torstai 14. heinäkuuta 2011

LIIKU PALJAIN JALOIN

”Kävelkää kesällä mahdollisimman paljon avojaloin, se vahvistaa jalan lihaksia. Eikä mikään vedä vertoja aamuvoimistelulle kasteisella nurmella. Se virkistää ja rentouttaa! On kuin maaemosta virtaisi akkujamme lataavaa voimaa”, tiesi Alfred Vogel.

Paljain jaloin liikkuminen on taas muotia. Enää se ei ole niukkuuden sanelema käytäntö vaan pikemminkin luksusta, josta ollaan valmiita jopa maksamaan. Mm. Keski-Eurooppassa järjestettävät paljasjalkavaellukset vetävät väkeä sankoin joukoin ihastelemaan luontoa, joka on aistittavissa ympärillä mutta myös paljaiden jalkapohjien alla.

Saatavilla on myös jalkineita, joiden ohut mutta suojaava pohja mahdollistaa paljain jaloin liikkumisen tunnun silloinkin, kun ei kengittä olisi liikenteessä.

Jalkojen vapautusliike

Jo pelkästään lähes maaginen hyvän olon tunne, jonka pehmeällä, lämpimällä maaperällä tallusteleminen saa aikaan, houkuttelee riisumaan kengät. Suurin hyötyjä on kuitenkin jalkaparkamme, jotka suuren osan päivästä ja vuodesta kärvistelevät tiukkojen sukkien ja ahtaiden kenkien puristuksessa. Aivan oma murheellinen lukunsa ovat naisten huippu korkeat korkokengät.

Syntyessään lähes kaikki ovat tervejalkaisia. Aikuisista kuitenkin enää noin 40 prosentilla on terveet jalat. Suurin syyllinen on kengät, jotka muuttavat jalan luonnollisen muodon. Jalkaterien toiminta kärsii, millä taas on heijastusvaikutuksia koko kehoon.

Avojaloin liikuttaessa varpaat ovat erillään toisistaan ja saavat vapaasti tarttua alustaan. Epätasainen alusta treenaa tehokkaasti jalkojen lukuisia pieniä lihaksia. Paljain jaloin kannattaa liikkua kuitenkin vain luonnollisella maaperällä eikä esimerkiksi asfaltilla.

Avojaloin liikkuminen treenaa myös jalan niveliä ja pitää jalan pehmytkudokset joustavina. Vahvat jalkalihakset ja nivelet helpottavat tasapainon hallintaa. Toisaalta esimerkiksi liian korkeat korot aiheuttavat virheasentoja, jotka heijastuvat haitallisesti lantioon ja selkärankaan.

Paljaan jalkapohjan aistimukset luonnossa liikuttaessa ovat monelle nykyihmiselle uusi ulottuvuus. Iho karaistuu nopeasti ja saadessaan toistuvia ärsykkeitä ihotunto kehittyy. Se taas edistää kävelyn ja tasapainon hallintaa ja antaa uutta, keinuvaa ryhtiä liikkumiseen.

Vinkki

Alfred Vogel neuvoo rasvaamaan kesän kuivattamien, naarmuuntuneiden jalkojen ihoa seitsemän ihoyrtin Bioforce-voiteella. Jos varpaiden välit vaivaavat, niitä pyyhitän maitohappoisella Molkosanilla.

Lähde: http://www.vogel.fi/advice/tips/paljasjaloin.php?utm_source=uutiskirje&utm_medium=email&utm_content=paljaatjalat&utm_campaign=heinakuu11

Tutustu myös:

http://www.vogel.fi/product-finder/luontaishoiteet/Bioforce_creme.php

http://www.vogel.fi/product-finder/elintarvikkeet/molkosan.php




ELÄ PITEMPÄÄN RUISLEIVÄLLÄ JA KAALILLA

Jos syöt pohjoismaista, täysjyväpitoista ruokaa, voit elää pitempään kuin vehnään viehättynyt naapurisi.

Ryhmä tanskalaisen syöpäjarjestön tutkijoita, Aarhusin yliopisto ja Aarhusin Yliopistollinen keskus­sairaala Aalborgissa seurasivat 50 000 ihmistä 12 vuotta. He havait­sivat, että niillä, jotka syövät eniten ruisleipää, kalaa, kaalia, kaurahiuta­leita, juureksia sekä sellaisia hedel­miä kuin omenat ja päärynät, on 36 prosenttia alhaisempi ennenaikaisen kuoleman riski kuin vähiten näitä ai­neita syöneillä. Erityisen suuri vaiku­tus oli ruisleivällä ja kaalilla. Ruisleipä on tutkijoiden mukaan terveellisintä pohjoismaisessa ruokavaliossa.

Ruoka-aineissa on kalaa lukuun ot­tamatta runsaasti kuitua, joka laskee muun muassa sydän- ja verisuonisai­rauksien, diabeteksen ja kohonneen kolesterolin riskiä.

Tanskalaistutkimuksen tulokset sopivat yhteen amerikkalaistut­kimuksen kanssa, joka äskettäin osoitti, että paljon kuituja (varsinkin viljakuituja) syövillä ennenaikaisen kuoleman riski laskee 22 prosenttia verrattuna vain vähän kuituja syöviin henkilöihin.

Lähde: The Journal of Nutrition & Kunto Plus 9/2011, sivu 10.




PIDÄTKÖ RASVAISESTA? SYÖ SE AAMULLA, SILLOIN SE EI OLE HAITAKSI

Syö rasvaista aamulla ja kevyttä illalla. Näin suosittelevat tutkijat, jotka antoi­vat hiirille rasvaisia aterioita eri aikoina niiden hereillä oloa. Kävi ilmi, että rasvainen ateria aktiiviseen vuorokau­den aikaan toi mukanaan aineenvaih­duntahäiriöitä ja vaikutti niin koleste­roliarvoon, verensokerin säätelyyn kuin rasvaprosenttiinkin kielteisesti.

Aivan toisin kävi silloin, kun rasvai­nen ateria syötiin heti päivän alussa. Silloin keho ei kärsinyt millään tavalla ja toimi moitteettomasti niin veren­kierron kuin aineenvaihdunnankin osalta.

Jyrsijöillä tehdyn kokeen perusteella ei tietysti voi antaa ruokailusuosituksia. Mutta jos päätelmät osoittautuvat pitäviksi, merkitsee tutkimus huomat­tavaa muutosta nykyisiin ruokailutot­tumuksiin, jolloin aamiainen usein on vähärasvainen, kun sen sijaan päiväl­linen ja varsinkin iltapala ovat usein rasvaisia.

Lähde: International Journal of Obesity & Kunto Plus 9/2011, sivu 11.




VIISI ERINOMAISTA UUTTA VATSALIIKETTÄ ILMAISEKSI

Kirjoita alla olevaan laatikkoon sähköpostiosoitteesi ja klikkaa "Send My Exercises" niin saat Nick Nilssonilta viisi tehokasta vatsaliikettä paluupostissa.





Huomenna julkaisen blogissani taas Nick Nilssonin treeniartikkelin. Ole silloinkin mukana ... huomiseen.




Ei kommentteja: