maanantai 1. elokuuta 2011

11 VINKKIÄ, JOILLA PÄÄSET NAPOSTELUSTA EROON

1. Arvioi välipalasi

Unohda vakuuttelut siitä, että on terveellis­tä ja t
ärkeää syödä välipaloja. Jos et ole nälkäinen, älä myöskään syö. Jos olet nälkäinen, valitse vihanneksia ja tuoreita hedelmiä, ja syö niitäkin kohtuudella, jotta olisit kunnolla nälkäinen pääaterialla.

Välipalojen riski on, että niistä saa helposti liikaa kaloreita, varsinkin jos syö kuivattu­ja hedelmiä ja pähkinöitä.



2. Hyväksy syömistottumuksesi

Pyri hyväksymään nykyiset syömistottu­muksesi sellaisina kuin ne ovat. Kun hyväksyt ne ja kiinnität niihin vain enemmän huomiota, niitä on myös helpompi alkaa muuttaa. Monet suhtautuvat syömistottumuksiinsa tuomiten ja moittien, mutta se vain pahentaa tilannetta.



3. Syö hitaasti

Hiljennä vauhtia syödessäsi. Pidä syödessäsi tauko kaikesta muusta, mitä olitkaan tekemässä. Kun syöt, syö hitaasti, ja keskitä täysi huomiosi syömiseen. Huomaa eri maut ja saama­si nautinto - jokaisella suupalalla!



4. Poista houkutukset

Älä pidä käsiesi ulottuvilla houkuttelevia ruokia, naposteltavia tai herkkuja. Vie astiasi tai ruoka pois pöydästä heti, kun olet saanut syötyä. Laita ruoka jääkaappiin. Poista houkutukset niin kotoasi, työpaikaltasi kuin autostasi. Keskustele työkavereidesi kanssa, jos heillä on tapana tuoda aina jotain herkkuja palavereihin tai syntymäpäi­viä juhlistamaan. Mieti myös, voisitteko joskus tavata ystävien kanssa ilman herkkukatta­usta.



5. Kysy itseltäsi: "Olenko nälkäinen?"

Opettele tunnistamaan fyysinen nälkäsi. Älä syö, ellet ole oikeasti nälkäinen. Se koskee etenkin pie­niä naposteltavia. Kysy aina itseltäsi ennen syö­mistä: "Olenko nälkäinen?" Jos et ole nälkäinen, et myöskään tarvitse ruokaa - ellet sitten tarvitse polttoainetta treeniin myöhemmin päivällä.



6. Huomaa, milloin olet kylläinen

Kiinnitä huomiota kylläisyyden tuntee­seen. Jos olet kylläinen, et tarvitse lisää ruokaa.



7. Vältä stressiä

Olet ehkä huomannut, että haluat usein syödä, vaikka et olisi nälkäinen. Se on hyvin usein stressin merkki. Älä lähde ratkaisemaan tilannetta kieltämällä itseltäsi stressisyömistä. Tee mieluummin ensin jotain stressillesi. Kun olet saanut stressin hallintaan, myös syömisen tarve heikkenee ja saat napostelun kuriin. Valitse sellainen stressin hallintakeino, joka sopii juuri sinulle ja elämäntilanteeseesi.



8. Etsi parempia vaihtoehtoja

Siihen asti, kunnes saat stressin hallin­taasi, voit yrittää keksiä jotain tekemistä, joka voisi korvata napostelun. Sen pitäisi olla jotain sellaista, josta saat nautintoa. Ensimmäinen askel voisi olla, että syöt jotain terveellisem­pää kuin mitä normaalisti napostelet. Kokeile
esimerkiksi kovia pastilleja pehmeiden nopeasti ahmittavien karkkien sijaan. Keksi myös jotain mukavaa puuhaa, joka saisi sinut unohtamaan syömisen ja napostelun. Voit vaikkapa soittaa ystävällesi, käydä pienellä kävelyllä tai sukeltaa hyvän kirjan lumoihin.


9. Pidä silmällä autopilottia

Kun alat hiljentää vauhtia ja lisätä tarkkaavaisuuttasi syömiseen ja ruokaan, alat huomata autopilotin, joka siihen asti on ohjan­nut naposteluasi. Harjoittele huomaamaan autopilotin vaikutus ennen kuin alat syömään. Pidä ennen syömistä pieni taukoja kysy itseltäsi: Mitä oikeastaan nyt haluankaan? Ehkä haluatkin jotain aivan muuta kuin ruokaa.



10. Meditoi

Meditaatio on perusharjoitus, jos haluat tosissasi lisätä tarkkaavaisuuttasi syödes­säsi ja hillitä haluasi syödä turhaan. Meditoi­dessa harjoitellaan olemaan läsnä hetkessä. Se rauhoittaa mieltä ja lievittää stressiä, jolloin myös napostelun himo hellittää.



11. Nauti jokaisesta palasesta

Kun jatkossa syöt pieniä herkkuja, tee se tiedostaen ja keskity ruuan makuun sekä siitä saamaasi nautintoon jokaisella suupalalla. Jos syömäsi ruoka ei maistu mitenkään ihmeelli­seltä etkä saa siitä nautintoa, lopeta syöminen. Anna nautinnon ohjata syömistäsi.



Lähde: Kunto Plus 9/2011, sivu 76.

Tutustu myös:


http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/6-tapaa-lopettaa-mieleton-napostelu/art-1288337760828.html

http://www.sydanliitto.fi/lapsen-napostelu-hallintaan

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/elintavat/ravitsemus/suomalaisten_ravitsemus/tyoikaiset/suomalaiset_aterioivat_kuudesti_paivassa





ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI TÄNÄÄN
  • MUSCLEBERRY BLAST SHAKE
  • NECK PAIN
  • Benefits of Elliptical Fitness Machines
Käy tutustumassa ja liity samalla lukijakuntaan (Followers)

http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com





Ei kommentteja: