tiistai 26. heinäkuuta 2011

HENKINEN ENSIAPU URHEILUVAMMAN SATTUESSA

Koska ilmeisesti venäytin kaulani tehdessäni lauantaina päänostoja levy otsalla, joudun nyt pitämään taukoa kaikesta treenistä. Kaulassa kun tuntuu kipua vähänkin päätä liikuttaessa.

Kehoni ja koko elimistöni on tottunut
säännölliseen kuntoiluun jo noin 45 vuoden ajan, joten joudun tauon aikana hankkimaan endorfiiniryöpyt jostain muusta. Siihen Kunto Plus -lehti (9/2011) antaa hyviä vinkkejä.

Nauti endorfiineista arjessasi

Jos olet kuntoillut säännöllisesti, olet totuttanut kehosi hyvän olon tunteeseen, joka syntyy elimistön omien onnellisuushormonien eli endorfiinien vai­kutuksesta. Ei kuiten­kaan kannata mennä paniikkiin, vaikka toipumisaikana joutui­sikin elämään ilman liikunnan aiheuttamaa endorfiiniryöppyä. Voit lohduttautua sillä, että endorfiinit voi saada liikkeelle myös muilla tavoin.

Kokeile esimerkiksi:
  • Kunnon naurua
  • Seksiä
  • Meditaatiota
  • Nukkumista
  • Tummaa suklaata
  • Jännittävää peliä
  • Akupunktiota

Muita vinkkejä:
  • Anna itsellesi lupa surra
  • Pyri saamaan vammasi kontrolliin
  • Laadi hyviä osatavoitteita
  • Pyydä muiden tukea
  • Tee muita mukavia asioita
  • Ole kärsivällinen
  • Löydä vaihtoehtoja

Lähde: Kunto Plus 9/2011, sivut 59-61.




KORJAA AIEMMAT VIRHEESI - osa 1

Elät terveellisesti, liikut säännöllisesti ja syöt monipuolisesti. Mutta... miten oli hieman nuorempana? Monet viettivät nuoruusvuotensa juhlien, pikaruokaa syöden, aurinkorannoilla lojuen ja tupakoiden. Onneksi elimistöllä on ihmeellinen kyky toipua. Joillakin nuoruusvuosien "synneillä" on kuitenkin merkitystä vielä aikuisiälläkin.

Huono tapa: STRESSI

Kuuntele kehosi merkkejä

Ongelma: On eri asia kokea yksittäinen stressitilanne kuin joutua toistuvasti stressihormonien pommitukseen. Kroonistuessaan stressi voi muun muassa altistaa tyypin 2 diabetekselle sekä kasvattaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Henkinen kuormittuminen haittaa myös aivojen toimintaa ja heikentää muistia.

Parhaat ratkaisut:

Kaiken a ja o on, että otat opiksesi aiemmin koke­mistasi stressitilanteista välttääksesi joutumasta jälleen stressiloukkuun. Pyri suunnittelemaan elämäsi siten, ettet kuormitu yli voimavarojesi, oli sitten kyse työelämästä tai vapaa-ajasta.

Aivot pitävät haasteista, mutta välillä on elintär­keää myös levätä. Kunnon yöuni on korvaamaton, sillä nukkuessa aivojen energiavarastot täyttyvät. Myös tauot työpäivän lomassa sekä kiireetön oleskelu silloin tällöin ovat tärkeitä. Älä kuitenkaan unohda liikuntaa. Kokeile vaikka kävelykokousta ke­väisessä luonnossa ja harrasta myös vapaa-ajallasi säännöllisesti ulkoilua ja kuntoilua. Kuuntele itseäsi ja arvosta kehosi lähettämiä viestejä.

Lähde: Kunto Plus 9/2011, sivu 62.




ENGLANNINKIELISESTÄ BLOGISTANI http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com löydät tänään:
  • 5 FAT-LOSS MYTHS That Are Stopping Your Progress COLD ... by Nick Nilsson
  • Lose the Fat and Keep Your Muscle...Just 36 Days! Get your FREE sample of Metabolic Surge - Rapid Fat Loss now!

Ei kommentteja: