maanantai 17. lokakuuta 2011

KOHU RAVINTOLISISTÄ

Tiedotusvälineet uutisoivat ja tulkitsevat väärin Yhdysvalloissa tehtyä ravintolisätutkimusta. Sen väitetään osoittaneen, että ravintolisät muka olisivat vaarallisia ja ne voivat voisivat jopa tappaa. Väite on yhtä päätön, kuin jos ilmoitettaisin, että liikunta on vaarallista tai että kaikki lääkkeet lisäävät kuolleisuutta. Ja aivan erityisesti syöpälääkkeet, sillä niiden käyttäjäthän kuolevat nopeimmin ja useimmin. Tosiasiassa tutkimus ei osoittanut minkäänlaista kausaalista syysuhdetta ylikuolleisuuden ja ravintolisien välillä. Ravintolisät, esimerkiksi D-vitamiini, pro- ja prebiootit ja kalaöljy, ovat tarpeellisia ja turvallisia jatkuvassa käytössä.

Lue Tohtori Matti Tolosen artikkeli >>> http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2160


Oma kommenttini

Monipuoliseen ruokavalioon, josta saa riittävästi kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita, kuuluvat:

Kasvikunnan tuotteista esimerkiksi:

  • vihannekset ja juurekset
  • hedelmät ja marjat
  • täysviljatuotteet
  • pähkinät, mantelit ja siemenet
  • kasvisöljyt

Eläinkunnan tuotteista esimerkiksi:

  • kalat ja muut merenelävät
  • broileri ja kalkkuna
  • punainen liha
  • kananmunat
  • riista
  • maitotuotteet (myös voi ja kerma)
  • sisäelimet

Suomalaisten kotitalouksien keskimääräisistä tuloista kuulemma noin 13 prosenttia kuluu ruokamenoihin. Tämä tarkoittaa työssäkäyvän keskivertokansalaisen rahoissa 250-350 euroa kuukaudessa. Noilla summilla ei ainakaan yksin asuva ihminen pysty niin monipuolisesti yllä mainitsemiani syömään, että kaikki tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet ilman suurta ravintotietämystä tulisi taatusti saatua. Entäpä jos elät köyhyysrajalla eli tienaat noin 1000 euroa kuukaudessa tai olet peräti 400-500 euron kuukausittaisilla tuilla!

Yllä mainitsemani kaikki kolme ryhmää mielestäni tarvitsevat ehdottomasti ravintolisiä:

  • Jos et harrasta liikuntaa ollenkaan tai vain hyvin vähän, on Sinun hyvä ottaa päivittäin jotakin vitamiini- ja kivennäisainevalmistetta (esim. Mivitotal) ja kalaöljykapseleita (naisten saattaa olla hyvä ottaa myös rautaa kuukautisten aikana). D-vitamiinilisä on tarpeen pimeään vuodenaikaan. Koeta syödä niin terveellisesti ja monipuolisesti kuin varasi sallivat. Laita vähät rahasi mieluummin ruokaan kuin alkoholiin ja tupakkaan.
  • Jos et voi jostain syystä käyttää maitotuotteita, on kalsium saatava pilleripurkista.
  • Jos harrastat enemmän liikuntaa, lisää ruokavalioosi edellisten lisäksi palautusjuoma heti ainakin raskaimpien treenien jälkeen (esim. FAST).

Et tarvitse vitamiini- ja kivennäisainelisiä, jos Sinulla on

  • varaa käyttää omaan ravintoosi yli 500 euroa kuukaudessa (summaan sisältyy kotiruoka ja työpaikkaruokailut, mutta ei ravintolaillalliset kalliine juomineen)
  • kykyä välttää roskaruokien tyhjät kalorit
  • mahdollisuus olla kesäaikaan päivittäin ulkona jonkin verran ja tehdä pimeään vuodenaikaan yksi tai kaksi etelänmatkaa
Käy tutustumassa:



YSKÄ! VÄLTÄ SYKSYN PAHIN KIUSANHENKI

Kollegasi, lapsesi tai kumppanisi köhii ja rykii. Pian sinäkin. Yskä on todella ärsyttävä riesa riippumatta siitä, mistä sen saa. Voit onneksi tehdä paljon itse välttääksesi päätymästä yskän seuraavaksi uhriksi. Voit myös päästä lopullisesti eroon sitkeästi kiusaavasta yskästä.


Suojaudu syksyn yskäaaIlolta

Yskä seuraa influenssan ja flunssan vanavedessä, joten tärkeintä yskän ehkäisyssä on välttää talvella helposti leviäviä infektioita. Yskä alkaa yleensä kuivana ja hakkaavana. Se johtuu siitä, että virus tarrautuu keuhkoputkien limakalvojen soluihin. Myöhemmin, kun kuolleet solut poistuvat keuhkoputkista, keuhkoista alkaa irrota kellertävää limaa. Lopulta lima ja yskä katoavat, ja uudet ja terveet solut korvaavat vanhat.

"Tavallista yskää" voi hoitaa yskänpastilleilla, kamomillateellä ja hunajalla, sekä tarpeen mukaan myös reseptillä saatavilla yskän­lääkkeillä. Käsikauppatavarana myytävistä limaa irrottavista yskänlääkkeistä ei ole apua.

Ennaltaehkäisy:

  • Säännöllinen liikunta, terveellinen ruokavalio, vähintään seitsemän tunnin yöunet, stressinhallinta ja tupakoimattomuus vahvistavat elimistön puolustuskykyä viruksia vastaan.
  • Pese käsiäsi ahkerasti. Siten voit puolittaa riskisi sairastua flunssaan tai influenssaan, ja samalla myös yskään.
  • Työpaikkojen "sankarit", jotka raahautuvat toimistoihin vaikka olisivat vilustuneita, ovat pahimpia flunssan tartuttajia. Jää kotiin, kun yskä ja nuha vaivaavat, ja vältä lähikontaktia työpaikkasi viruspommien kanssa.
  • Yski ja aivasta käsivarteesi, jotta vältät viruksen leviämisen käsiisi. Virukset leviävät helposti muihin esimerkiksi kätellessä tai kädensijojen välityksellä.
  • Kausi-influenssarokote antaa noin 70-90 prosentin suojan influenssaa vastaan, jos rokotevirukset vastaavat väestössä kiertäviä epideemisiä influenssaviruksia.

Kun yskä vain jatkuu (ja jatkuu ja jatkuu)

Jäikö yskä päälle viikkokausiksi? Se voi johtua niin astmasta, hermostumisesta kuin vieras­esineestä keuhkoissa. Tässä on seitsemän mahdollista syyllistä. Jos yskä on sitkeää laatua, voi käynti lääkärillä lyhentää toipumisaikaa.

  • NENÄN LIMAKALVOJEN KROONINEN TULEHDUS • Joskus nuhasta kehittyy jatkuva nenän ja nielun lima­kalvojen tulehdustila. Vilustumisen aikana syntyvä erite valuu kurkkuun ja saa aikaan pitkä kestoisen yskän. Kroo­nista nuhaa voidaan helpottaa väliaikaisesti esimerkiksi nenätipoilla.
  • HERKISTYNEET NENÄNIELUN LIMAKALVOT • Virusinfektio voi herkistää keuhkojen limakalvoja, mikä saattaa altistaa pitkäaikaiselle yskälle. Kilpauimarit ovat erityisen alttiita saamaan yskän. Oireita voidaan hoitaa kortisonisuihkeella.
  • ASTMA, JOKA OIREILEE YSKÄNÄ • Astma voi oireilla etenkin öisin vaivaavana yskänä, johon flunssalääkkeet eivät tehoa. Ärsyttävä yskä voi jäädä pitkäksi ajaksi päälle vilustumisen jälkeen. Liikkuminen kylmässä ilmassa pahentaa yskää. Tällaista yskää hoide­taan kuten tavallista astmaa
  • HINKUYSKÄ • Yskä alkaa 2-6 viikon päästä suhteellisen lievän vilustumisen jälkeen. Rajuja yskänkohtauksia tulee sekä päivällä että yöllä. Myös "vinkuva" hengitys yskän kohta­uksen jälkeen voi olla merkki hinkuyskästä. Jos lääkärille menoa ei pitkitetä liikaa, voi antibioottikuuri lyhentää toipumisaikaa.
  • HERMOSTUMISESTA JOHTUVA YSKÄ • Jos lääkäri ei löydä syytä jatkuvalle yskälle, voi taustalla ol la hermostumisesta johtuva yskä, mikä toki on harvinaista. Hermostumisesta johtuva yskä voi liittyä esimerkiksi pelkoon ja masennukseen. Kyseessä voi myös olla huono tapa, jossa yskiminen ja voimakas rykäisy on reaktio nielussa tuntuvaan kutinaan, joka puolestaan on seurausta kuvitellusta yskästä. Tavalliset yskänlääkkeet eivät hermostumisesta johtuvaan yskään auta, mutta hunajalla maustetusta teestä voi olla apua. Joskus voi olla hyvä myös hakea apua psykologilta.
  • RUOKATORVEN TULEHDUS • Happamista röyhtäyksistä kärsivät henkilöt voivat saada ärsyttävän öisin vaivaavan yskän, joka saattaa olla ainoa oire ruokatorventulehduksesta. Ruokatorven tuleh­dusta voidaan hoitaa lääkkeillä, jotka hillitsevät mahahapon liiallista erittymistä.
  • VIERASESINEET • Joskus, tosin hyvin harvoin, yskä voi johtua siitä, että hengitysteihin on päässyt jokin vierasesine. Esimerkiksi Etelä-Korean entisen presidentin, Roh Tae-Woon, pahan yskän syypääksi selvisi oikeaan keuhkoon päätynyt akupunktioneula.


Lähde: Kunto Plus 14/2011, sivut 76-77.




100-VUOTIAS JUOKSI MARATONIN

Koska minulla ei ole oikeutta laittaa Fauja Singhin kuvaa tänne blogiini, kuvatkoon tyttäreni joitain vuosia sitten minulle tekemä Velho-maskeeraus vanhaa miestä. Tältä minä näyttäisin parrallisena noin 90-vuotiaana.

Fauja Singh muutti Intiasta Britanniaan ja aloitti juoksemisen vasta parikymmentä vuotta sitten menetettyään vaimonsa ja poikansa.

Singh ei lähtenyt tavoittelemaan Toronton maratonilla niinkään hyvää loppuaikaa kuin maalinpääsyä. Hän saapui maaliin ajalla 8 tuntia 25 minuuttia. Savutus teki hänestä ensimmäisen maratonin juosseen ikäluokassaan ja oikeuttaa pääsyyn Guinnessin ennätysten kirjaan.


Lue lisää Fauja Singhistä:




TRIPLA- JA SUPERSARJATREENI

Lauantaina oli punttitreenissäni vuorossa tripla- ja supersarjat reisille, vatsalle ja pohkeille. Tavanomaisen alkuverryttelyni eli viiden minuutin crosstrainerin ja muutaman minuutin dynaamisen venytelyn jälkeen tein seuraavat:

A. Etukäteisväsytys etureisille (yhd.jalan reisiojennus / Total Gym 1000 ja levytanko)

  • vasen jalka 20, 16, 12, 10 ja 10 (palautukset 30 s)
  • oikea jalka 22, 18, 12, 10 ja 10 (palautukset 30 s)

B. Triplasarjat reisille (5 kierrosta / palautukset 15 s liikkeiden välillä ja 45 s kierrosten välillä)

  • yhd.jal. kyykky (TG+lt) 10 / 10 ; 10 / 10 ; 8 / 8 ; 8 / 8 ja 8 / 8
  • frogkyykky (käsipaino) 10, 10, 8, 8 ja 8
  • reisikoukistus maaten (käsipaino) 15, 14, 12, 10 ja 10

C. Supersarjat vatsalle ja pohkeille (5 kierrosta / pal. 15-30 s)

  • säärinosto maaten (nilkkapainot) 12, 10, 9, 8 ja 8
  • varp.nousu (kp) 5 x 12

Jäähdyttelyyn kuului taas viiden minuutin kevyt spinning ja muutaman minuutin staattinen venyttely.





2 kommenttia:

Maailman Vahvin Nalle kirjoitti...

THL niitä vääriä tulkintoja alunperin jakeli. Tiedotusvälineet (Maikkari etunenässä) julkaisivat THL:n professori Suvi Virtasen lausunnon: "Tulokset yksiselitteisiä, monivitamiinipillerien syönti täysin turhaa".

Eli toisin sanoen: "Ota sikapiikki-pysyt hengissä, älä annostele itse vitamiinejasi-et kuole".

Näkisin tällä yhteyden esim. THL:n statiinisuosituksiin, 2-tyypin diabeteshoito suosituksiin, lautasmalliin, FDA:n pyrkimyksiin laittaa kaikki luontaistuotteet, vitamiinit, itsehoitotuotteet luvanvaraisiksi, jne.

Heikkilän Antti kommentoi myös samaista asiaa aika napakasti blogissaan

Mvn

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos kommentistasi.