maanantai 24. lokakuuta 2011

VÄLINETARJONTAA

Heavyrope: Hauska hyppynaru sitkeille

Heavyrope on uusi, painolla varustettu (vähintään 900 g) hyppynaru, joka valmistajan mukaan aiheuttaa keskipakoisvoiman ansiosta 50 prosenttia lisää vastusta tavanomaiseen hyppynaruun verrattuna.


Se kohottaa sykettä ja on hyvää kuntoharjoittelua, mutta vahvistaa samalla sekä ylä- että alavartalon lihaksia.

KUNTO PLUS testasi narun, ja sillä todella saa hyvää treeniä! Syke nousi nopeasti. Vahvistaa erittäin hyvin käsivarsia ja hartioita, jotka kannattelevat narun painon. Myös vatsa ja selkä saavat osansa treenin tehosta, koska yläkehoa on jännitettävä tasapainon säilyt­tämiseksi tavallista enemmän.

Lisätietoja:


Luonnollista liikuntaa salilla

Luonnollisuus on tänä päivänä valttia niin ravinnossa kuin liikunnassa. Eccon monitoimijalkine Biom Train sopii niin juoksuun kuin salitreeniinkin. Keveä ja joustava kenkä tuntuu hyvältä niin tanssitreeneissä, kuntosalilla kuin lyhy­ellä juoksulenkilläkin. Luonnollisempaan liikkeeseen ohjaavan kengän luvataan vahvistavan säären etuosan lihaksia. Ku­miset ulkopohjat takaavat hyvän pidon eivätkä jätä jälkiä. Plussaa tyylikkäästä ulkoasusta.

Lisätietoja:


Helppo juoksukello

KUNTO PLUS koekäytti Niken uuden juoksukellon, Nike+ SportWatch GPS, 199 €:

Käyttäjäystävällinen ja helppo kello. Kolme helposti opittavaa nappia, joilla saa nope­asti selville vauhdin, matkan ja kalorien kulutuksen. Usb-tikku rannekkeessa on hieno yksityiskohta. Myös muotoilu on niin herkullinen, että kelloa haluaa käyttää kokoajan!

+ Selkeä näyttö
+ Helpot toiminnot
+ Vähän nappeja
+ Voi käyttää Nike+jalka-anturin kanssa
+ Kaunis design!
+ Sopii myös juoksumatolle


Lähde: Kunto Plus 15/2011, sivut 5-7.





TREENAA KLO 7 - JA NUKUT YÖSI HYVIN

Kipaise lenkille puistoon tai pyöräretkelle maastoon aamulla ennen töihin menoa. Sillä tavoin annat kehollesi parhaat edellytykset hyvään yöuneen.

Aamutreeni on nimittäin osoittautunut huomattavas­ti paremmaksi unen kannalta kuin kuntoilu päivällä tai illalla. Appalachian State Universityn tutkijat Yhdysvalloissa arvioivat, että aamuharjoittelu auttaa tasaamaan hormonien eritystä, ja sillä on erityisen hyvä vaikutus unihormoneihin.

Tutkimuksessa ryhmä ihmisiä juoksi 30 min päivän eri aikoina, ja kävi melko nopeasti ilmi, että yöl­lä nukutti parhaiten, kun kuntoiluhetki oli pidetty aamulla klo 7.

Lähde: American College of Sports Medicine & Kunto Plus 15/2011, sivu 7.





SUNNUNTAIN PUNTTI- ja CARDIOTREENI

Jatkoin hikisiä treenejäni eilen entiseen malliin eli 20 sekunnin palautuksin. Punttiosuuden päätteeksi vetäisin puolen tunnin cardiotreenin (jotain aerobisen ja anaerobisen väliltä) crosstrainerilla ja spinningpyörällä.

1. Alkuverryttely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. Punttiosuus (selkä, hauikset ja kyynärvarret)
  • leuanveto (TG+lt) 8 x 8 ... 4
  • yhd.käd.soutu (kp) 4 x 8 / 4 x 8
  • hauiskääntö (Gironda, lt) 6 x 8 ... 4
  • hauiskääntö käänt.ott. (Gironda, lt) 3 x 8
3. Cardio (syke keskimäärin noin 85% maksimista)
  • 3 x (5 + 5 min / crosstrainer + spinning)
4. Jäähdyttely
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti

Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, kp=käsipaino ja lt=levytanko.

Leuanvedon ja molemmat hauiskäännöt koetin tehdä Vince Girondan ohjeiden mukaisesti.
Katso videot:

Iltamyöhäisellä katsellessani Discovery-kanavalta ohjelmaa "Pitelemätön Cracknell" tein suunnilleen minuutin yksittäisillä venytyksillä parisenkymmenen minuutin venyttelyrupeaman.






Ei kommentteja: