja lapsenhoito tullut tasavertaisemmaksi. Toi­saalta isiltä vaaditaan nykyisin tunnetaitoja, joihin heillä ei välttämättä ole valmiuksia."

Kuusikallio pitää uutta 6+6+6-perhevapaamallia hyvänä ehdotuksena. Siinä molemmat vanhemmat saisivat kuusi kuu­kautta vapaata ja jakaisivat lisäksi kuusi kuukautta haluamal­laan tavalla.

"Lapselle on parempi, että hänellä on hyvä suhde kah­teen vanhempaan. Etenkin nuoret isät ovat kiinnostuneita vapaamahdollisuuksista. Työnantajilta ja yhteiskunnalta pitäisi löytyä enemmän ymmärrystä tätä kohtaan. Myös isien olisi tajuttava mahdollisuuden ainutkertaisuus."





LAISKOTTELU TEKEE KEHOSTA 70-VUOTIAAN


Jokainen tietää, että lihakset pysyvät vahvoina, kun liikkuu joka päivä. Mutta nyt tutki­mus paljastaa laiskottelun kammottavat
vaikutukset.

Jo parin päivän laiskot­telun jälkeen lihakset ovat heikentyneet, ja jos laiskot­telu jatkuu, päätyy keho jo 40-vuotiaana yhtä hauraaksi kuin 70-vuotiaalla!

Usein ei itse huomaa, että lihasmassa on huvennut, silla se korvautuu huippunopeasti rasvalla niin, että kun itseään katsoo peilistä, ei välttämättä näytä sen pienemmältä kuin ennenkään.

Lihasmassan menetyksen voi toki välttää syömällä oikein, mm. riittävästi prote­iinia, ja olemalla aktiivinen joka päivä. Tarvitaan sekä kevyttä liikuntaa, kuten työmatkapyöräilyä, että raskaampaa liikuntaa, jossa tulee hiki pintaan.

Lähde: Tri Douglas Paddon Joves, Uni­versity of Texas Medical Branch & Kunto Plus 16/2011, sivu 5.





TEHOKAS JUOKSUTAPA: 10-20-30, juokse!


Haluatko sellaiseen kuntoon, että kilpakumppaneilta nyrjähtävät niskat - ja puolta nopeammin kuin tavallisesti? Resepti on yksinkertainen: Juokse lujaa 10 sekuntia, keskinkertaista vauhtia 20 s ja lopuksi 30 s rauhallista vauhtia. Jatka tätä yhteensä 10 minuuttia.

Uuden metodin on kehittänyt tans­kalainen Institut for Idraet, ja sen suosio kasvaa, koska huippukuntoon pääsemi­seksi riittää kolme puolentunnin tree­niä viikossa (10 min 10-20-30 sekunnin menetelmällä ja 20 minuuttia alku- ja loppuverryttelyyn).

Lähde: Kunto Plus 16/2011, sivu 6.





REISITREENIÄ JÄTTILÄISSARJOIN



Jättiläissarjoista (Giant Sets) voisi ehkä myös käyttää nimitystä "kiertoharjoitus" tai "kuntopiiri". Siinä kun tehdään useampi kierros vähintään neljän eri liikkeen settiä pienin palautuksin.

Eilisen (torstai) treenini kohteina olivat reidet, vatsa ja pohkeet.




1. Alkuverryttely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. Etureisien "etukäteisväsytys": reisiojennus yhdellä jalalla (TG+lt)
  • vasen 26, 16 ja 12 toistoa (pal. 30 s)
  • oikea 28, 16 ja 12 toistoa (pal. 30 s)
3. Jättiläissarjat (kolme kierrosta / palautukset jalkojen välillä 30 ja liikkeiden välillä 60 sekuntia)
  • yhd.jal.kyykky (TG+lt) 16/17, 11/11 ja 8/9
  • sissykyykky (pl) 17, 14 ja 12
  • frogkyykky (kp) 12, 9 ja 7
  • reisikoukistus (sl+tp+kp) 19, 15 ja 11
4. Supersarjat (kuusi kierrosta / palautukset 20 sekuntia liikkeiden välillä)
  • säärinosto maaten (tp+npt) 14, 10, 8, 7, 6 ja 5
  • varp.nousu (sl+kp) 15, 12, 11, 10, 10 ja 10
5. Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • staattista venyttelyä muutama minuutti

Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko, pl=painolevy, kp=käsipaino, sl=steppilauta, tp=tasapenkki ja npt=nilkkapainot.

HUOM! Tein kaikissa sarjoissa melkein maksimitoistot!





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI eilen:
  • Are you Burning Your Sports Supplement Dollars on Whey-Protein?
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com




HYVÄÄ VIIKONLOPPUA JA ISÄNPÄIVÄÄ.



Ei kommentteja: