keskiviikko 7. syyskuuta 2011

SUNNUNTAINA SILPUTAAN KASVIKSIA

Kunto Plus -lehden lukija kysyy:

"Arki on niin kiireistä, etten koskaan saa tehtyä ruokaa alusta asti. Vain lauantaisin ehdin käydä kunnolla ostoksilla. Haaveenani on pitää sunnuntai-iltapäivisin pilkkomispäivä, jolloin ehtisin silputa kaikki mahdolliset kasvikset sopivankokoisiksi paloiksi seuraavan viikon salaatteja, keittoja ynnä muita varten. Kuinkahan kauan mikäkin aines säilyy menettämättä kaikkia hyödyllisiä vitamiinejaan?"

Ravitsemustieteiden maisteri Christian Bitz vastaa:

Sunnuntai pilkkomispäivänä kuulostaa mainiolta ajatukselta. Kaikessa yksinkertaisuudessaan keksintö voi pelastaa perheen terveel­liset arkiateriat. Kun saapuu viiden jäl­keen kotiin nälkäiset ja itkuiset lapset takapenkillä, ei fenkolin silppuaminen ohuiksi siivuiksi välttämättä innosta.

Julistankin täten pilkkomispäivän vi­ralliseksi suositukseksi kaikille kiireistä elämää viettäville!

Säilytettäessä kasvisten vitamiinit al­kavat tuhoutua. Mitä enemmän lämpöä, valoa ja happea niihin kohdistuu, sen nopeampaa tuhoutuminen on. Keittiön pöydällä pinaatti voi menettää jopa 50 prosenttia vitamiinisisällostään yhden päivän aikana.

Vesiliukoiset vitamiinit hupenevat vielä nopeammin raaka-aineita pilkottaessa, koska silloin muodos­tuu enemmän pintaa, johon valo, lämpö ja happi voivat vaikuttaa. Siksi vaaditaan hyviä niksejä vitamiinien säilyttämiseksi ja pilkkomispäivän vaalimiseksi.

Parasta, mitä pilkotuille kasviksille voi tehdä, on säilyttää niitä pimeässä ja viileässä eli jää- tai viileäkaapissa ilmatiiviissä astiassa. Poikkeuksia ovat esimerkiksi tomaatit ja avokadot, jotka soveltuvat syötäväksi vain heti pilkkomi­sen jälkeen. Sen sijaan salaatit, juurek­set, kaali ja muut kiinteämmät kasvikset voidaan pilkkoa ja säilyttää astiassa, jo­hon lisätään hieman vettä. Tilkka sitruu­namehua vähentää hapettumista, joka näkyy ruskeana värinä. Näin kasviksia voi pilkkoa valmiiksi 3-4 päivän ajalle. Sen jälkeen laatuja terveellisyys alkavat olla arveluttavalla tasolla, mutta sekään ei välttämättä oie ongelma.

Ratkaisu on kasvisten pakastaminen. Pakastekasviksia voi joko ostaa valmiina tai valmistaa itse pilkkomispäivänä. Jos pilkkoo kasvikset itse, ne tulee kiehaut­taa pikaisesti ennen pakastamista. Pa­kastetut kasvikset vetävät terveellisyy­dessä vertoja tuoreille ja voivat jopa olla vielä vitamiinipitoisempia. Pakastaessa vitamiinien tuhoutuminen pysähtyy lä­hes kokonaan. Pakastekasviksia voi siis syödä täysin hyvällä omallatunnolla.

Kannattaa myös pitää varastossa kas­viksia, joita on vielä helpompi käyttää, kuten purkkitomaatteja tai -maissia (ilman sokerilientä) ja omenatuoremehua, joka sopii yhteen esimerkiksi maa-artisokan kanssa (katso resepti). Säilötytkin kasvikset ovat parempi kuin ei kasviksia lainkaan. Joskus voi tehdä it­selleen ja perheelleen elämän helpom­maksi, kun aika ja voimat eivät millään tahdo riittää kaikkeen. Aina toki tapaa gourmetihmisiä, joiden mukaan esikäsiteltyjen ja säilöttyjen raaka-aineiden vitamiinipitoisuus on vähäisempi kuin tuoreiden, ja oikeassahan he ovat. Se ei silti tarkoita, että näitä ruoka-aineita tulisi ehdottomasti välttää. Yhtä höl­möä olisi väittää, että koska on terveel­lisempää juosta kymmenen kuin viisi kilometriä, ei pidä juosta edes viittä.

Sunnuntain vapaa-ajan voi siis hyö­dyntää ja tehdä arjesta helpomman ja terveellisemmän. Taidan itsekin alkaa toteuttaa pilkkomispäivää kotona ja ot­taa lapset puuhailuun mukaan.


Maa-artisokka keitto

4 hengelle
  • 500 grammaa pieniä perunoita pestyinä ja kuivattuina
  • 2 rkl oliiviöljyä
  • suolaa ja pippuria
  • 200 g maa-artisokkaa pestynä ja leikattuna reiluiksi neliöiksi (säästä kaksi, jotka pilkotaan ohuiksi siivuiksi) raastettua muskottipähkinää
  • 1 rkl timjamia, mielellään tuoretta
  • n. 5 dl omenatuoremehua

Toimi näin

Pese ja kuivaa perunat ja nosta uuninkestävään astiaan. Kaada päälle öljy ja lisää suola, pippuri, maa-artisokka, ripaus muskottipähkinaa ja timjami. Paista uunis­sa noin puoli tuntia. Kaada sekaan omenatuoremehu, jota voit halutessasi lisätä enemmänkin. Kaada kaikki ainekset kattilaan ja kuumenna. Pilko ennen keiton tarjoilua kaksi viimeistä maa-artisokan palaa siivuiksi, kostuta sitruunalla ja lisää keittoon.


Lähde: Kunto Plus 12/2011, sivu 29.





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään
  • Post Workout Banana Bread
  • P90x Workout Plan is a Superb Method of Getting Eliminating Excessive Weight
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com

Ei kommentteja: