maanantai 5. syyskuuta 2011

LIIKUNTA SUOJAA KEHOA STRESSILTÄ

Älä jätä juoksulenkkiä tai zumbatuntia väliin, vaikka joskus olisikin vaikea ehtiä tehdä kaikkea. San Fransisco University of Californian tutkimuksessa havaittiin, että liikunta ei vain rauhoita stressaantu­nutta mieltä, vaan myös rajoittaa stressin aiheutta­mia fyysisiä vaurioita. Tarkemmin sanottuna liikunta rajoittaa stressin vaikutuksia valkoisiin verisoluihin, joilla on tärkeä merkitys immuunipuolustukselle. On yksilöllistä, kuinka paljon liikuntaa tarvitaan, mutta jos pysyttelet aktiivisena ja harrastat sykettä kohottavaa liikuntaa vähintään puoli tuntia päivässä, olet vahvoilla.


Lähde: UCSF & Kunto Plus 12/2011, sivu 7.





KIPU POIS MEDITOIMALLA


Onko sinulla päänsärkyä tai todella kipeä selkä? Meditointi voi helpottaa kipuja. Ainakin ryhmä koehenkilöitä koki äskettäin, että kuuman aiheuttama kipu oli 40 % vähäisempää ja 57 % vähemmän epämiellyttävää, kun heidät altistettiin kivulle meditaation aikana verrattuna kipuun tavallisessa lepotilassa. Koehenkilöt eivät olleet edes mitenkään erityisen hyviä meditoimaan. He olivat saa­neet vain 4x20 minuutin pikakoulutuksen meditointiin ennen koetta.

Lähde:The Journal of Neuroscience & Kunto Plus 12/2011, sivu 8.


Oma kommentti


Iästäni (62 v) ja vammoistani (1999 todettu luuydinsyöpä) johtuvia kolotuksia helpottavat
rentoutus (esim. piikkimatolla) ja venyttely:

1. etureidet (2)
http://www.exrx.net/Stretches/Quadriceps/Standing.html

2. lonkan koukistajat, etureidet (2)
10. ojentajat (2)
http://www.exrx.net/Stretches/Triceps/Overhead.html

11. selkä (1)
http://www.exrx.net/Stretches/BackGeneral/FixedBar.html (teen
kahdella kädellä yhtäaikaa)

(2) = tee erikseen sekä vasemmalla että oikealla jalalla/kädellä.


Lähde: Kunto-opas, keho & mieli & ravinto





KUITU = PITEMPI ELÄMÄ

Ota tavaksi tarkistaa aina tuotteen kuitupitoisuus ennen kuin ostat sen tai laitat palasen suuhusi! Tutkimustulokset ovat kerta toisensa jälkeen todistaneet, miten tärkeitä kuidut todella ovat terveydelle. Viimeimmäksi on todistettu, että koko ikänsä runsaasti kuituja syöneillä on muita pienempi riski kuolla sydän- ja verisuonitauteihin.

Amerikkalaisen Northwestern Universityn tutkijat suosittelevat, että kuitua nautittaisiin vähintään 25 g päivässä- ja mieluiten käsit­telemättömiä ruoka-aineita kuten hedelmiä, vihanneksia, ruisleipää, kaurahiutaleita ja pähkinöitä syömällä. Mitä nuorempana kuitujen syöminen aloitetaan, sen parempi.

Lähde: American Heart Association, Nutrition & Kunto Plus 12/2011, sivu 12.





RAHKA JA HEDELMÄT

Miksi: Reippaan kuntoilun jälkeen keho suoras­taan vaatii palauttavia proteiineja ja hiilihyd­raatteja. Rahkasta ja hedelmistä saat molempia. Sen lisäksi että palaudut nopeammin, ne myös vahvistavat immuunipuolustustasi.Tämä johtuu siitä, että hiilihydraatit auttavat veren valkosoluja niiden työssä.

Miten: Sekoita 1 dl rahkaa ja 250-300 g pienik­si paloiksi pilkottua omenaa ja kiiviä. Proteiinipitoinen rahka ja hedelmien hiilihydraatit ovat ihanteellista palautumisruokaa, sillä niistä saa noin 10 g proteiinia ja 35-40 g hiilihydraatteja. Syö annos mieluiten alle 20 minuutin kuluessa treenistä.

Lähde: Kunto Plus 12/2011, sivu 12.


Oma kommentti

Pienikokoiselle tavalliselle kuntoilijalle riittää hyvin tuo yllä oleva palautusateria. Kovaa treenaavien on syytä saada sisäänsä välittömästi treenin jälkeen suurempi määrä etenkin proteiinia. Siihen löytyy hyviä vaihtoehtoja:

http://tinyurl.com/3ura634





PAKURIKÄÄPÄ

Pakurikääpä, latinalaiselta nimeltään inonotus obliquus, on useilla lehtipuilla esiintyvä lahottajasieni. Suomessa sitä esiintyy yleisimmin koivulla. Kääpä muodostaa elävissä puissa mustan epämääräisen muotoisen lohkeilevan pahkan, eli pakurin. Pakuriin ei kehity itiöitä. Pakurikäävän itiöemät kehittyvät vasta puun kuoltua. Itiöemät muodostuvat rungonmyötäisiksi sienen rungosta irroittaman kuori- ja puukerroksen väliin. Pakurikäävän tartunta tapahtuu kaikenlaisiin vioittumiin lehtipuiden rungoilla. Laji on yleinen lahottaja koko maassa.

Lähde: Metla


Eviralta 20.12.2010 saadun tiedon mukaan pakurikääpä katsotaan uuselintarvikkeeksi, jolle ei ole haettu uuselintarvikeasetuksen mukaista lupaa. Uuselintarvikkeella tarkoitetaan elintarviketta, jonka käyttö ihmisravinnoksi EU:n alueella ennen vuotta 1997 on ollut vähäistä.

Pakurikäävän myynti ja markkinointi elintarvikkeena ei ole sallittua, koska sieni ei ole saanut uuselintarvikkeita koskevan asetuksen (EY) N:o 258/97 mukaista hyväksyntää. Lisäksi pakurikääpää ei ole hyväksytty kans
alliseen kauppasieniluetteloomme (KTMa 2006/489), joten sen kerääminen ja myyminen elintarviketarkoitukseen on Suomessa kielletty. Myymämme pakurikääpä on siis tarkoitettu kosmetiikkakäyttöön.

Tarkempaa tietoa osoitteesta: laplandherbs@gmail.com

Tutustu myös

http://tinyurl.com/3uz5rbl

http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/?p=11





SUOMEN YLEISURHEILUN KEHNO TASO

Kauan kauan sitten Suomi oli
vielä urheilussa "maailmankartalla".
Berliinin olympiakisoissa 1936
suomalaiset muun muassa saivat
kolmoisvoiton miesten 10 000 metrillä:




1. Ilmari Salminen 30.15,4
2. Arvo Askola 30.15,6
3. Volmari Iso-Hollo 30.20,2

Nyt Daegussa - tosin "vain" maailmanmestaruuskisoissa - emme yltäneet edes pistesijoille. Syyttelyn kohteiksi tulevat joutumaan itse urheilijat, valmentajat ja valmennusjohto. Suomessa on mielestäni riittävästi valmennustietoa, joten sitä ei välttämättä tarvitse lähteä ulkomailta etsimään. Toinen asia on, osataanko tuota tietoa oikein hyödyntää.

Välillä huonosta menestyksestä syytetään rahan puutetta. Suomessa on kyllä aikaisemmin pystytty tuottamaan loistavia urheilijoita pienillä määrärahoilla. Miksi se ei onnistuisi nytkin ... onnistuuhan se Afrikan maissakin.

Itse lähtisin uutta potkua kehittämään aivan alkulähteiltä eli lapsuudesta ja nuoruudesta. Vuosi vuodelta lasten ja nuorten vanhemmat pystyvät antamaan yhä huonompia esimerkkejä liikunnallisuudesta ja hyvästä ravinnosta. Pikku hiljaa Suomen kansan edellytykset alkavat soveltua vain seuraavanlaiseen 5-otteluun, johon ainoa tarvittava ominaisuus on itsekurin puute.

1. kaljan lipitys
2. sätkien imutus
3. makkaran vääntö
4. pullan mussutus
5. löhöily





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään
  • The Muscle-Building Troubleshooter...


Ei kommentteja: