perjantai 19. elokuuta 2011

SOHVAPERUNASTA URHEILUHULLUKSI PIENIN ASKELIN

Tuliko tehtyä uudenvuodenlupaus liikkeelle lähtemisestä, mutta toteutus on puolitiessään? Onneksi koskaan ei ole myöhäistä aloittaa omaan hyvinvointiinsa panostamista. Säännöllinen kuntoilu yhdessä terveellisen ruokavalion kanssa auttaa pitämään kilot kurissa, kehon vahvana, mielen virkeänä sekä veren rasva-, sokeri- ja kolesteroliarvot kohdillaan.

"Jos ikä alkaa hiipiä neljänkympin huiteille ja on täysin passiivinen, niin pitää jo alkaa ajatella ikääntymistä, se kun syö fysiikkaa. Monet nykynuoret tosin ovat niin heikkokuntoista porukkaa, että ongelmia voi tulla jo aiemmin", toteaa ODL:n liikuntaklinikan liikuntafysiologi, testauspäällikkö Hannu Kaikkonen ja muistuttaa, että heikosta suorituskyvystä tulee ongelmia työssä jaksamisessa. Jos lisäksi vyötärölle on päässyt kohoamaan elintasokumpu, alkaa terveys olla vaakalaudalla.


Aloittelija kehittyy nopeasti

Sohvaperunan ei tarvitse muuttua himoliikkujaksi sormien napsautuksella. Pääasia on, että liikunta on mukavaa, helppoa ja säännöllistä. Motivaatiota aloittelevalle liikkujalle tuo liikunnan antaman virkeämmän olon lisäksi se, että tuloksia syntyy vauhdilla.

"Mitä heikompi on lähtötaso, sitä suurempi on muutos alkuvaiheessa", Kaikkonen kertoo ja selventää, että kolme säännöllistä liikuntakertaa viikossa parantaa aloittelijan kuntoa kolmessa kuukaudessa parin kuntoluokan verran, eli esimerkiksi hapenottokyky paranee keskimäärin 10-15, joillakin jopa 40 prosenttia.

Ikävä kyllä nopeasti saavutettu hyvä kunto katoaa vielä nopeammin, jos kuntoilu tyssää muutamaan kuukauteen. "Jos aloittelija liikkuu kuusi kuukautta säännöllisesti, niin kunto nousee suoraviivaisesti. Jos sitten lyödään tennarit naulaan, niin alle parissa kuukaudessa ollaan takaisin lähtötasolla", Kaikkonen muistuttaa. Tämän takia esimerkiksi jalkavamman sattuessa intohimoisen kävelijän ei kannata tyystin lopettaa liikuntaa, vaan lähteä vaikkapa uimaan tai kuntosalille.


Kärsivällisyys kannattaa

Helpoin ja edullisin tapa aloittaa kuntoremontin tekeminen on lähteä kävelylle muutaman kerran viikossa. "Reippaalla kävelyllä saa jo niin hyvä tehon, että hengitys- ja verenkiertoelimistön kunto paranee selvästi", Kaikkonen vinkkaa.

Aloittelevan kuntoilijan vauhdin tulisi olla sellainen, että hieman hengästyttää ja hiki nousee pintaan. Hyvä keino pitää tahti sopivana on ottaa samankuntoinen kaveri mukaan ja kävellä sellaista vauhtia, että keskustelu onnistuu. Jos haaveissa siintää vaikkapa kympin lenkki juoksuvauhtia, kannattaa silti pitää maltti matkassa ja edetä pikkuhiljaa.

Hölkkäkunnon saavuttaminen onnistuu Kaikkosen mukaan esimerkiksi siten, että ensin muutamalla lenkillä juoksee ja kävelee pari tolpanväliä vuoronperään. Vähitellen juoksuaikoja voi pidentää ja kasvattaa vaikka viikonlopun lenkin kokonaispituutta. Kohta huomaakin jaksavansa juosta vakiolenkin ilman että kotiin päästyä on puhti poissa. Kärsivällisesti edeten liikunnasta jaksaa innostua pidemmällä tähtäimellä - kuntoilun tarkoitushan on tuoda vireyttä, ei uuvuttaa.


Tärkeintä on löytää oma lajinsa

Monilla liikuntakammoisilla aikuisilla on jäänyt huono maku suuhun jo lapsuudenaikaisista liikuntatunneista. Tärkeintä silloin olisi löytää liikuntamuoto, joka tarjoaa onnistumisen elämyksiä. Kaikkonen kertoo huomanneensa myös rahallisen panostuksen motivoivan monia; kun on omaa rahaa liossa, ei liikuntaa yksinkertaisesti raski jättää väliin.

Onneksi liikuntalajien kirjo on kattava ja jokainen löytää varmasti itselleen sopivan tavan liikkua. Kaikkonen vinkkaa tutustumaan kotikunnan liikuntatoimen, eri liikuntaseurojen sekä kuntokeskusten tarjontaan - mielenkiintoisen lajin parissa huonot liikuntamuistot väistyvät ja kuntoilusta tulee pikkuhiljaa yksi hyvän elämän peruspilareista.

Lähde: http://www.poliklinikka.fi/?page=5331684&id=2900788


PS. Jos Sinulta jäi toteuttamatta uudenvuodenlupaus kunnon kohentamisen aloittamisesta ja samoin kävi vielä ennen kesää, ryhdy nyt projektiin. Erinomaista tukea siihen saat tilaamalla juuri itsellesi soveltuvan kunto- ja ravinto-ohjelman (Kunto-opas, keho & mieli & ravinto / noin 120 sivua / hinta elokuun ajan vain 40 euroa).

http://kuntoguru.com
arto.painilainen@gmail.com




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään
  • Muscle Maximizer – How to build lean muscle? Kyle Leon Somanabolic Muscle Maximizer
  • Anabolic Cooking Book
  • How the Brain Affects Our Health
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com




PÄIVÄN AJATUS

Vaikka kukaan ei voikaan mennä ajassa taaksepäin
ja aloittaa kaikkea alusta, kuka tahansa voi aloittaa
nykyhetkestä, jolloin lopusta tulee ihan uudenlainen.

http://positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Tavataan maanantaina ...



Ei kommentteja: