perjantai 26. elokuuta 2011

NÄIN PELASTAT RASITTUNEET JALAT

Jalkakylpy. Upota jalat vatiin, jossa on lämmintä vettä ja tilkka manteliöljyä. Istu ja rentoudu kymmenen minuuttia.

Kuori jalat samalla voiteella, jota käytät vartalon kuorintaan.

Viilaus. Käsittele jalkapohjat hohkakivellä.
Hankaa varovasti pienillä pyörivillä liikkeillä.

Kosteutus. Kuivaa jalat. Levitä kynsiöljyä kynsinauhoihin ja kyn­siin. Hiero jalkavoidetta jalkoihin ja sääriin.

Kantapäähalkeamia? Käytä halkeilua hoitavaa tehokuuria, esimerkiksi Origins.

Kuumottaako jalkoja? Lisää jalkakylpyyn loraus viilentävää piparmint­tuöljyä.

Lähde: Kunto Plus 11/2011, sivu 68.





PIKARENTOUTUS MUUTAMASSA MINUUTISSA

Jos sekä keho että mieli tuntuvat äärimmilleen jännittyneiltä, jooga tarjoaa mahdollisuuden nopeaan rentoutukseen.

Harjoitus poistaa levottomuuden
samantien. Aikaa kuluu vain joitakin minuutteja.


  • Asetu makuulle lattialle pehme­älle alustalle.
  • Sulje silmät, vedä niska pitkäksi ja rennoksi niin, että saat pienen kaksoisleuan. Rentouta lantion alue.
  • Aseta jaIat irti toisistaan niin, että jalkaterät taipuvat rennosti hieman sivuille. Kädet lepäävät lattialla kämmenet ylöspäin.
  • Hengitä sisään nenän kautta syvälle vatsanpohjaan asti niin, että alavatsa paisuu kuin pieni ilmapallo. Hengitä sitten ulos nenän kautta.
  • Kuvittele, että hengität meren aaltojen tahtiin. Kun hengität sisään, aallot vyöryvät rantaan, kun hengität ulos, ne vetäytyvät pois. Jatka näin parin minuutin ajan.

Lähde: "KISS guide to yoga", kirjoittanut Shakta Kaur Khalsa & Kunto Plus 11/2011, sivu 68.





HELLITÄ VAATIMUKSIASI - ELÄ PIDEMPÄÄN

Jos haluaa elää pitkän elämän, kannattaa hillitä täydellisyyden tavoittelua. Vimmatusti täydellisyyteen tähtäävillä henkilöillä on 51 prosenttia suurempi riski kuolla ennenaikaisesti verrattuna niihin, jotka osaavat ottaa rennommin, varoittaa kanadalaisen Trinity Western Universityn professori Prem S. Fry.

Voi olla vaikeaa luopua yhtäkkiä täydellisyyden tavoittelusta kaikissa tekemisissään, mutta sen sijaan, että yrittäisi tehdä kaiken täydellä teholla, voi lieventää vaatimuksiaan ja pyrkiä esimerkiksi 80 prosenttiin. Jos pelkkä ajatuskin hermostuttaa, voi kysyä itseltään, mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, ellei hoida jotain tehtävää täydellisen tarkasti tai ellei tilanne ole koko ajan tiukasti hallinnassa.

Lähde:Trinity Western University & Kunto Plus 11/2011, sivu 68.





MOTIVAATIO

Ei ole niinkään tärkeää kuka on vastuussa elämäsi nykytilasta, vaan se kuka kantaa vastuun tulevasta elämästäsi. Onko Sinulla itselläsi rohkeutta siihen vai sysäätkö tulevaisuutesi jonkun muun harteille.

Elämässäsi on kaksi ensisijaista valintaa: joko hyväksyä olemassa oleva tai ottaa vastuu elämäsi muuttamisesta.

Toimiasi ohjaa perimä, ympäristö ja vapaa tahto. Viimeksi mainittu mahdollistaa vastuun ottamisen elämästä.

Heti alkuun Sinun tulee selvittää itsellesi miksi haluat pitää yllä terveempiä elämäntapoja oikeanlaisella ruokavaliolla ja säännöllisellä liikunnalla.

Aloin oman kuntoiluni tosimielellä aivan 1960-luvun lopulla eli nelisenkymmentä vuotta sitten. Harrastin kuntoilua monipuolisesti melko tiiviisti vuoden 1998 loppuun asti. Sitten tuli taukoa. Minulla havaittiin nimittäin aivan vuoden 1999 alussa luuydinsyöpä, minkä takia painoni oli pudonnut noin 30 kiloa vajaassa vuodessa ja niistä viimeiset parikymmentä kahdessa kuukaudessa.

Menetin lähes kaikki vuosikymmenien aikana hankkimani lihakset. Olin liikuntakyvyttömänä muutaman kuukauden. Opittuani ensin seisomaan hetken pystyssä ja sitten pikkuhiljaa kävelemään aloin uudestaan treenata. Painoni nousi harjoittelun myötä vuodessa suunnilleen 30 kiloa.

Olen tuosta pudottanut nyt kymmenisen kiloa, koska keskityn kuntoiluun mahdollisimman monipuolisesti – niin voimaa kuin kestävyyttäkin.

Miksi minä harjoittelen, syön terveellisesti ja pidän painoni kurissa :
  • En halua enää menettää lihaksiani, enkä sairastua vakavasti uudestaan / jos sairastunkin, selviän siitä taas hyvän kuntoni ansiosta.
  • Haluan olla tyttäreni (nyt 33v) tukena vielä pitkään.
  • Pidän harjoittelusta.
  • Kehoni vaatii säännöllistä harjoittelua – olo alkaa tuntua raihnaiselta, jos en muutamaan päivään harjoittele.

Pidän motiiviani yllä noilla neljällä miksi-kohdalla. Huomattavasti auttaa myös tsempin luomisessa urheilun ja realitysarjojen seuraaminen telkkarista. Vaikka en olekaan mitenkään väkivaltainen luonne, toisinaan pelailen myös sotaisia (netti)pelejä tietokoneella luodakseni itselleni jonkinmoisen taistelijan asenteen.


HUOM! Yllä oleva motivaatioteksti on suora lainaus Kunto-oppaasta, keho & mieli & ravinto. Voit lähemmin käydä tutustumassa oppaan sisältöön tekstistä, jonka kirjoitin tänne blogiini maanantaina 22. elokuuta.

Kunto-opas on kesätarjouksessa (40 euroa / noin 120 sivua) enää muutaman päivän! Syyskuussa ja sen jälkeen hinta on kympin tai kaksi korkeampi.





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään
  • Why Your Glutes Are Small, Flat and Shapeless…
  • It Could Be All In How You STAND!
  • How to Find Your Motivation
  • My Home Training

http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com




HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan tekstiä väsäämään maanantaina.




Ei kommentteja: