maanantai 19. syyskuuta 2011

SEITSEMÄN RUOKA-AINERYHMÄÄ, JOTKA SUOJAAVAT TULEHDUKSELTA - osa 2.

Jatkoa perjantaiseen ...

1. Vihannekset ja marjat
2. Rasvainen kala
3. Täysjyvävilja



4. Soijatuotteet

Luonnolliset soijatuotteet, kuten tofu, edamame-pavut ja misokeitto sisäItävät fermentoitua soijaa, joka on ikuisuuksien ajan kuulunut japanilaiseen tulehdusta hillitsevään ruokava­lioon. Soija kuuluu kohtuullisina määrinä myös STRATEGIAA -ruokavalioon. Vältä kuitenkin eineksiä, joihin on lisätty halpaa soijaproteiinia.

STRATEGIA A -valinnat
  • Soijapavut
  • Soijaidut
  • Tofu
  • Edamame-pavut
  • Soijajuomat

5. Yrtit ja mausteet

Yrtit ja mausteet sisältävät voimakkaita antioksidantteja ja esimerkiksi kaneli auttaa pitämään verensokerin alhaisena. Myös viinietikka voi auttaa ve­rensokerin tasapainottamisessa. Se on tärkeää, sillä verensokerin heilahtelu aiheuttaa tulehdusta.

STRATEGIA A-valinnat:
  • Kaneli
  • Kurkuma
  • Valkosipuli
  • Inkivääri
  • Chili
  • Viinietikka

6. Terveelliset rasvat

Jotkut kasvit sisältävät alfalinoleenihappoa, josta noin 15 prosenttia muuttuu elimistös­sä aineenvaihdunnan myötä kalaöljyiksi. Mantelit ja monet pähkinät alentavat koleste-rolia ja auttavat hillitsemään hiilihydraattien syönnistä johtuvaa verensokerin nousua.

STRATEGIA A-valinnat:
  • Avokado
  • Rypsiöljy
  • Pellavansiemenet
  • Pellavansiemenöljy
  • Saksanpähkinät
  • Mantelit

7. Terveysvaikutteiset elintarvikkeet

Ruotsalaisessa tutkimuksessa ruokavalioon lisättiin joitakin kasvisteroleilla ja kasvistanoleilla rikastet­tuja elintarvikkeita, jotka alentavat vaarallisen LDL-kolesterolin määrää veressä. Näiden lisäksi koehen­kilöt söivät probioottisia ruokia. Hyviä probioottisia bakteereita on esimerkiksi monissa jogurteissa ja ne vaikuttavat suoliston bakteerikantaan tavalla, joka ehkäisee kroonista tulehdusta. Vaikutus on erityisen tehokas yhdessä ravintokuidun kanssa.

Mahdollisia STRATEGIA A-valintoja:
  • Kasvisterolit ja -stanolit
  • Probioottiset maitotuotteet
  • Kuitujuomat
  • Heraproteiini

Nämä ruuat vievät väärään suuntaan

Tietyt ruuat kiihdyttävät tulehdusta. Niitä ehkä on vaikeaa välttää kokonaan, mutta jos valitset pääosan ruuistasi STRATEGIA A-kategoriasta, olet jo ottanut tärkeän askeleen kohti terveempää ja pidempää elämää.
  • Auringonkukka-, maissi-, sesam- sekä rypäleensiemenöljyt
  • Punainen liha, etenkin rasvainen
  • Rasvaiset maitotuotteet
  • Jalostetut lihatuotteet, kuten leikkeleet ja makkarat
  • Vaalea leipä
  • Valkoinen kiillotettu riisi
  • Perunat (varsinkin paistetut)
  • Suola
  • Sokeri
  • Makeiset
  • Suuret määrät alkoholia



VOITA VAI KASVISRASVOJA

Tänään Ykkösen aamu-tv:ssa oli yhtenä aiheena rasvojen vaikutus terveyteen. Huomasin taas kerran kuinka ikäni (62 v) mukanaan tuomat vanhanaikaiset asenteet saivat "kolauksen". Ne kun jotenkin edellyttävät, että jos haastateltavina ovat vastakkaista sukupuolta edustavat kirurgi ja asiantuntija jostain laitoksesta, ensin mainittu on mies. Nyt erittäin viehättävä nainen oli tuo kirurgi. Mukava yllätys sinänsä.

Yleis- ja verisuonikirurgi oli voin ja toinen asiantuntija kasvisrasvojen kannalla. Se aiheuttaa kuluttajalle päänvaivaa.


Itse olen ajautunut käyttämään Oivariinia (voin ja rypsiöljyn sekoitus) ruisleivän päällä ja vähäisissä paistamisissani. Aamupuuron tai -myslin joukkoon laitan ruokalusikallisen rypsiöljyä (luomua). Se soveltuu minulle hyvin - onhan yli kuusikymppinen moottori jo melko diiseli. Parina päivänä viikossa syön lohta ja silloin tällöin pähkinöitä (lähinnä saksan-) ja manteleita.

Pahinpana riskinä terveydelle ei ole mielestäni mikään ruoka- tai naurintoaine, vaan stressi. Se kun ensin sabotoi lihaskasvun ja rasvanpolton ja pitkittyneenä aiheuttaa vakavia sairauksia. Tiedän tämän omasta kokemuksestani. Tein 1990-luvun puolivälin jälkeen stressitestin, joka tulokseksi antoi lausunnon: Saatat sairastua vakavasti kahden vuoden sisällä, mikäli et saa sressiä nopeasti hallintaan. Niin sitten kävikin ... minulla todettiin luuydinsyöpä (Myeloma multiplex) vuonna 1999.





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään
  • TRUTH ABOUT ABS - Why excess abdominal fat is more DEADLY than you think ...




Ei kommentteja: