perjantai 12. elokuuta 2011

SALAATTIIN VAIHTELUA JA RAPEAA ROUSKUTELTAVAA

Miten voi elää edes
joten kuten terveellisesti arjen tuoksinassa?

Ravitsemustieteen maisteri Christian Bitz kutsuu itseään ter
veysrealis­tiksi. Hän opastaa Kunto Plus -lehden lukijoita kiusausten ja ääri-ilmiöiden viidakossa.



Lukija kysyy:


"Päädyn aina ostamaan samoja viittä vihannesta, minkä takia tekemäni salaatit maistuvat aina samalta. Miten rutiiniin saisi vaihtelua, kun seisoo väsyneenä ja ilman ideoita kaupassa ja lappaa taas ostoskoriin vaistomaisesti tutut porkkanat, paprikat, tomaatit, kurkun ja keräsalaatin?"


Bitz vastaa:

Monet jäävät jumiin samoihin vihan­neksiin, mutta muutaman pikku niksin avulla voi tehdä vaikutuksen uusilla ja mo­nipuolisilla salaattiluomuksilla.


Aloitetaan kysyjän mainitsemista vihannek­sista, jollaisia yleensä suosittelen naposteluherkuiksi. Niitä voi leikata esimerkiksi lohkoiksi ja syödä sellaisenaan tai dippikastikkeen kera. Naposteltavat vihannekset sopivat mainiosti välipalaksi, evääksi ja aterian lisukkeeksi.


Varsinaisen salaatin kohdalla kannattaa suo­sia yksinkertaisuutta. Raaka-aineet saavat olla mieluummin laadukkaita kuin runsaslukuisia ja toiveikkaasti sekaisin heitettyjä. Hyvä salaatti voi kruunata koko aterian. Siihen tarvitaan vä­hemmän kuin moni luulee: perussalaatti, 1-3 täytettä ja kastike öljystä ja etikasta.


Mieti monien raaka-aineiden sijaan perusmakuja: hapan, makea, suolainen ja kitkerä. Yritä saada nämä kaikki mukaan salaattiin. Yksinker­taisin ja maultaan parhaimmistoon lukeutuva on ranskalainen vihreä salaatti kastikkeen kera. Kitkeriä salaatinlehtiä täydentää perinteinen vinaigrette-kastike, jossa on sinappia, valkoviinietikkaa, suolaa, ripaus sokeria ja öljyä. Tällöin salaatissa ovat mukana kaikki perusmaut.


Samalla periaatteella voi valmistaa kaalisalaatin. Pohjana on silputtu kaali, joka on kitke­rää. Kun lisätään sitruunan rnehua ja kuorta (hapan), tilkka hunajaa (makea) ja soijaa (suolai­nen), saadaan maultaan tasapainoinen salaatti.


Kolmas oiva salaatti valmistetaan ohueksi suikaloiduista, luonnostaan hieman makeista punajuurista tai porkkanoista. Lisäksi jogurt­tikastiketta (hapan), sinappia (kitkerä) ja soijapaahdettuja pähkinöitä (suolainen).


Salaattia voi kohentaa entisestään, kun lisää joukkoon jotain rouskuteltavaa. Aivot rakastavat pehmeän ja rapean yhdistelmää. Näin salaatti maistuu vielä paremmalta ja on myös terveelli­sempää, jos valitsee rouskutettaviksi pähkinöitä tai paahdettuja ruisleipäkuutioita.


Salaatin valmistuksessa kannattaa ottaa huo­mioon myös vuodenaika. Useimpia vihanneksia on tarjolla ympäri vuoden, mutta kotimainen luomutomaatti kesällä maistuu paremmalta kuin teholannoitettu kasvihuonetomaatti tal­vella. Kauden tuoreet raaka-aineet ta kaavat par­haan maun ja vitamiinipitoisuuden. Näin saa myös luontaista vaihtelua salaatteihin.



Terveellinen dippi napostelukasviksille


Dippikastiketta voi käyttää vihannesten kanssa välipalaksi tai evääksi. Sitä voi levittää
myös täysjyväleivälle.

Kastike säilyy jääkaapissa 2-3 päivää.


Perusdippi

  • 2 dl vähärasvaista maustamatonta jogurttia
  • 1 tl tomusokeria
  • 1 tl dijon-sinappia
  • 1 tl sitruunamehua
  • karkeaa suolaa ja pippuria myllystä
Sekoita ainekset vispilällä.

Näin voit vaihdella kastikkeen makua:

  • Curry: 1 annos perusdippiä, sekaan curryä, mangochutneyä ja omenakuutioita.
  • Sauce verte: 1 annos perusdippiä, sekaan kourallinen silputtuja tuoreita mausteyrttejä (basilikaa, tilliä, ruohosipulia, kirveliä jne.)
  • Thai: 1 annos perusdippiä, raastettu limen kuori, silputtua valkosipulia ja chiliä, hieman inkivääriä ja tuoretta korianteria.
  • Tartar: 1 annos perusdippiä, pilkottua suola­kurkkua, kaprista, punasipulia, kirveliä.
  • Raita: 1 annos perusdippiä, manteleita, pilkottua kurkkua, minttua ja valkosipulia.

Lähde: Kunto Plus 10/2011, sivu 61.





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään:

  • WHY YOU NEED TO TRAIN YOUR GLUTES ... looks, health and sports performance!
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com


HUOM! Henkilökohtainen Kunto-opas kesätarjouksessa (40 euroa - yhteensä noin 120 sivua) enää kaksi viikkoa eli elokuun loppuun asti. Käy tsekkaamassa tarkemmin tietoa siitä kotisivuiltani http://kuntoguru.com


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan tekstiä väsäämään maanantaina.




Ei kommentteja: