torstai 22. syyskuuta 2011

ONKO PÄIVÄSI HYVÄ AAMUSTA ASTI?

Ovatko sinun aamusi terveellisiä?

Jos vastaat kieltävästi testikysymyksistä
viiteen tai useampaan, saattavat aamurutiinisi
olla rukkauksen tarpeessa.



Testaa itsesi:
  • Nousetko niin aikaisin, että voit hoitaa aamutoimet kiireettömästi?
  • Kun heräät, ajatteletko uutta päivää hyvillä mielin?
  • Pääsetkö käyntiin ilman kahvia tai teetä?
  • Onko sinulla tapana venytellä, voimis­tella tai liikkua muuten aamuisin?
  • Heräätkö ilman herätyskelloa - virkeä­nä, levänneenä ja tarmoa täynnä?
  • Aloitatko päiväsi juomalla ison lasilli­sen vettä?
  • Onko sinulla aikaa syödä terveellinen aamupala?
  • Aloitatko päiväsi stressintorjunnalla - meditoinnilla, musiikkiterapialla tms.?
  • Spa on lyhenne latinan sanoista sanus per aqua (terveeksi vedestä). Onko sinulla aikaa nauttia veden puhdistavasta ja ter­vehdyttävästä vaikutuksesta aamukylvyn tai -suihkun muodossa?
  • Kosteutatko aamuisin ihoasi ravitsevilla tuotteilla, kuten luonnon omalla mantelioljyllä tai tehokkaalla kosteus
  • voiteella?
  • Lähdetkö kotoa sen verran ajoissa, että pystyt nauttimaan työmatkasta?
  • Oletko varautunut päivän tehtäviin?

Lähde: Kunto Plus 13/2011, sivu 64.





HUOLEHDI NESTETASAPAINOSTASI

Kunto Plus -lehden lukija kysyy: "Olen niin kiireinen työssäni, että unohdan juoda. Kaadan ehkä itselleni kupillisen teetä, mutta siemaisen siitä korkeintaan muutamia kertoja. Vaikka istun viiden metrin päässä vesihanasta, voi kulua tosi pitkiä aikoja, ennen kuin muistan juoda vesilasillisen. Vasta kotimatkallani tajuan, kuinka janoinen olen. Kuinka muistaisin juoda?"

Ravitsemustieteiden maisteri Christian Bitz vastaa:

Ensin haluan onnitella sinua työstäsi - on mahtavaa olla niin an­tautunut työlleen, että unohtaa jopa juoda! Näyttää siltä, että olet löytänyt oman paikkasi, joten iloitse siitä. Annan kuitenkin nyt muutamia vinkkejä, miten voit pitää huolta myös nestetasapai­nostasi.

Miltei 2/3 elimistöstämme on vet­tä. Koska nestettä kuitenkin poistuu elimistöstä koko ajan ihon, keuhkojen ja virtsarakon kautta, täytyy vettä tankata tasaisin välein.

Tarvitset päivässä noin 2-2,5 litraa nestettä. Yksi litra tulee ruuan mukana, joten juotavaksi jää noin 1,5 litraa vuoro­kauden aikana. Se vastaa 6-8 lasillista vettä päivässä.

Jos juot tämän nestemäärän tasaises­ti päivän mittaan, et joudu juoksemaan niin usein vessassa kuin silloin, jos kulautat vettä puoli litraa kerrallaan aamulla tai iltapäivällä. Mutta on toki parempi juoda vaikka hieman suurem­pia määriä kerrallaan kuin unohtaa kokonaan juoda.

Uskoisin, että sinun kannattaisi ottaa tavaksesi juoda lasillinen vettä noin joka toinen tunti- ja tietysti myös jokaisella aterialla.

Kahvi ja tee voivat kattaa jopa puoli litraa päivittäisestä nesteen tarpeesta, sillä kummallakaan niistä ei ole niin voimakkaasti nestettä poistavaa vaiku­tusta kuin aiemmin uskottiin. Muista kuitenkin juoda kahvisi ilman sokeria ja rasvaista maitoa.

On tärkeää ymmärtää, että myöskään liiallinen juominen ei ole terveellistä. Jos juot enemmän kuin kehosi tar­vitsee, munuaiset voivat kuormittua ja saatat myös menettää elintärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita.

Pyri siis huolehtimaan nestetasa­painostasi luonnollisella ja järkevällä tavalla.


Hana- vai pullovettä?

Olen vakuuttunut siitä, että pullovesi on tarpeetonta. Se kuormittaa sekä ilmastoa että lompakkoa. Poikkeustilanne on tietys­ti silloin, jos olet kaukana vesihanasta tai jos ainoa vaihtoehtoon soodavesi. Meillä Pohjolassa hanavesi on yleensä puhdasta ja raikasta, ja siitä saa vielä maistuvampaa lisäämällä siihen jääkuutioita ja erilaisia makuja:
  • Pakastemarjoja
  • Sitruunan, limen tai appelsiinin viipaleita
  • Persikan viipaleita
  • Tuoreita yrttejä, kuten sitruunamelissaa tai minttua
  • Tuoretta inkivääriä

Janonsammuttaja

Noin 1 litra

Vihreä tee on täydellinen janonsammuttaja, sillä se sisältää aineita, jotka stimuloivat syljentuotantoa ja auttavat suun kuivumiseen.

Ainekset
  • 4 rkl vihreää teetä
  • 1 l vettä
  • 2 tl hunajaa
  • 5 oksaa minttua
  • 1/2 luomusitruunaa siivuina
  • Paljon jääkuutioita

Valmistus

Hauduta normaalia vahvempaa teetä ja anna sen jäähtyä. Lisää joukkoon muut ainekset ja sekoi­ta kunnolla, jotta juomaan tulee makua. Säilytä tee kylmässä ja lisää siihen vielä reilusti jääkuuti­oita juuri ennen tarjoilua.


Lähde: Kunto Plus 13/2011, sivu 73.





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään

- Build Rock-Solid Core Strength and Stability and Hit Your Legs HARD at The Same Time With One-Shoulder Barbell Squats!

http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com




Ei kommentteja: