maanantai 31. lokakuuta 2011

LISÄÄ LIIKETTÄ TYÖPÄIVÄÄN

1. Luovuta paikkasi hississä työ­kavereillesi ja kulje itse rappusia pit­kin - joka kerta. Portaat ovat mainio tilaisuus saada tehokasta liikuntaa ja kiinteät pakarat!

2. Hanki säädettävä työpöytä, niin voit helposti vaihdella työasentoasi

3. Mene työkavereidesi luokse, jos sinulla on heille asiaa. Vältä sisäisiä puheluita tai sähköpostin lähettä­mistä ellei se ole aivan välttämätön­tä asian selvittämiseksi.

4. Pyöräile työmatkasi ja käytä autoa tai bussia vain todella kylminä päivinä, tai jos asut todella kauka­na työpaikastasi. Siten saat päivän liikunta-annoksen kuin huomaa­mattasi!

5. Kävele pieni lenkki lounastauol­lasi. Jo 5-10 minuutin kävelyllä on merkittäviä terveyshyötyjä. Samalla saat raitista ilmaa ja uutta energi­aa, joten iltapäivän työt hoituvat tehokkaasti.

6. Nouse seisomaan, kun puhut puhelimessa. Kävele mieluusti myös ympäriinsä toimistossasi.

7. Pidä kävelykokouksia eli kävelkää pieni lenkki samalla, kun käytte asi­oita läpi. Kävely antaa sekä fyysistä että henkistä energiaa ja auttaa löytämään uusia näkökulmia.

8. Hae yksi paperi tai muu tarvike kerrallaan työpisteellesi. Älä siis kerää tarvikkeita lähellesi välttääksesi ylimäaräistä kävelyä.

9. Hyödynnä työpaikkasi tarjoamat liikuntamahdollisuudet. Monilla yrityksillä on sopimus kuntokeskuk­sen kanssa, jolloin työntekijät saavat treenattua edullisesti. Aina kaikki eivät kuitenkaan edes tiedä tästä mahdollisuudesta.

10. Ilmoittaudu kuntojuoksuun yhdessä työkavereidesi kanssa. Yhteinen kuntoilupäämäärä edistää sekä terveyttä että yhteenkuuluvuuden tunnetta.


Lähde: Kunto Plus 15/2011, sivu 41.





PIKAOPAS: Öljyjen A ja O

Omega-3-kalaöljyt

Nimi: DHA ja EPA.
Tehtävät: Muuttuvat aineenvaihdunnassa välittäjäaineiksi, jotka suojaavat tulehdukselta. Ehkäisevät ja lievittävät monia tulehduksen aiheuttamia sairauksia. Suuri merkitys myös aivojen kehitykselle ja toiminnalle.


Omega-3-kasviöljyt

Nimi: ALA.
Tehtävät: Pieni osa muuttuu aineenvaihdunnassa EPA-ja DHA -kalaöljyiksi. Siten ALA hoitaa jokseenkin samaa tehtävää kuin kalaöljyt, tosin paljon vaatimattomammalla teholla.


Omega-6-kasviöljyt

Nimi: Tunnetuimmat ovat linolihappo, arakidonihappo sekä gammalinoleenihappo.
Tehtävät: Muuttuvat aineenvaihdunnassa välittäjäaineiksi, jotka tasapainottavat kalaöljyjen vaikutuksia. Suurina annoksina ne voivat kuitenkin kilpailla kalaöljyjen kanssa.


Omega-9-kasviöljyt

Nimi: Tunnetuin on oliivihappo.
Tehtävät: Alentavat kolesterolitasoa ja LDL-kolesterolin määrää. Vahvistavat epäsuorasti kalaöljyjen terveysvaikutuksia, jos niitä käytetään omega-6-rasvahappoja sisältävien öljyjen sijaan.


Lähde: Kunto Plus 15/2011, sivu 56.





HEMMOTTELE SEKÄ IHOA ETTÄ MIELTÄ HIEROEN

Kukapa ei nauttisi olla taitavien käsien hierottavana, kun iholla tuoksuu hyväntuoksuinen öljy? Voit itsekin antaa itsellesi hurmaavan ja rentouttavan hieronnan, jos saatavilla ei ole toista käsiparia. Hieronta lisää ihon veren­kiertoa ja samalla ravinteiden kulkua ihoon sekä kuolleiden ihosolujen poistumista. Iho saa paremman värin, pysyy tervee­nä sekä kiinteänä ja hermosto­kin rauhoittuu.

Hiero itseäsi 2-3 kertaa viikossa ennen kylpyä.


Toimi näin:
  • Huolehdi, että huone on mukavan lämmin.
  • Asetu pyyhkeen päälle.
  • Käytä luonnomukaista, kyl­mäpuristettua öljyä, esimerkiksi seesami-, kookos-, oliivi- tai auringonkukkaöljyä. Öljyn tulee olla huoneenlämpöistä. Älä säästele öljyä. Jos öljyä on liikaa, se on helppo huuhtoa lopuksi pois.
  • Keskity hemmottelemaan it­seäsi ja ihoasi sataprosenttisen terveellisellä ja nautittavalla tavalla.
  • Hiero otsa, kasvot, korvat ja ohimot öljyllä.
  • Hiero öljyä jalkateriin ja jatka jalkoihin sekä käsivarsiin.
  • Hiero myös selkä ja vatsa öljyllä pyörivin liikkein myötä­päivään.
  • Hiero pehmein vedoin. Voit toki hieroa vähän napakammin sieltä, missä on appelsiini-ihoa.
  • Lopeta huuhtomalla itsesi huolellisesti lämpimässä suih­kussa.
  • Jos käytät pesuainetta vain intiimialueillesi, et taatusti tarvitse kosteusvoidetta kylvyn jälkeen. Kokeile vaikka.

Lähde: Kunto Plus 15/2011, sivu 58.


Hyviä hierontaöljyjä löydät osoitteesta: http://bodyshop.fi/tuotteet-hieronta.shtml





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI lauantaina
  • 5 Reasons You Aren't Getting Stronger
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com




Käy tutustumassa
Eric Cresseyn
"Show and Go" -systeemiin

>> Klikkaa!

Ei kommentteja: