keskiviikko 17. elokuuta 2011


KESKI-IÄN LIHASVOIMA ENNAKOI PITKÄÄ IKÄÄ

Keski-iässä mitattu käden puristusvoima kertoo jäljellä olevan eliniän pituudesta. Myös äidin pitkäikäisyys ennustaa pitkää ikää lapselle. Havainnot tehtiin suomalaisessa tutkimuksessa, jossa seurattiin 2240 ennen vuotta 1909 syntynyttä miestä 44 vuoden ajan.

Yli
satavuotiaiksi eläneillä fysiologinen ja perinnöllinen vastustuskyky yhdistyivät terveisiin elintapoihin ja sairauksien puuttumiseen. Käden puristusvoima ja äidin pitkäikäisyys kertovat fysiologisesta ja perinnöllisestä vanhenemisen vastustuskyvystä. Terveillä elintavoilla voi kuitenkin kompensoida perintötekijöiden puutteita.

Lähde: Jyväskylän yliopisto & Kunto Plus 11/2011, sivu 6.





LYHYESTI


Nikotiini saa verensokerin nousemaan

Jos haluat pitää veren­sokerisi hyvänä, on syytä lopettaa tupakointi ja käyt­tää nikotiinipur
ukumia tai vastaavaa niin vähän aikaa kuin mahdollista.

Näin sanovat tutkijat, jotka ovat havainneet, että nikotiini näyttää saavan verensoke­r
in nousemaan huomat­tavasti. Korkea verensokeri lisää ylipainon ja diabetek­sen riskiä.

Lähde: American Chemical Society



Kahvinhimo periytyy

Jos haluat aina vielä yhden kupin kahvia, se saattaa johtua perintötekijöistäs
i. Tutkijat uskovat nyt voivan­sa todistaa, että joillakin ihmisillä on geenejä, jotka päättävät, kuinka riippuvai­siksi kofeiinista he tulevat, kun juovat kahvia tai kola­juomia.

Lähde: Medline


Paasto edistää rasvan palamista

24 tunnin paasto voi olla terveellistä, sanovat tutkijat. He havaitsivat, että paaston aikana keho kiristää rasvan­polttoa ja vä
hentää sokerin määrää veressä.Tutkijoiden mukaan tarvitaan kuiten­kin vielä lisää tutkimuksia, ennen kuin paastoa voidaan suositella.

Lähde: American College of Cardiology Yllä olevat kolme lyhyttä artikkelia ovat Kunto Plus -lehdestä 11/2011, sivulta 8.




25-VUOTIAS SYDÄN - KOKO ELÄMÄKSI

Jos harrastaa liikuntaa useita kert
oja viikossa koko ikänsä, sydämen kannalta aika pysähtyy. Siinä missä muu keho automaattisesti ikääntyy, voi sydän pysyä 25-vuotiaana vuodesta ja vuosikymme­nestä toiseen.

Näin ainakin päättelee ensimmäinen elinikäisen liikunnan vaikutuksia sydänli­hakseen selvittänyt tutkimus. University of Texas Southwestern Medical Centerin tutki
jat vertasivat tutkimuksessa 112 vanhemman ihmisen elinikäisiä liikunta­tottumuksia ja sydämen lihasvoimaa.

Tulokset olivat aktiivisesti liikuntaa harrastavien kannalta innostavia. Ne ihmiset, jotka olivat harrastaneet liikuntaa 6-7 kertaa viikossa suurimman osan elämäänsä, eivät olleet vain säilyttäneet sydämensä lihasvoimaa, vaan jopa kehit­täne
et sitä iän myötä lisää. Niinpä heidän sydämensä lihasvoima oli 6o-vuotiaana suurempi kuin liikkumattomilla 25-vuotiailla.

Tutkijoiden mukaan tulokset osoittavat myös muun muassa sen, että jos ihmiset ikävuosien 45 ja 60 välillä alkavat harras­taa liikuntaa 4-5 kertaa viikossa, sillä voi vaikuttaa ennaltaehkäisevästi moniin sel­laisiin sydänsairauksiin, joita tavallisesti ilmenee iän lisääntymisen myötä.


Lähde: Scientific Meeting of the American College of Cardiology & Kunto Plus 11/2011, sivu 8.





KUNTO-OPAS, keho &
mieli & ravinto kesätarjouksessa (40 euroa) enää vain 15 päivää. Tutustu sen sisältöön kotisivuillani http://kuntoguru.com ja ota sitten minuun yhteyttä sähköpostitse arto.painilainen@gmail.com ... Noin 120-sivuinen opas myös sisältää nimenomaan Sinulle henkilökohtaisesti soveltuvan monipuolisen treeni- ja ravinto-ohjelman.




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI tänään
  • BASIC Nutrition - A Quick, Common-Sense Guide To What You Should Be Eating to Stay Healthy and Get Results Right Now
  • Tips on How to Do Workouts for Women at Home
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com




Ei kommentteja: