tiistai 27. syyskuuta 2011

TREENAA 30 S - hanki huippukunto!

Täydellinen kunto-cocktail

Elämänsä kuntoon päästäkseen ei tarvitse raataa tuntikausia täyttä höy­ryä. Voit saada parhaan hyödyn irti treenistä vain 30 sekunnissa kerrallaan ja 90 prosentin teholla!

Näiden superlyhyiden intervallien salaisuus on, että yhteenlaskettu tehollinen treeniaika nousee suuremmaksi kuin tehollinen treeniaika silloin, kun treenaat kolme minuuttia yhtä kyytiä. Keho ei ehdi puolen minuutin intervalleissa tulla niin uupuneek­si kuin pitempiä intervalleja tehtäessä, joten kaikki intervallit jaksaa tehdä yhtä suurella teholla.

Ja kun harjoittelet "vain" 90 prosentin teholla maksimitehostasi, riittää keholla energiareserviä tehdä kaikki intervallit yhtä tehokkaasti.

Tieto on peräisin amerikkalaises­ta tutkimuksesta, jossa vertailtiin kuntopyöräillen neljää eri intervalliharjoittelun muotoa.

Lähde: Journal of Strength and Conditioning Research & Kunto Plus 14/2011, sivu 7.





PYSY ELOSSA terveillä tv-tavoilla

Pikku painallus kaukosäätimestä voi laskea diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien ja ennenaikaisen kuoleman riskiä merkittävästi - kunhan painat sammuta-nappia.

Jälleen yksi tutkimus, tekijänä Harvard School of Public Health, on osoittanut, että liiallinen koukuttuminen Mad Meniin, Frendeihin tai tosi-tv-sarjoihin tekee elämästä liian rajoittunutta.

Harvardin tutkijoiden mukaan yli 2 tunnin päivittäinen tv:n katselu lisää 20 prosentilla diabetesriskiä, 15 prosentilla sydän - ja verisuonitautien riskiä ja 13 prosentil­la ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Epäterveellinen vaiku­tus ei johdu tv-ohjelmista sinänsä, vaan siitä, että paljon tv:n ääressä istuvat ihmiset liikkuvat vähemmän ja syövät epaterveellisemmin. Voit siis hyvällä omallatunnolla katsoa lempisarjaasi, kunhan muistat liikkua välillä.

Lähde: American Medical Association


3 tervettä tapaa katsoa televisiota
  • Katso musiikki-tv:tä kuntopyörän päältä. Musiikki lisää kestävyyttä noin 15 prosenttia.
  • Katso urheilua treenatessasi. Toisten ponnistelun katsomi­nen tuo lisää tehoa treeniin.
  • Tee 10 punnerrusta ja 10 kyykkyä joka mainostauolla.

Lähde: Kunto Plus 14/2011, sivu 9.





OSTA TUORETTA

Liha

Tarkista viimeinen myyntipäivä. Lihan tulee olla vaaleanpu­naista ja hyvin pakattua; tumma väri on usein pilaantumisen merkki.


Kalat

Jos kala on tuore, sen silmät ovat ulkonevat ja kirkkaat, ki­dukset ovat kirkkaan punaiset, eivät ruskehtavat, suomut ovat kiiltä­vät ja tiukasti kiinni, eivät limaiset. Paina nahkaa, jos se kimmahtaa takaisin kala on tuore; jos siihen jää painauma, unohda koko kala. Ka­lan tulisi tuoksahtaa raikkaalta merituulelta, ei ällöttävän kalamaiselta.

Rasvaiset kalat, lohi ja silakka, säilyvät pakastimessa kolme kuu­kautta. Vähärasvaiset, kuten kuha, siika, turska, kampela ja kolja, säi­lyvät kahdeksan kuukautta. Jo sulanutta kalaa ei saa pakastaa uudes­taan, vaan se on syötävä kahden päivän sisällä.


Äyriäiset

Ostaessasi simpukoita tarkista, että kuori on tiukasti kiinni tai sulkeutuu kosketuksesta. Hummerit ja ravut tulisi ostaa elä­vinä. Varmista että osterit ovat kunnolla keitettyjä, jos :
  • Juot yli kaksi drinkkiä päivässä.
  • Sinulla on maksatauti, diabetes, mahavaivoja tai syöpä.
  • Olet käyttänyt jo pitkään steroideja (astmaan tai nivelreumaan). Osterit voivat sisältää bakteereja, jotka eivät sairastuta muita, mutta ovat sinulle vaarallisia.

Hedelmät ja vihannekset

Katso että kuori on tasaisen värinen, sileä ja kolhiintumaton ja että tuote tuntuu kiinteältä. Luomutuotteet saavat olla hieman epätäydellisempiä kuin vahatut ja kiillotetut he­delmät ja vihannekset. Luonnonmukaisesti viljelty tarkoittaa, ettei tuotteen kasvattamiseen ole käytetty torjunta-aineita.

Osta mieluiten kotimaisia, kuluvan vuodenajan tuotteita. Tämä takaa tuoreuden ja sen ettei niitä ehkä ole käsitelty säilöntäaineilla. Eniten jäämiä sisältä­vät mansikat, paprika, pinaatti, persikat, verkkomeloni, selleri, ome­nat, aprikoosit ja vihreät pavut.

Lähde: Miehen käsikirja, Otava 1996, sivu 15.





1000+ BLOGIPÄIVÄÄ

Koska olet löytänyt tiesi tänne blogiini, olet oletettavasti kovasti tiedonhaluinen. Vaikka et juuri tämän päivän postauksestani vastausta Sinua mahdollisesti askarruttavaan kysymykseen löytäisikään, saatat sen löytää jostain muusta 1036 aikaisemman päivän tekstistä. Kirjoita siis hakusana blogin oikeassa reunassa olevaan "Hae tästä blogista".

Voit toki myös laittaa kysymyksesi kohtaan "kommenttia" tai lähettää sen sähköpostitse (klikkaa kirjekuoren kuvaa).

Jos kaipaat henkilökohtaista kunto- ja/tai ravinto-ohjelmaa, ota minuun sähköpostitse yhteyttä >>> arto.painilainen@gmail.com






ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään:
  • Secrets for losing stubborn STOMACH FAT



Ei kommentteja: