keskiviikko 27. heinäkuuta 2011

KORJAA AIEMMAT VIRHEESI - osa 2

Liikaa alkoholia


Vähemmän alkoholia, lisää liikuntaa

ONGELMA: Monet ovat nuoruusvuosi­naan sortu
neet juomaan satunnaisesti pal­jon enemmän kuin kohtuudella. Nuorten alkoholinkäyttö voi olla haitallista etenkin hermostolle, sillä ihmisen hermosto kehit­tyy 20 ikävuoteen saakka. Runsas alkoho­linkäyttö on toki aina terveysriski - myös aikuisille - sillä se muun muassa kohottaa syöpäriskiä koko ruuansulatuskanavan alu­eella. Hyvä uutinen on, että elimistö toipuu suhteellisen hyvin alkoholin aiheuttamista vau­rioista. Jopa aivoilla on kyky korjaantua. Siksi koskaan ei ole liian myöhäistä rajoittaa alkoholinkäyttöään.

Parhaat ratkaisut


Jos olet käyttänyt alkoholia vain vähän tai kohtuudel­la: Vaikka olisit pääosin pysytellyt kohtuukulutuksen rajoissa ja ehkä
vain silloin tällöin irroitellut vähän vapaammin, voisit tarkkailla alkoholinkäyttöäsi. Muista, että alkoholinkäytön riskit liittyvät etenkin runsaaseen kertajuomiseen. Vaikka viikottainen naisten riskiraja, 16 annosta, häämöttäisi kaukana, saattaa kertakulutuksen raja eli 5 annos­ta mennä helposti rikki. Myös kohtuulliset määrät aiheuttavat haittaa.

Jos olet käyttänyt alkoholia runsaasti: Vauriot, joita alkoholin runsas käyttö on aiheuttanut elimistöösi, ovat osin pysyviä. Siksi on erittäin tärkeää, että kompensoit jo syntyneitä haittoja rajoittamal­la alkoholinkäytön minimiin. Vältä myös tupakointia, sillä se lisää alkoholin haittoja. Runsas liikunta ja terveellinen ruokavalio autta­vat elimistöä toipumaan.


Liikakiloja nuoresta saakka

Etsi itsellesi sopivimmat painonhallintakeinot

ONGELMA: Ylipaino lapsuusiässä ja/tai nuoruusvuosina ennustaa usein lihavuutta myös myöhemmin elämässä. Siihen on monia syitä, joista osa voi liittyä perimään tai esimerkiksi perhetilanteeseen.


Tärkeintä on kuitenkin pitää mielessä, että mitään peruuttama­tonta ei ole tapahtunut. Jokainen voi saavuttaa ihannepainonsa, mutta siihen tarvitaan yksilöllisesti räätälöityjä menetelmiä. Ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, että elämäntilanne on kun­nossa. Jos olet väsynyt tai kovin stressaantunut, et jaksa tehdä oikeita valintoja etkä liikkua tarpeeksi.

Parhaat ratkaisut


Tarkastele syömistottumuksiasi: Onko syömisrytmisi tasapainoinen? Sorrutko ahmimaan? Pohdi sen jälkeen syömäsi ruuan laatua: Mistä ylimääräiset kalorit yleensä tulevat ja mitä ruokavaliostasi kenties puut­tuu? Syötkö esimerkiksi tarpeeksi vihannek­sia, hyvälaatuista proteiinia ja hyviä rasvoja? Muista myös liikkua säännöllisesti. Pyri löytämään itsellesi mieluinen laji.

Lähde: Kunto Plus 9/2011, sivut 63 ja 65.

Jatkuu huomenna ...




ONKO JOUKKOMURHAAJA MIELENVIKAINEN?


No
rjassa tapahtuneen suuren tragedian jälkeen on pohdittu syitä syyllisen raakaan käyttäytymiseen. Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi pitää tutkiskella ja arvioida tuollaisen henkilön henkistä terveydentilaa. On hänessä sitten psykopaatin tai muun mielenvikaisen oireita tai ei, teko on pöyristyttävä.

On aivan sama onko hän loppuikänsä tavallisella vankilaosastolla tai vankimielisairaalassa, kunhan pysyy poissa muiden ihmisten parista.

http://www.ts.fi/online/ulkomaat/242704.html

Kummalta tuntui myös, että tunnettu dopingtutkija antoi lausunnon, että osasyynä voi olla joukkomurhaajan hormonikäyttö.
Pimeä pää on pimeä ilman hormonejakin. Olen viimeisten 40 vuoden aikana tuntenut pitkän liudan hormonien napostelijoita ja piikittäjiä. Osa heistä on kenties ollut normaalia agressiivisempia, osa ei. Kilttiä ylirauhallista miestä ne kun eivät tee normaalia miestä väkivaltaisemmaksi.

http://www.satakunnankansa.fi/Kotimaa/1194688439814/artikkeli/sekoittivatko+steroidit+ampujan+mielen+.html




ENGLANNINKIELISESTÄ BLOGISTANI http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com löydät tänään:
  • How To Do a Chin-Up If You've NEVER Done One Before
  • ARE YOU WELL?



Ei kommentteja: