tiistai 5. heinäkuuta 2011

SUURIMMAN PUDOTTAJAN TULOKSET

Meillä Suomessa eilen päätöksensä saanut Biggest Loser –sarjan kuudes tuotantokausi tapahtui USA:ssa jo vuonna 2008.

Tänä iltana alkaa jo seuraava, siis seitsemäs
tuotantokausi, pyöriä Suomessa MTV3:lla.


Kolmen finalistin tulokset (pudotus prosentteina):
  1. Michelle Aguilar 45.45%
  2. Ed Brantley 41.49%
  3. Vicky Vilcan 41.06%

Michelle Aguilar painoi kisan alussa 109.8 kg ja siitä noin seitsemän kuukauden kuluttua lopussa 59.9 kg. Biggest Loser –tittelin lisäksi Michelle sai $250 000.

Kokonaissuoritus (kaikki kilpailijat huomioiden):
  1. Heba Salama 46.94%
  2. Amy Parham 45.85%
  3. Phillip Parham 45.62%
  4. Michelle Aguilar 45.45%
  5. Amy Cremen 43.51%
  6. Ed Brantley 41.49%
  7. Vicky Vilcan 41.06%
  8. Renee Wilson 39.70%
  9. Brady Vilcan 34.31%
  10. Shelley Cremen 34.26%
  11. Jerry Skeabeck 30.26%
  12. Stacey Capers 29.41%
  13. Coleen Skeabeck 29.36%
  14. Tom Desrochers 24.84%
  15. Tom "L.T." Desrochers 24.37%
  16. Adam Capers 23.53%

Heba Salama siis pudotti painoaan eniten prosentteina. Siitä palkinnoksi hän sai $100 000.

Lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Biggest_Loser:_Families

Tutustu tarkemmin Michelleen:

http://www.michelleaguilar.me/
http://www.dietsinreview.com/diet_column/08/biggest-loser-6-michelle-aguilar/




LÖYSÄ JA ROIKKUVA IHO

Viisainta olisi olla päästämättä itseään ylipainoiseksi. Jos kuitenkin läskiä on kertynyt kehoon liikaa, on syytä laihduttaa rauhallista tahtia – muutaman kilon kuukaudessa. Kun painoa pudotetaan runsaasti ja nopeasti, seurauksena on yleensä löysää ja roikkuvaa ihoa.

Kirjoittamani Kunto-opas, keho & mieli & ravinto (nyt kesätarjouksessa 40 euroa - käy tutustumassa sisältöön kotisivuillani http://kuntoguru.com) sisältää noin 120 sivuillaan seuraavan tekstin:

Iho on uskomattoman joustava, joten se voi venyä ja kutistua runsaasti. Joustavuus on sekä perinnöllistä että ympäristötekijöistä ja elintavoista riippuvaista. Jos Sinulle on jäänyt laihdutuksen jälkeen löysää ihoa roikkumaan eri puolille kehoasi, riippuu seuraavista seikoista miten onnistut sen kiristämään:

1. Ikäsi.

Ihon kyky joustaa eli venyä ja kutistua vähenee iän myötä. Ihon ikääntyessä sen kosteuspitoisuus alenee, tukikudoksen määrä vähenee ja sidekudossäikeet rappeutuvat. Toki on 50-60-vuotiaita ihmisiä, jotka ovat suuren ja nopean painonpudotuksen jälkeen kyenneet kiristämään ihonsa täysin normaaliksi.

2. Ylipainoisuuden kesto.

Yhdeksän kuukauden raskauden aiheuttaman väliaikaisen painonnousun jälkeen se on nopeampaa kuin yhdeksän vuoden ylipainon jälkeen.

3. Ylipainon määrä.

Mitä enemmän ylimääräistä painoa on ollut, sitä pienempi mahdollisuus on onnistua saamaan ihon kireys takaisin.

4. Painonnousun nopeus.

Painon nopea lisääntyminen heikentää ihon mahdollisuuksia kiristyä laihduttaessa takaisin.

5. Painonpudotuksen nopeus.

Painon nopea pudotus lisää vaikeutta saada ihoa kiristettyä. Siksi olisi hyvä pudottaa painoa vain 0.5-1.5 kiloa viikossa.

6. Ravintosi.

Ravintosi vaikuttaa suuresti ihosi terveyteen. Ruokavalioon on hyvä sisällyttää EPA-rasvahappoja sisältävää kala- tai pellavansiemenöljyä. Myös antioksidantit pitävät yllä ihon terveyttä, joten syö erilaisia vihanneksia ja hedelmiä. Myös esimerkiksi heraproteiini ja vihreä tee sisältää antioksidantteja. Nestetasapainon ylläpito vaikuttaa myös suuresti ihoon, siispä juo vettä riittävästi.

7. Painoharjoittelu.

Painoharjoittelulla on vaikutusta ihon kireyteen laihdutuksen jälkeen. Mikäli olet ollut vähäisillä kaloreilla, olet menettänyt lihasmassaa, mikä lisää ihon roikkuvuutta lihasten ympärillä. Lihasmassaa lisäämällä iho näyttää kireämmältä.

Muita vinkkejä:

Suurin osa kiinteytysvoiteista antaa vain tilapäisen hetkellisen avun. Niihin on siis melkoisen turhaa rahojaan tuhlata, lupaavat niiden mainokset sitten mitä tahansa.

Anna ihollesi aikaa kutistua. Toisinaan voi viedä puoli vuotta tai jopa kokonaisen vuoden ennen kuin ihon kiristymisen kunnolla huomaa.

http://www.bodyfatguide.com/LooseSkin.htm

Pudota pois ruokavaliolla ja (paino)harjoittelulla kaikki normaalia suurempi rasvamäärä. Rasvaprosentin tulisi olla miehillä välillä 10-12 % ja naisilla reilusti alle 25 %, jotta voisi todella määrittää onko kyse löysästä ihosta vai turhasta rasvasta. Jos tuolloin on runsaasti löysää ihoa, voit harkita leikkaukseen menoa. On kyse kuitenkin melko suuresta operaatiosta.

http://www.siluetti.fi/fin/Salonki/Cutera_loysa_iho.shtml

http://www.nordstromhospital.fi/toimenpiteet/vatsanahan-kiristys-vatsan-pienennys/index.shtml

http://weightloss.about.com/od/obesityhealth/a/blexcessskin.htm




KUINKA PESISIN KUNTOILUVAATTEET?

Kunto Plus –lehden lukijan kysymys:

Minulla on paljon kuntoiluvaatteita ja osassa niistä on hikeä siirtävää kangasta. Kuinka vaatteet saa pestyä mahdollisimman hellävaraisesti?




Kuntoilun ja ravinnon as
iantuntija Martin Kreutzer vastaa:

Ensinnäkin on oleellista noudattaa vaatteiden pesuohjeita, sillä niistä voi päätel­lä, mitä mikäkin vaate kestää. Eri materiaalit täytyy nimittäi
n pestä eritavoilla, sillä esimerkiksi villa tai hengittäviä verkkokankaita sisäl­tävät synteettiset kuidut vaativat erilaisen käsittelyn.

Materiaalin huomioimisen ohella kuntoiluvaatteiden kanssa täytyy olla muutenkin varovainen. Pidä lämpötila alhaisena, vältä voima­kasta linkousta äläkä käytä pehmen­täviä aineita, jotka pilaavat vaat­teiden hengittävyyden. Käytä sen sijaan erityisiä
pesuaineita, jotka on räätälöity sopiviksi hengittävien materiaalien tai villan pesemiseen. Kuntoiluvaatteet saattavat joskus haista ikävästi jo pian pesun jälkeen, ja silloin on syytä käyttää pahanha­juisille kuntoiluasuille tarkoitettuja bakteereja hävittäviä pesuaineita. Niiden teho riittää yleensä kahdeksi tai kolmeksi treenikerraksi. Pahan hajun poistamista voi yrittää myös etikkavedessä liottamalla.

Lähde: Kunto Plus 8/2011, sivu 78.



Voiko juoksukengät pestä pesukoneessa?


Juoksukengät voi mai­niosti pestä koneessa, vaikka harvat valmistajat sitä mainostavat. Pesu­koneessa pyöriminen voi kylläkin vaurioittaa kenkää, joten toimi har­kiten. Kengät on syytä pestä hellävaraisesti 30 asteessa ilma
n huuhte­luainetta, minkä jälkeen ne kuivataan huoneen­lämmössä.

Lähde: Kunto Plus 8/2011, sivu 77.





OMA TREENI

Eilen oli punttitreeneissäni
kakkosohjelman vuoro eli kohteina olivat reidet ja pohkeet. Tein taas kullekin lihasryhmälle kaksi liikettä, joista ensimmäisen painoa lisäten (=pyramidi) ja toisen vakiopainolla. Huom! harjoittelen kotioloissa – en kaupallisella salilla:



1. verryttely
  • crosstraineria viisi ja dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. etureidet
  • kyykky yhdellä jalalla (”hackkyykky”)(TG+lt) 9, 9 / 9, 7, 5 / 8 (palautus jalkojen välillä 60 s)
  • reisiojennus yhd.jal. (TG+lt) 4 x 10 (30 s)
3. takareidet
  • frogkyykky (kp) 9, 9 / 9, 7, 5 / 7 (2 min)
  • reisikoukistus maaten (tp, sl, kp) 4 x 10 (30 s)
4. pohkeet
  • varp.nousu yhd.jal. (TG+lt) 9, 9 / 9, 7, 5 / 8 (15 / 60 s)
  • varp.nousu kahd.jal. (sl+kp) 4 x 15 (30 s)
5. jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi ja kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti

Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 –monitoimilaite, lt=levytanko, kp=käsipaino, tp=tasapenkki ja sl=steppilauta.

Pyramidiliikkeissä tein ensin kaksi kevyehköä lämmittelysarjaa (9, 9 / ). Seuraavat kolme (--/ 9, 7, 5 /) olivat likimain maksimaalisia. Kuudennessa (--/---/ 8) sarjassa suoritin liikeratojen laskuvaiheet hitaasti (5-10 sekuntia).


Jotta eilen koville joutuneet jalkani saavat palautua, en mene tä
nään pyöräilemään.




KÄYNTIKORTTEJA EDULLISESTI

Highest print quality for your business cards at Vistaprint. Click my link for your friends-only deal! http://t.co/oGPFsqD


Jos kaipaat mielenkiintoista ajankulua ja lisätuloja itsellesi, käy tutustumassa: http://kuntoguru.com/sfiap

Ei kommentteja: