maanantai 25. heinäkuuta 2011

UUSIA VEMPAIMIA ... totuus vatsalihaslaitteiden rasvanpolttokyvystä

Herättyäni tänä aamuna klo 06.30 sarastusvalaisimeni hohtoon laitoin telkkarin auki. Mitään muuta sieltä ei tullut kuin tekstiruutuja ja muutamalta kanavalta mainoksia, joiden pääasiallisena sisältönä oli kosmetiikka ja laihdutusvälineet.

"Vain kolme minuuttia päivässä, niin saat muutamassa viikossa hoikan keskikehon". Suunnilleen tuollainen oli sanoma yhdessä mainosfilmissä. Jos asiaa tarkastelee lähemmin, on helppo todeta, että huijausta on moinen. Kovatehoinen liikunta saattaa hieman ylipainoisella ihmisellä kuluttaa energiaa tunnissa esimerkiksi 1200 kcal. Se on minuuttia kohden 20 ja kolmea kohden 60 kcal. Yksi kehon rasvakilo sisältää energiaa noin 7000 kcal ja vaatii siten teoriassa noin 120 kolmen minuutin treenikertaa! Vaikka tehokkaan treenin "jälkipoltto" voi pitää aineenvaihduntaa koholla useita tunteja, ei tuolla välineellä rasvaa näkyvästi polteta.

Miksi sitten mainosten ihmiset ovat onnistuneet? Yleensä kun ihminen alkaa käyttää jotain tuollaista vempainta, hän alkaa myös kiinnittää huomiota siihen mitä tekee vuorokauden muina 1437 minuuttina tuon kolmen minuutin lisäksi. Muutokset ruokavaliossa, lisääntynyt fyysinen aktiviteetti päivän mittaan ja parempi yöuni ovat pääosassa "kiinteytymisen" onnistumisessa, ei vetkuttelu vatsalaitteella. Vempain kyllä parantaa keskikehon lihaskuntoa - rasvaa se ei paljonkaan poista!

Jos haluat harjoitella kotona, on parempi vaihtoehto tilata säädettävät käsipainot, iso jumppapallo ja jumppamatto. Niillä saat aikaiseksi jo tehokkaan kotitreenin. Kun siihen lisäät välipäiviksi reipasta ulkoilua ja laitat ruokavaliosi kuntoon, saat todellisia tuloksia. Muista, että olen valmis auttamaan laatimalla Sinulle henkilökohtaisen kunto-oppaan (noin 120 sivua nyt kesätarjouksessa 40 euroa).

http://kuntoguru.com




NELJÄ TEKIJÄÄ, JOTKA MÄÄRÄÄVÄT, PALJONKO SIEDÄT HIILIHYDRAATTEJA

Aktiivisuustasosi: Mitä aktiivisemmin liikut, sitä enemmän ja vapaammin voit syödä hiilihydraatteja. Se joh­tuu siitä, että lihaksesi käyt­tävät hiilihydraatteja energi­aksi liikunnan aikana eivätkä ne siksi ehdi aiheuttaa haittaa elimistössäsi. Liikunta myös parantaa elimistön kykyä hyödyntää hiilihydraatteja esi­merkiksi kohottamalla lihas­ten insuliiniherkkyyttä. Silloin lihakset saavat helpommin sokeria käyttöönsä verestä eikä verensokeri pääse koho­amaan liian korkealle.

Triglyseridiarvosi: Jos veressäsi on liikaa triglyseridejä, vähennä hiili­hydraattien syömistä. Korvaa ne proteiineilla ja terveelli­sillä rasvoilla, jotka vaikutta­vat edullisesti maksasi rasva-aineenvaihduntaan ja saavat triglyseriditasosi laskemaan. Rasvaisen kalan ja kalaöljyn sisältämät omega-3-rasvahapot alentavat tehokkaasti tri-glyseriditasoa. Jos et siis voi pysytellä erossa hiilihydraa­teista, syö enemmän kalaa ja käytä tarvittaessa kalaöljyravintolisää.

Kolesteroliarvosi: Jos kokonaiskolesterolisi on vähintään neljä kertaa korke­ampi kuin HDL-kolesteroli-tasosi (HDL on "hyvä" koles­teroli), on tärkeää vähentää hiilihydraattien syöntiä. Jos kokonaiskolesterolisi on esi­merkiksi 5,0 mm.ol/1 ja HDL-kolesterolisi 1,2 mmol/1, on kokonaiskolesteroli­si 4,2 kertaa korkeampi kuin HDL-koksterolisi. Tulos on yläkanttiin, vaikka HDL-kole-sterolisi onkin normaalilla tasolla. (Sen tulee olla vähin­tään 1,0 mmol/1).

Vyötärösi: Jos vyötäröllesi on kertynyt ylimääräisiä senttejä, kannattaa ehdottomasti vähentää hiilihydraattien syöntiä ja etenkin nopeiden hiilihydraallim määrää. Nopeat hiilihydraatit kohottavat rajusti insuliinin tasoa ja se saa rasvan kertymään erityisesti vatsan seudulle. Kannattaa myös liikkua aktiivisesti, sillä liikunta parantaa hiilihydraattiaineenvaihduntaa, jolloin insuliinitaso ei nouse niin helposti, vaikka söisikin nopeita hiilihydraatteja.

Lähde: Kunto Plus 9/2011, sivu 52.




EIKÖ SUOLA OLEKAAN VAARALLISTA SYDÄMELLE?

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 22.7.2011 päivitetyissä terveysuutisissaan:

Liiallisen suolan käytön on uskottu olevan vaarallista sydän- ja valtimoterveydelle. Brittiläinen Cochrane-instituutti, joka laatii kriittisiä kirjallisuuskatsauksia lääketieteellisistä hoidoista, julkaisi 6.6.2011 raportin, jossa tämä ehdottomana totuutena pidetty oppi asetetaan kyseenalaiseksi. Raportti ilmestyi myös American Journal of Hypertension -lehdessä. Raportin mukaan suola ei olisikaan niin vaarallista, kuin tähän asti on uskottu. Asiasta kehkeytyi lihava oppiriita.

Katsauksen johtava kirjoittaja, tohtori Rod S. Taylor (Exeterin yliopisto) sanoo, ettei hän silti suosittele muuttamaan yksittäisten ihmisten suolan käyttörajoitusta. Sitä vastoin hän haluaa elintarviketeollisuuden vähentävän valmisruoissa olevan suolan määrää, koska sieltä tulee ruoan enin suola.

Cochranen raporttia on jo ennätetty arvostella muun muassa siitä, että se perustuu vain seitsemään tutkimukseen, eikä niitä ollut edes suunniteltu testaamaan suolankäytön vähentämisen vaikutusta sydän- ja verisuonitapahtumiin ja -kuolemiin. Tutkimusten aineistoihin kuuluvilla ihmisillä ei ollut ennestään valtimo- eikä sydäntauteja. Niinpä kriitikot eivät pidä raportin päätelmiä luotettavina.

Seitsemässä tutkimuksessa oli 6257 ihmistä, joista 665 kuoli. Suolan käytön vähentämisohje ei korreloinut kuolemiin. Analyysi ei juuri lisää tietouttamme suolan vähentämisen vaikutuksista sydänterveyteen, sanoo tohtori Lawrence Appel (Johns Hopkins University Medical School, Baltimore). Kuolemantapauksia oli vähän eikä tutkimus ollut tilastollisesti voimakas, hän korostaa. Tohtori Nancy R Cook (Harvard Medical School, Boston) on samaa mieltä. Lisäksi hän sanoo, että eräitä tutkimuksia tulkittiin väärin, kaikkia tärkeitä tutkimuksia ei otettu mukaan, ja analyyseissa käytettiin vääriä tilastollisia menetelmiä. Taylor myöntää, että analyysin tilastollinen voima oli heikko; selvien johtopäätösten tekoon olisi tarvittu vähintään 18 000 ihmisen aineisto.

Elintapamuutosten (tupakointi, suolan käyttö, ylipaino, hedelmien ja kasvisten syönti jne.) vaikutusten tutkiminen tieteellisesti ”koviin” kliinisiin päätetapahtumiin (kuten sydänkohtaukset, sydänkuolemat jne.) on epärealistista eettisistä, taloudellisista ja logistisista syistä sekä tällaisten tutkimusten vaatiman pitkän seuranta-ajan vuoksi. Esimerkiksi laihduttamisen ja tupakoinnin lopettamisen vaikutuksista ei ole kovaa dataa, sanoo Appel. Useimmat niistä julkaistut tutkimukset ovat heikkoja (underpowered). Kuitenkin laihduttamista ja tupakoinnin lopettamista suositellaan yleisesti, samoin suolan käytön rajoittamista. Se perustuu pääasiassa näyttöön, että natriumin vähentäminen voi alentaa kohonnutta verenpainetta. Sitä vastoin suolan (natriumkloridin) käytön vähentämisen vaikutuksesta koviin kliinisiin päätetapahtumiin ei ole näyttöä ja tuskinpa sitä koskaan saadaankaan, Appel sanoo. Suolan käyttöä vastaan kampanjoivat tahot ovat luonnollisesti tyrmistyneitä Cochranen raportista ja sen saamasta huomiosta mediassa. Suolan käytön vähentämisellä ei ole mitään haitallisia vaikutuksia terveyteen, suolan vastustajat korostavat.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2107




KÄY VIERAILEMASSA ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI

Tänään löydät sieltä artikkelit:

HIGH PROTEIN PANCAKES
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com

GOT NO CHEST? How to Feel Your Pecs Actually WORK When You Do Chest Training
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com

Ei kommentteja: