keskiviikko 6. heinäkuuta 2011

SUURIN PUDOTTAJA - seitsemäs tuotantokausi

Seitsemäs kausi on Suurimman pudottajan suurin kausi ikinä. Tämän kauden kilpailijat omaavat joukon ominaisuuksia, joita ei olla koskaan aiemmin sarjan historiassa nähty. Ohjelmassa nimittäin tavataan vanhimmat osanottajat (63-vuotiaat isovanhemmat), nuorin mieskisaaja (18 vuotta), painavin naisosallistuja (172kg) ja painavin kisaaja (206 kg).

Kisailijat kamppailevat painonpudotuksesta pareittan yhdessätoista tiimissä, jotka koostuvat äiti-tytär-, isä-poika-, sisarus-, ystävys-, aviopari-, serkus-, kihlattupari-, ja ex-malliparivaljakoista. Sekalainen seurakunta kokoontuu yhteen saavuttaakseen huiman muodonmuutoksen niin ruumiilleen, terveydelleen kuin elämälleenkin.

  1. Äiti ja tytär: Helen / Shanon
  2. Sisarukset: Mandi / Aubrey
  3. Ystävykset: Carla / Joelle
  4. Äiti ja tytär: Cathy / Kristin
  5. Kihlatut: Nicole / Damien
  6. Isä ja poika: Ron / Mike
  7. Ystävykset: Daniel / David
  8. Ystävykset: Laura / Tara
  9. Serkukset: Filipe / Sione
  10. Serkukset: Dane / Blaine
  11. Aviopari: Jerry / Estella

Lue lisää: http://www.mtv3.fi/suurinpudottaja/

Runsaan ylipainon hankkiminen ja sen ylläpitäminen on itsetuhoista toimintaa. Lihasmassa on eri asia kuin läski. Kahdelle samanpituiselle ihmiselle vaaka voi näyttää samaa lukemaa, mutta toisen rasvaprosentti voi olla 10 ja toisen 50. Niin ihon alainen kuin etenkin sisäelinten ympärillä oleva rasva on terveydelle pahaksi - se ei ole pelkästään esteettinen haitta.

Koska rasvasolujen määrä rakentuu lapsuuden ja nuoruuden aikana, on heidän tulevaisuutensa vanhempien vastuulla. Yleensä runsaasti ylipainoiset isät ja äidit syöttävät samaa moskaa lapsilleen kuin mitä itse sisälleen mättäävät. Näin he saattavat huomattavasti madaltaa lastensa elämänlaatua ja elinikää!

Koska runsaaseen ylipainoon liittyy huonon ravinnon lisäksi myös liian vähäistä liikuntaa ja paljon erilaisia vaivoja ja sairauksia, on elimistön sisäinen ikä paljon korkeampi kuin oikeat synttäripäivien osoittamat lukemat. Kolmikymppinen voi olla sisäisesti viisikymmpinen ja viisikymppinen seitsenkymppinen.

Runsaan ylipainon poishivuttaminen kannattaa tehdä askel askeleelta. Silloin säästyy rasitusvammoilta tai joltain pahemmalta, kuten sydänkohtaukselta. Näillä pääset alkuun:
  • käy lääkärintarkastuksessa
  • vähennä huomattavasti sokerin ja valkoisten jauhojen käyttöä (kaikkea missä näitä on)
  • lopeta tupakointi
  • vähennä alkoholinkäyttö mahdollisimman minimiin
  • liiku enemmän (istu älä makaa - seiso älä istu - kävele älä seiso)
  • nuku paremmin
  • älä stressaa
  • ala tehdä lihaskuntoharjoituksia oman kehosi kuormalla




KANNATTAAKO PUUROON PILKKOA HEDELMIÄ?


Kunto Plus -lehden lukija kysyy:

Olen kuullut, että puuron kanssa kannattaisi syödä hedelmiä, ja teenkin niin joka aamu. Miksi aamupuuroon kannattaa pilkkoa hedelmänpalasia?



Ravitsemusterapeutti Marja Ruuti vastaa:

Hedelmiä suositellaan puuron seu­raksi, koska täysjyväviljassa on rautaa ja hedelmissä C-vitamiinia, joka edis­tää raudan imeytymistä. Hedelmien lisäksi kan­nattaa käyttää kotimaisia marjoja, joista saa runsaas­ti erilaisia flavonoideja ja muita fenoliyhdisteitä, jotka toimivat antioksidatteina ja ehkäisevät tulehduksia. Varsinkin tyrnimarjassa, ruusun­marjassa ja mustaheru­kassa on C-vitamiiniakin merkittävästi. Marjoissa on myös kuitua. Kuuman puuron päällä pakastemarjat sulavat sopivasti ja ovat herkullisia. Marjojen käyttöä voi monipuolistaa lisäämällä puuroon kuivat­tuja marjajauheita, joita löytyy kaikista kotimaisista marjoista valmistettuna.

Lähde: Kunto Plus 8/2011, sivu 79.




LYHYESTI

Kuntoharjoittelu on parasta verenpaineelle

Liikunta saa verenpaineen laskemaan, mutta millainen liikunta tehoaa parhaiten? Tutkijat vertasivat tunnin kunto-, voima- ja yhdistelmäharjoittelua. Kaikki muodot alensivat verenpai­netta, mutta kuntoharjoit­telu ja yhdistetty voima- ja kuntoharjoittelu olivat tehokkaampia kuin pelkkä voimaharjoittelu.

Lähde: Journal of Strength artd Conditioning Research


Terveet polvet treenaten

Liikunta voi rasittaa polvia, mutta australialaistutkimuksen mukaan liikunta en­nen kaikkea hyödyttää näitä tärkeitä niveliä. Liikunta nimittäin kasvattaa rustoa, joka suojaa polvea kulumil­ta. Liikunta ehkäisee ennalta myös rustovaurioita sekä vahvistaa lihaksia,jänteitä ja nivelsiteitä.

Lähde: Medicine & Science in Sports & Exercise


Treenaten nuoremmaksi

Säännöllinen harjoittelu pitää tunnetusti kehon nuorena, ja nyt ovat tutkijat löytäneet jälleen yhden syyn, miksi näin on. Osoit­tautui, että liikunta ehkäisee mitokondrioiden ikääntymisvaurioita. Mitokondriot tuottavat soluille energiaa.

Lähde: Proceedings of the National Academy of Science

Nämä kolme lyhyttä artikkelia ovat Kunto Plus -lehdestä (10/2011, sivu 5)




HUOM! MUISTA TSEKATA UUDET MAINOKSET blogini oikeasta reunasta ... klikkaa ja vieraile.




Ei kommentteja: