maanantai 10. lokakuuta 2011

KOTIIN ILMAN STRESSIÄ

Tarvitaan sekä harjoitusta että itsekuria, jotta työstres­si jää työpaikalle eikä tule mukana kotiin. On kuitenkin täysin mahdollista tulla kotiin ja nauttia rauhassa vapaa-ajasta ja perheestä - riippumatta siitä, miten kauhea stressi töissä on. Salaisuus on hyvin harkittu tauko.



Valitse kiertotie

Kuljetpa sitten autolla, polkupyörällä tai kävellen, tee kotimatkalla pieni syrjähyppy: käväise satamassa, kulje puiston poikki tai jotain ihan muuta. Anna itsellesi 5-10 minuuttia, jolloin keskityt nauttimaan elämän ihanuuksista. Sateenkaari taivaalla, vedessä kimaltava aurinko, tuoksuvat kuk­kaset, metsän hiljaisuus. Tieteelliset tutkimukset todistavat, että luonto on ylivoimaisesti paras stressinpoistaja ja auttaa siirtä­mään ajatukset pois työtehtävistä ja -paineista.


Nauti kylvystä

Pese kirjaimellisesti työpölyt itsestäsi, hem­mottele itseäsi ihanalla voiteella, ja pukeudu mukavimpiin kotivaatteisiisi. Se virkistää, puhdistaa kehon ja ajatukset stressistä ja toimii samalla fyysisenä siirtymänä töistä vapaa-aikaan.


Lepää 5-20 minuuttia

Sulje puhelin, tietokone ja televisio, ja sano perheellesi, että tarvitset hetken irrottautumisrauhaa. Asetu selällesi, nosta jalat ylös vaikka tyynyn päälle, sulje silmät ja keskity rentoutumaan. Työnnä lempeästi syrjään kaikki ajatukset työstä ja kotitöistä, jos niitä nousee mieleen. Levon jälkeen voit nauttia loppupäivästä. Tutkimuksen mukaan juuri tauot ja lepo auttavat irrottautumaan työtaakoista ja saamaan uutta energiaa.


Kuuntele rentouttavaa musiikkia

Klassinen musiik­ki ja muut pehmeät sävelet ovat loistavia aivojen nollaajia ja mielen rauhoittajia. Saat tyhjennetyksi aivojesi roskakorin niin, että sinulla on kapasiteettia nauttia vapaa-ajasta tarvitsematta pyöritellä työasioita aivoissasi koko iltaa.


Lähde: Kunto Plus 14/2011, sivu 53.





LUOTTAMUS TEKEE TAVARAT TARPEETTOMIKSI

"Sehän on vain esine." Jos ajattelet näin, kun jokin särkyy tai varas­tetaan, tunnet todennäköisesti itsesi rakastetuksi ja läheistesi tukemaksi.

Ainakin jos uskomme University of New Hampshiren tutkimusta, jossa tehtiin myös käänteinen johtopäätös: Jos rakastat suuresti tavaroitasi, se saattaa johtua siitä, että et ole kovin varma suhteissasi muihin ihmisiin.

Tutkimuksessa koehenkilöt jaet­tiin kahteen eri ryhmään. Toinen ryhmä kirjoitti tapahtumasta, jos­sa tunsivat jonkun toisen ihmisen antaneen heille tukensa ja toinen ryhmä koehenkilöitä kirjoitti vain ravintolakokemuksesta. Kirjoitus­tehtävien jälkeen koehenkilöiden piti määritellä rahallinen arvo sille, kuinka paljon he iloitsevat joistakin kotona olevista tavarois­ta. Ensimmäisen ryhmän hinta-arvio oli 33 dollaria, kun taas toisen ryhmän mielestä tavarat toivat iloa 173 dollarin arvosta.

Lähde: Medline & Kunto Plus 14/2011, sivu 54.




OVATKO VITAMINOIDUT VEDET JA JUOMAT TERVEELLISIÄ?

Kunto Plus -lehden lukijan kysymys:

"Jotkut uudet vitaminoidut virvoitusjuomat maistuvat niin hyviltä, että minä ja teini-ikäinen tyttäreni juomme niitä runsain määrin. Ne tuntu­vat terveellisiltä, mutta ovatko ne sitä? Saammeko liikaa vitamiineja?"


Ravitsemustieteiden maisterin Christian Bitzin vastaus:

Kannattaa uskoa omaa epäluuloaan "terveellisten" kivennäisvesien ja vitaminoitujen juomien suhteen. Ne eivät ole eri­tyisen terveellisiä. Huolimatta kauniista väreistä ja houkuttelevista mainoksista ei ole olemassa riittävästi hyviä syitä tuhlata rahaa näihin vitamiinijuomiin.

Heti kun pullossa mainitaan vitamiinit, alka­vat monet uskoa, että kyseessä on todellinen terveyspommi. Vitamiini-sana onkin melkoinen myyntivaltti, vaikka vain harva tietää, tarvitsee­ko todella vitamiinilisää tai mitä ne vitamiinit oikein ovat.

Voi olla monille yllätys, ettei vitamiinien run­sas saanti vielä kerro terveellisyydestä mitään. Vaikka saisi paljon vitamiineja, ei siis ole mitään takeita, että vitamiinit myös jäisivät kehoon.

Useimmat ihmiset saavat aivan tarpeeksi vi­tamiineja tavallisesta, jokapäiväisestä ruuas­ta, joka sekä maistuu hyvältä että on helppoa laittaa. Jos keho saa enemmän vesiliukoisia vi­tamiineja kuin se tarvitse (C- ja B-vitamiineja), menevät sekä ylimääräiset vitamiinit että niihin tuhlatut rahat suoraan vessanpönttöön.

Jos taas kyseessä ovat rasvaliukoiset vitamiinit (D, E ja K), jotka varastoituvat rasvakudokseen, voi olla suorastaan haitallista saada niitä liikaa. Tutkimukset ovat osoittaneet esimerkiksi, että suuret E-vitamiinimäärät saattavat osaltaan li­sätä syöpään sairastumisen riskiä. On siis syytä olla varovainen.

Virvoitusjuomiin lisätyt vitamiinit siis ovat pää­osin tarpeettomia, koska useimmat saavat niitä muutenkin riittävästi. Mutta sitäkin pahempaa on, että juomat sisältävät lisättyä sokeria ja kas­vattavat siten päivittäistä kalorikuormaa.

Siksi vitamiinijuomia voidaan verrata limonadeihin ja mehuihin. Lasten ja nuorten ei ole ter­veellistä juoda enempää kuin puoli litraa virvoi­tusjuomia viikossa, ja tähän määrään sisältyvät myös vitaminoidut vedet ja juomat.

Sinun on tärkeätä kertoa tyttärellesi, ettei terveellinen elämäntyyli vaadi vitamiinivesiä, koska ne eivät milloinkaan riitä korvaamaan liian vähäisen unen, stressin ja epäterveellisen ravinnon aiheuttamia haittoja. Ne voivat lievit­tää omaatuntoa, mutta terveydentilaa ne eivät yksin riitä kohentamaan.

Päinvastoin, omantunnon rauhoittaminen vitaminoidulla vedellä tai vastaavalla saattaa saada laiminlyömään terveelliset elämäntavat. Tällainen vaikutus havaittiin vitamiinipillereiliä äskettäin Psychological Science -lehdessä jul­kaistussa taiwanilaistutkimuksessa. Tutkimuksen koehenkilöt vähensivät liikunnan määrää ja alkoivat syödä enemmän pikaruokaa uskoessaan syövänsä vitamiinipillereitä. Ilmei­sesti siksi, että he kuvittelivat vitamiinien sellai­senaan riittävän suojaksi.

Aivan tavallinen, vaihteleva ravinto on sekä aikuisille että teini-ikäisille täysin riittävää. Tar­vitsee siis vain syödä täysjyvätuotteita, kalaa, hedelmiä ja vihanneksia niin kuin kaikki hyvin tietävät. Oikotietä ei ole olemassa. Ei varsinkaan teini-iässä, jolloin vahvan luuston, vahvojen lihasten ja yleisen hyvinvoinnin perusta raken­netaan.

Lähde: Kunto Plus 14/2011, sivu 55.





EILINEN TRIPLA- JA SUPERSARJATREENI

Eilisen (sunnuntai 9. lokakuuta) punttitreenini kohteina olivat kolme suurinta lihasryhmää eli reidet, rinta ja selkä. Tein niille kaiken kaikkiaan 55 sarjaa! Koska minulla on sekä kokemusta harjoittelusta (1960-luvun lopulta asti) että runsaasti aikaa, suosin ohjelmia, joissa joutuu lujille ja vielä melko pitkän ajan.


Eilinen punttiosuus vei aikaa noin 80 minuuttia ja koko ohjelma alkuverryttelyineen ja jäähdyttelyineen hieman yli puolitoista tuntia.

1. Alkuverryttely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. Reisiojennus yhdellä jalalla (TG +lt) ; verr. 1 x 15 ja lähes maksimaaliset 4 x 10 / 4 x 10 (palautukset 30 s). Reisiojennus toimi etukäteisväsytyksenä etureisille.

3. Triplasarjat (1+5) reisille (palautukset liikkeiden välillä 15-45 s)
4. Supersarjat rinnalle ja selälle (1+6)(pal. 15-45 s)
5. Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti

Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko, sl=steppilauta, tp=tasapenkki ja kp(t)=käsipaino(t).





Ei kommentteja: