perjantai 2. syyskuuta 2011


9 MYYTTIÄ TERVEYDESTÄ – ÄLÄ STRESSAA NÄISTÄ ENÄÄ!

Ennen vanhaan terveystietoa luettiin kirjoista. Nykyään terveystietoa on kaikkien saatavilla ympäri nettiä. Kuten oikeat tiedot, myös legendat leviävät helposti. Aina ei välttämättä tiedä, mikä terveystieto on totta ja mikä ei. Kaikkea pelottelua ei kuitenkaan tarvitse ottaa todesta.

Health.msn.com – sivusto listasi 9 myyttiä terveydestä. Nämä uskomukset voi unohtaa!



1. Juo kahdeksan lasillista vettä päivässä

Ennen vanhaan on neuvottu, että vettä täytyy juoda kahdeksan lasillista päivässä syömisistä riippumatta, ettei nestehukka iske. Vettä kannattaakin juoda, mutta nestettä saa muualtakin kuin pelkästä vedestä. Tee, mehu, maito, virvoitusjuomat, kasvikset sekä hedelmät pitävät myös huolta kehon nestetasapainosta. Myös kahvista saa nestettä, vaikka kofeiini myös poistaa sitä jonkin verran.


2. Stressi harmaannuttaa hiukset

Vanhan sanonnankin mukaan stressaavista asioista saa harmaita hiuksia. Oikeasti näin ei kuitenkaan ole. On totta, että liiallinen stressi voi vanhentaa, mutta hiusten väriin se ei vaikuta.


3. Hämärässä lukeminen pilaa silmät

Usein lapsille opetetaan, että pimeässä lukeminen huonontaa näköä. Huonossa valossa lukeminen ei kuitenkaan varsinaisesti vahingoita silmiä. Pimeässä lukeminen voi kuitenkin aiheuttaa siristelyä ja sitä kautta päänsärkyä, sekä silmien kuivumista. Väsyneiden silmien katse voi myös sumentua, mutta nämä haitat eivät ole pysyviä. Usein kunnon yöuni auttaa saamaan silmät taas kuntoon.


4. Kahvi on terveydelle haitallista

Kofeiinin liikakäytöstä varoitellaan paljon, mutta yleisesti ottaen kohtuullinen kahvinjuonti on terveysetu. Kahvi piristää aivotoimintaa, sekä siitä saa hyviä kemikaaleja, jotka käyttäytyvät antioksidanttien tavoin. Kahvi ei kohtuullisesti nautittuna aiheuta sairauksia.


5. Syö kun on flunssa, paastoa kun on kuumetta

Kuumeen tai flunssan kestoon ei juuri voi itse vaikuttaa, vaikka tekisi mitä. Kyseessä on yleensä viruksen aiheuttama tauti, joka paranee 7-10 vuorokaudessa. Ruokavaliolla ei ole vaikutusta sairauden laatuun tai kestoon. Nesteytyksestä on kuitenkin muistettava huolehtia, vaikka ruokahalu olisikin taudin myötä kadonnut.


6. Tuoreet kasvikset ovat parempia kuin pakastekasvikset

Edelleen on liikkeellä uskomus, että tuoreet kasvikset ovat paljon terveellisempiä kuin pakastekasvikset. Pakastaminen ei kuitenkaan tuhoa kasvisten terveysvaikutuksia. Sen sijaan ravintoaineita voi kadota kasviksia valmistettaessa.


7. Kananmunat kohottavat kolesterolia

Kananmunien luultiin pitkään olevan riski sydänsairauksille ja korkealle kolesterolille. Kananmunat eivät kuitenkaan ole terveydelle haitallisia. Nykyään tiedetään, että transrasvat ja tyydyttyneet rasvahapot ruokavaliossa voivat kohottaa sydäntautien riskiä. Kananmunan sisältämä kolesteroli on vähäistä, joten se ei aiheuta riskiä. Sen sijaan kananmuna sisältää paljon proteiinia sekä A- ja D-vitamiineja.

8. Vilustuminen aiheutuu kylmästä

Kylmyys ei aiheuta flunssaa – ellei kyseessä ole niin suuri kylmettyminen, että kehon puolustusjärjestelmä häiriintyy. Yleensä näin vakava tila on vain hypotermiassa. Flunssan saa, kun altistuu flunssavirukselle. Talvisin sairastetaan yleensä enemmän flunssaa, ja syynä tähän voi olla se, että ihmiset oleilevat enemmän sisätiloissa ja lähellä toisiaan. Näin ollen viruksetkin leviävät helpommin.


9. Huulipunasta voi sairastua

Huulipuna sisältää lyijyä, ja amerikkalaisen tutkimuksen mukaan joissakin huulipunissa oli enemmän lyijyä kuin esimerkiksi karkkien sallitussa lyijymäärässä. Missään huulipunassa ei kuitenkaan ole niin paljon lyijyä, että siitä voisi sairastua. Suurempi riski lyijymyrkytykseen johtuu ympäristöstä. Esimerkiksi vanhojen talojen vesiputket tai maalit voivat altistaa lyijylle.


Lähde: Health.msn.com & http://www.kimallus.fi/?page=1283446&id=6184789&ad=tervefikirje




PYSY TERVEENÄ täyttä vauhtia treenatessakin

Treenattu keho ja hyvä fyysinen kunto eivät välttämättä suojaa vilustumiselta ja influens­salta. Pikemminkin päinvastoin. Hyvin kovaa harjoittelevat ovat erityisen alttiita hengitys­tieinfektioille treenin jälkeen, ilmiötä kutsu­taan joskus "avoimiksi hengitysteiksi", koska keho on silloin avoinna infektioille.


Mut­ta pää pystyyn! Ohessa ovat asiantuntijoidemme neuvot intensii­visesti treenaaville. Tärkeintä on huolehtia palautumisesta silloin, kun harjoittelee päämäärätietoisesti jotain tapahtumaa varten. Immuunipuolustusta on nimittäin mahdollista vahvistaa, vaikka treenaakin kovaa.

Lähde: Exercise and Immunological Reviews

Harjoittele vilustumatta
  1. Useat lyhyet harjoituskerrat voivat kuormittaa immuunipuo­lustusta vähemmän kuin harvat mutta pitkät harjoitukset
  2. Treenaa 2-3 kertaa kevyesti yhden hyvin vaativan harjoituskerran jälkeen.
  3. Älä ahnehdi. Lisää harjoi­tuk sen tehoa ja kestoa vähän kerrallaan.
  4. Pidä hiukan tavallista rennompi harjoitusviikko noin joka 3. viikko.
  5. Auta palautumista venyttelemällä tai hölkkäämällä kovan harjoituksen jälkeen.

Lähde: Kunto Plus 12/2011, sivu 5.





HOIKAKSI NOPEIMMIN

Syö vähemmän, liiku enemmän. Siinä lyhyesti sanottuna kaikkein paras keino laihduttaa muutama ylimääräinen kilo.

Tutkijat seurasivat 439 ylipainoisen naisen laihtumisponnisteluja vuoden ajan. Naiset jaettiin kolmeen ryhmään, jotka lähtivät tavoittelemaan painon­pudotusta eri keinoin: Yksi ryhmä alkoi noudattaa vähäkalorista ruokavaliota, toinen ryhmä liikkua enemmän, ja kolmas ryhmä sekä säästi kaloreita että liikkui enemmän.

Kun 12 kuukautta oli kulunut, voitiin havaita, että parhaat tulokset saavutti se ryhmä, joka oli panostanut molem­piin osa-alueisiin, siis sekä ruokavalioon että liikuntaan. He laihtuivat keskimää­rin lähes 9 kiloa ja saivat lisäksi hyödyk­seen kohonneen kuntolukeman.

Tutkimus osoitti myös, että jos jostain syystä ei halua tai voi paran­taa molempia osa-alueita, kannattaa laihtumista tavoittelevan panostaa ensin ruokavalioon. Ruokavaliomuutokset vaikuttivat painoon tehokkaammin kuin pelkkä liikunta.

Lähde: Obesity & Kunto Plus 12/2011, sivu 6.


HUOM! Henkilökohtaista opastusta sekä ruokavalioosi että kuntoiluusi saat tilaamalla Kunto-oppaan, keho & mieli & ravinto (perustietoa ja yksilöityä ohjelmaa yhteensä noin 120 sivua / 50 euroa). Käy tsekkaamassa http://kuntoguru.blogspot.com/2011/08/k




PAKURIKÄÄPÄ

Saat lisätietoja pakurikääpästä ja voit tilata sitä ottamalla yhteyttä sähköpostiosoitteeseen

laplandherbs@gmail.com







ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään


  • NEED TO LOSE WEIGHT - How Resistance Training Can Help
  • GLUTE TRAINING FOR MEN ... Why and How?
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan kirjoittelemaan maanantaina.




2 kommenttia:

Lapland Herbs kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Arto Painilainen kirjoitti...

Sähköpostiosoite on korjattu.