keskiviikko 31. elokuuta 2011

YHÄ USEAMPI LAPSI ON YLIPAINOINEN

Mukavuudenhaluisempi yhteiskunta sekä kaloreita pursuavat ruoat ja juomat lihottavat lapsia.

Kun kiloa on liikaa, käy liikkuminen vaivalloiseksi ja silloin väsyykin nopeammin. Lihavat lapset löhöavät mieluummin sisällä kuin leikkivät ulkona. He päätyvät noidankehään ja passivoituvat yhä enemmän.

- Jotkut aikuiset uskovat, että lapsen ylipaino häviää iän myötä, mutta näin ei enää ole, sanoo Pernilla Danielsson, joka työs­kentelee tutkijana lasten lihavuutta tutkivassa keskuksessa Huddingen sairaalassa Ruotsissa.

Lihavuus on sairaus, ja kuten kaikkia muitakin sairauksia, sitä on hoidettava.

- Pyydä apua koulun terveydenhoitajalta. Hän ole raportointivelvollinen vanhemmille tai muille aikuisille, Pernilla Danielsson neuvoo ylipainoista koululaista.

Neuvot liikkumisen tärkeydestä eivät aina tavoita ylipainoisia lapsia. He eivät jaksa liikkua samalla tavalla kuin samanikäiset tove­rinsa, koska he ovat painavampia. Ensiksi onkin yritettävä vähentää sisällä istumista vähitellen. Seuraavaksi heidät on motivoitava liikku­maan ja huomaamaan, että he jaksavat enemmän kuin uskovat.

- Liikkuminen kuluttaa kaloreita ja hillitsee ruokahalua. Nyky­ään lasten spontaanit leikit ja liikunta on korvattu järjestetyllä lii­kunnalla. Vanhempien tulisi pitää huolta siitä, että heidän lapsensa ja nuorensa liikkuvat. Lapset, jotka eivät liiku, uhkaavat jäädä tie­tokoneiden ja tv:n ääreen istumaan, sanoo Pernilla Danielsson.


Neuvoja ylipainoisten lasten vanhemmille

Pienimmät
  • Tarjoa aamiainen,lounas ja päivällinen sekä sopi­vasti välipaloja. Tee ero arjen ja herkuttelun välille.
  • Pitäkää karkkipäivä.
  • Kävelkää tai menkää pyörällä päiväkotiin.
  • Jätä limsat ja mehut pois.
  • Rajoita tietokoneen ja tv:n käyttöä.
  • Valitse kevyitä maitotuotteita ja välttäkää iltanapostelua.

Koululaiset
  • Opeta syömään oikein äläkä säästele kehuissa.
  • Auta valitsemaan hyviä väli­paloja ja pidä huolta siitä, ettei kodissa ole karkkeja.
  • Yläasteikäinen lapsi kasvaa nopeasti, joten painoon ei tarvitse eikä kannata kiinnittää liikaa huomiota,

Teini-ikäiset
  • Yritä auttaa teini-ikäistä löytämään järkevä suhde painoonsa.
  • Auta itsetunnon ja vahvuuk­sien löytämisessä, ja rohkaise valitsemaan oikeanlaista ravintoa.

Lähde: Livelife 3/2011, sivu 35.





NÄIN SAAT VAHVAT JALAT

Kulje ilman kenkiä, niin jalkasi pääsevät kunnolla töihin. Vahvoilla jaloilla jaksat pitkänkin päivän.

- Jalat ovat kehomme tärkein iskua vaimentava osa. Ne ottavat vastaan koko painomme kun kävelemme, juoksemme tai seisomme, sanoo Inge Forchhammer, ruotsalaisen Lidingö Fysioterapin fysioterapeutti ja ergonomia-asiantuntija.

Jalat alkavat rasittua heti aamulla sängystä noustessa. Päivän mittaan askeleita kertyy noin 15 000. Kuormitus vain kasvaa, jos juokset. Yksi juoksuaskel vastaa noin 250 kilon painoa. Onneksi 26 pienestä luusta ja monista pienistä lihaksista koostu­via jalkoja voi vahvistaa.

- Riisu kengät ja voimistele jalkoja, jotta niistä tulee vahvat ja tasapainosi paranee. Kulje avojaloin niin usein kuin voit ja ruo­hikolla niin paljon kuin mahdollista. Hyvää harjoittelua jaloille on myös pienen pallon pyörittely jalkapohjan alla. Samalla jalka­pohjat saavat hierontaa. Voit myös tasapainoilla jalka pallon päällä, sanoo Inge Forchhammer.

Suurimman osan ajasta pidämme kenkiä jalassa. Se ei ole hyväksi varsinkaan silloin, jos kengät ovat liian pienet. Vaivaisenluu eli hallux vallgus on hyvin yleinen jalkavaiva. Siinä isovarvas taipuu tyvinivelestään sisäänpäin kohti muita varpaita. Joskus siihen kehittyy luukyhmy, joka voi olla hyvin kivulias. Kapeakärkiset, liian pienet tai liian korkeakantaiset kengät voivat aiheuttaa vaivaisenluun. Jos jalassa on vaivaisenluu, voi olla vaikea löytää sopivia kenkiä, jotka eivät purista. Kengässä on hyvä olla matala kanta, varsinkin jos akillesjänteen kanssa on ongelmia. Jos haluat vaikkapa juhlia korkeakantaissa kengissä, vaihda ne jalkaasi vasta juhlapaikalla.

- Nuoret käyttävät usein tennareita, joita ei ole solmittu kunnolla. Silloin jalkojen liike ei ole kävellessä luonnollinen, vaan laahaava. Löysästi tai ei lainkaan solmitut kengät eivät tue kunnolla jalkaa kantapäästä. Se voi heikentää akillesjänteitä. Ohutpohjaiset tennarit eivät juuri tue jalkaa muutenkaan. Niissä kannattaisikin käyltää tukipohjallisia, sanoo Inge Forchhammer. Ohutpohjaisessa kengässä ei ole tilaa kovin paksulle pohjalliselle, joten kannattaa valita ohut ja hyvin istuva malli. Vaihtoehtoja riittää, ja joitakin pohjallisia voi muokata omiin jalkoihin sopiviksi.

Huonot jalkineet saattavat kuormittaa polvia ja lantiota väärin. Selkävaivat johtuvat usein siitä, että jalkojen iskunvai­mennus ei riitä. Jos jalkaholvi on alkanut laskeutua ja jalka kiertyy sisäänpäin eli pronatoi, on tärkeää valita kengät, joissa jalka pysyy paikallaan. Tutki kenkiäsi: jos niiden pohja on kulunut sisäsyrjältä, pronatoit. Tarvitset siis tukea jalkaterän sisäpuolelle. Jos taas jalkasi näyttää kiertyvän ulospäin, tarvitset tukea jalkaterän ulkosyrjälle.

Lähde: Livelife 3/2011, sivut 38-39.





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään:
  • The Best Tasting Homemade Protein Bar Recipe!
  • Suggestions on methods to keep motivated to workout

http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com





Ei kommentteja: