perjantai 7. lokakuuta 2011

KÄÄNNÄ VAIKEUDET VOITOIKSESI

Kun maailmasi hajoaa palasiksi ja olet keskellä avioeroa, saat potkut tai sairastut vakavasti, voit löytää vaikeuksiesi keskeltä myös hyviä asioita: Kriisit antavat usein ainutlaatuisen mahdollisuuden muuttaa elämän suuntaaja saavuttaa tärkeitä päämääriä, sillä niistä selviytyminen lisää itseluottamusta.



Kriisin 4 vaihetta: Anna itsellesi aikaa

Ruotsalainen psykiat­ri Johan Cullberg on määritellyt, kuinka kaikki kriisit seuraavat yleensä samaa neljän vaiheen kaavaa. Kaikki vaiheet on käytävä läpi, ennen kuin ihminen on jälleen kokonainen. Vaiheiden lä­pikäyntiä ei voi kiirehtiä. On vain annettava kulua tarvittava aika. Jokainen vaihe voi kestää muuta­mista tunneista useisiin kuukausiin.
  • VAIHE 1. Shokkivaihe. Ensimmäisessä vaiheessa tunnetaan voimattomuutta. Silloin on hankala arvioida tilannetta ja reagointi voi olla epäloogista. Shokki­vaihe kestää yleensä vain muutamia tunteja tai päiviä - riippuen siitä, kuinka suuresta kriisistä on kyse.
  • VAIHE 2. Reaktiovaihe. Tässä vaiheessa tunnistetaan, mitä on tapahtunut sekä tunnetaan surua, epäuskoa ja avuttomuutta. Tällöin voi olla suuri tarve puhua asiasta luotettaville ystäville tai perheelle. Tämä vaihe kestää muutamista viikoista useisiin kuukausiin.
  • VAIHE 3. Työstämisvaihe. Kolmannessa vaiheessa aletaan pikkuhiljaa hy­väksyä uusi tilanne ja se, että elämän on mentävä eteenpäin. Suhtautuminen tapahtuneeseen muuttuu realistisemmaksi ja vivah­teikkaammaksi.
  • VAIHE 4. Uudelleen suuntautuminen. Tässä vaiheessa on jo mahdollista puhua tapahtuneesta ilman tunnekuohuja, ja tulevaisuus alkaa jälleen tuntua mielenkiintoiselta.


6 askelta: vaikeuksista voittoon
  • OLE VALMIINA. Hoida sosiaa­lista verkostoasi. Säilytä arjessasi järjestys, johon voit nojata myös kohdatessasi kriisin. Pidä mieles­säsi, että muutokset ovat luonnol­linen osa elämää. Mieti, mitä teit viimeksi, kun olit keskellä kriisiä.
  • HYVÄKSY, MITÄ TAPAHTUI - ja mitä tunnet. On täysin nor­maalia ja tervettä mennä shokkiin kriisin jälkeen. Hyväksy kaikki tunteesi äläkä yritä tukahduttaa niitä esimerkiksi työn tai alkoholin avulla. Älä myöskään pyri pakoon, vaan kohtaa ongelmasi.
  • PUHU KRIISISTÄSI. Käytä sosiaalista verkostoasi hyödyksesi kriisin aikana. Psykologien mukaan kaiken A ja O on, että kriisistä puhutaan avoimesti jollekin, johon voi luottaa. Koskaan ei voi puhua liikaa, joten ystäviltä ja perheeltä vaaditaan kärsivällisyyttä. Kannat­taa myös harkita ammattiapua.
  • PIDÄ KIINNI TERVEELLISISTÄ ELINTAVOISTA. Nuku riittävästi, syö terveellisesti ja liiku sään­nöllisesti. Käy töissä ja pidä kiinni sosiaalisesta elämästäsi. Kriisi kuormittaa niin kehoa kuin mieltäkin, joten on tärkeää levätä ja huolehtia itsestään. Kun kokee pärjäävänsä, välttää toivottomuu­den tunteet.
  • OLE KÄRSIVÄLLINEN. Kriisistä selviytyminen vie aikansa, joten anna itsellesi riittävästi aikaa työstää sitä, mitä on tapahtunut. Vaikka olisi houkuttelevaa saada heti vastaus siihen, mitä kriisistä voisi oppia, anna vastauksen tulia rauhassa ja itsestään.
  • ASETA UUSIA TAVOITTEITA. Kysy itseltäsi, mitä kriisi voi kertoa sinulle. Elätkö itsesi näköistä elä­mää? Kriisi antaa mahdollisuuden asettaa uusia tavoitteita elämälle.

Lähteet: Stacy Wood:The comfort food fallacy: Avoiding old favorites in times of change. Psykologi Isabella Sofia Pedersen ja psykologi Kaija-Leena Kaijaluoto. Kunto-Plus 14/2011, sivut 40-45.




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään:
  • Will Fruit Make You Fat?
  • My Superset Workout.

Ei kommentteja: