maanantai 8. elokuuta 2011

REILU ANNOS C-VITAMIINIA ALENTAA LIHAN SYÖPÄRISKIÄ

Veren korkea C-vitamiinipitoisuus voi poistaa melkein kaiken NDMA:n aiheuttaman syöpäriskin. Kyseistä ainetta on muun muassa pekonissa ja muissa lihavalmisteissa. Tulos on peräisin 23 000 henkilöä käsittäneestä brittitutkimuksesta.

NDMA on yksi niistä syöpää aiheut­tavista aineista, joita erittyy, kun lihan aminohapot kohtaavat usein säilöntaän käytettävän nitriitin.

Ennen kuin riennät ahmimaan pekonia - ja huuhtomaan sitä alas C-vitamiinilla - on hyvä tietää, että NDMA on vain yksi syöpää aiheuttavista nitriittiyhdisteistä, joita lihassa on, eikä C-vitamiini vaikuta muihin. Lihavalmisteita ei siis edelleenkään voi syödä huoletta.

Brittitutkijat ovat myös arvioineet minkälaisina määrin ja miten voi­makkaasti NDMA vaikuttaa. Eniten NDMA:ta syövien syöpäriski on 14 pro­senttia suurempi kuin vähiten syövien. Erityisesti yhdiste kohottaa suolisto­syöpien riskiä, esimerkiksi peräsuoli-syövän riski kasvaa 46 prosenttia joka kerta, kun NDMA:n saanti kasvaa 0,05 ug päivää kohti.

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition


Näistä saat eniten C-vitamiinia:
  • Nitriittipitoisen lihan kanssa: persilja, punainen paprika, lehtikaali, parsakaali, ruusukaali, kukkakaali ja kuivattu korianteri.
  • Jälkiruuaksi lihan jälkeen: Ruusunmarja, mustaherukka, kivi ja mansikka.

Näin vältät nitriittiä:
  • Lue huolellisesti tuoteselosteet. Valmistajan tulee ilmoittaa, onko tuotteessa käytetty nitriittejä.
  • Nitriitti piiloutuu usein myös E-koodeihin E249 ja E250.
  • Valitse luomutuotteita. Niissä sallitaan vain puolet siitä nitriittimäärästä, mikä on sallittua muissa tuotteissa.
  • Nauti pitkälle käsiteltyä lihaa vain harvoin. Käytä leikkeleenä mieluiten itse kypsentämääsi kalaa tai kanaa.

Lähde: Kunto Plus 10/2011, sivu 12.




PIDÄ SYDÄN TERVEENÄ, NAUTI 3 KUPPIA VIHREÄÄ TEETÄ PÄIVÄSSÄ

Jos pidät teestä, nauti mieluiten vihreää! Tähän johtopäätökseen tulivat kiinalaistutkijat verratessaan 18 aiempaa tutkimusta, jotka käsittelivät teen nauttimista ja taipumusta sairastua sydän- ja verisuonitauteihin.

Musta tee vaikutti hyvin vähän tai ei
lainkaan. Vihreän teen sen sijaan havaittiin laskevan sydän- ja verisuonitautien riskiä jopa 28 % niillä, jotka nauttivat teetä eniten. Tutkijat arvioivat, että riski alenee noin 10 % päivässä nautittua kupillista kohti, jolloin täyden 28 prosentin hyödyn saadakseen tulisi nauttia kolme kupillista vihreää teetä päivittäin.

Teen hyvien vaikutusten arvellaan johtuvan antioksidanteista, joita kutsutaan katekiineiksi. Katekiinit häviävät tavalli­sesta mustasta teestä valmistusprosessin aikana.

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition & Kunto Plus 10/2011, sivu 13.




SUHTEELLISTA

Suu
rin Pudottaja -ohjelmassa osallistujat ovat ymmärrettävästi onnesta sekaisin, kun ovat saaneet muutamassa kuukaudessa pudotettua painoaan useita kymmeniä kiloja. Totuus on kuitenkin, että alunperin sairaalloisen lihava 160-kiloinen nainen on 50 kiloa pudotettuaan vielä 40-50 kiloa ylipainoinen.


Suurimman Pudottajan kilpailijat suorittivat puolimaratonin, mikä on kieltämättä melkoinen saavutus ihmisille, joille aikaisemmin jo pelkkä kävely oli hankalaa. Nopein sai läpi tuon maratonin puolikkaan (n. 21 kilometriä) ajassa 2.24. Vertailun vuoksi otan tähän Jarkko Kinnusen voittoajan (1.23.40) tämän vuoden Kalevan Kisojen 20 kilometrin kävelyssä. Jarkko siis käveli matkan lähes tunnin nopeammin kuin nopein pudottaja juoksi.

Vaikka tulostaso Kalevan Kisoissa tänä vuonna jäi melko alhaiseksi, on syytä muistaa, että:
  • treenaamaton mies heittää keihästä vain 20-30 metriä ... Mannion 85 metriä vaatii runsaasti erityislahjoja ja kovaa monien vuosien treeniä.
  • "Matti Meikäläinen" hyppää pituutta keskimäärin kolme metriä ... vaikka 8 metrin tulokset eivät aivan maailman huippuja olekaan, ovat ne kovia fyysisiä suorituksia.
  • vaikka miesten 10 000 metrin tulokset olivat tänä vuonna suunnilleen Paavo Nurmen tuloksia lähes sadan vuoden takaa vastaavia, 30 minuutin loppuaika tarkoittaa kahta ja puolta 4000 metrin Cooperia peräjälkeen.




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään:
  • Time/Volume Training - A Program For Building Mass Even With Bodyweight Exercises!
  • Belly Fat Loss Terrible for Your Well being?
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com

Ei kommentteja: