perjantai 15. heinäkuuta 2011

EHKÄISE KIVULIAAT JALKAONGELMAT

Jalkavaivat voivat pilata
liikunnan ilon ja tehdä arjesta tuskallisen ja vaikean. Kerromme viiden yleisen jalkaongelman ensioireista ja vaivojen ehkäisystä.

Ellei ongelmia voi kokonaan välttää,
jalkavaivoihin kannattaa puuttua heti ensioireiden ilmaantuessa jo ennen kuin ongelmat äityvät pahoiksi. Vaivoja voi pyrkiä välttämään huolehtimalla jalkojensa terveydestä riittävän tilavilla jalkineilla, pitämällä huolta jalkojen lihaksistosta jumppaamalla ja venyttelemällä sekä huolehtimalla jalan oikeasta asennosta oikeanlaisilla jalkineilla.

1) Madaltuneet jalkaholvit


Madaltuneet jalkaholvit voiva jo sinänsä aiheuttaa kipua kävellessä ja juostessa, minkä lisäksi tila altistaa muille jalkaongelmille.

Mistä vaiva voi johtua? Liian kapeat jalkineet ja heikot jalkaterän lihakset. Etenkin liian kapeat ja korkeakorkoiset kengät rasittavat jalan etuosaa erityisen paljon.


Ensioireet: Kovettumat ja liikavarpaat keskellä päkiän alla. Koko päkiän kivuliaisuus.

Mikä avuksi? Kengät, joissa jalalle on riittävästi tilaa. Varpaiden ja jalan etuosan vahvistaminen jumppaamalla. Virheasentoa voi hidastaa pahenemasta erikoispohjallisilla, joissa on tuki päkiän alla.


2) Vaivaisenluu (Hallux valgus)


Vaivaisenluu on isovarpaan tyviluun ja jalkapöydänluun välisen nivelen virheasento, jossa isovarvas kääntyy kohti muita varpaita ja nivelen reunaan muodostuu kova, punoittava, usein kipeä kyhmy.

Mistä vaiva voi johtua? Vaivaisenluu johtuu usein synnynnäisistä tekijöistä tai jalan ylipronaatiosta. Kapeakärkisten ja korke
akorkoisten kenkien käyttö altistaa vaivaisenluun syntymiselle, jos jalassa on rakenteellista tai toiminnallista vikaa.

Ensioireet: Isovarvas kääntyy kohti muita varpaita vaikka olisit paljain jaloin. Peukalovarpaan tyveen jalan sisäsyrjään syntyy kovettuma ja kohtaan koskee.

Mitä voi tehdä? Oireita voi lievittää käyttämällä etuosastaan riittävän tilavia kenkiä ja käyttämällä kipulääkkeitä. Kyhmyn voi suojata paineelta silikonisilla varvastuilla. Virheasentoa voi hidastaa pahenemasta eri
koispohjallisilla.


3) Vasara-, nuija- j
a koukkuvarvas

Vasaravarpaita kutsutaan eri nimillä sen mukaan, mitkä nivelet ovat koukussa ja mihin suuntaan.

Mistä vaiva voi johtua? Ahtaiden, korkeakorkoisten ja liian kapeakärkisten kenkien käyttö voi aiheuttaa varpaiden virheasentoja. Vasaravarvas voi syntyä myös vaivaisenluun seurauksena, jos peukalovarvas painuu seuraavan varpaan alle. Syynä voi olla myös kaarijalka tai se, että toinen varvas on peukalovarvasta pidempi tai jalkaterän epätasapaino ja nilkan kiertyminen sisäänpäin.


Ensioireet: Varv
as ei oikene. Kovettuma varpaan korkeimmalla kohdalla. Arkuus.

Mitä voi tehdä? Kipua voi lievittää silikonisilla varpaanoikaisijoilla ja tukipohjallisilla sekä riittävän tilavilla jalkineilla.


4) Kantakalvon tulehdus, kantapiikki (plantaarifaskiitti)


Jalkapohjan kalvojänteen kiinnitysalueen tulehduksen syytä ei tarkkaan tiedetä. Se on yleisempi seisomatyötä tekevillä, ylipainoisilla ja miehillä.


Mistä vaiva voi johtua?
Sisään kiertyvä nilkka(ylipronaatio), pohjelihaksen kireys tai laskeutunut jalkaholvi altistavat kantakalvon tulehdukselle.

Ensioireet: Pistävä kipu kantapään sisäsyrjässä etenkin liikkeelle lähtiessä.

Mitä voi tehdä? Erikoispohjallisilla korjataan jalkaterän virheasento, jolloin kiputilan syy poistuu. Kantakalvoa ja pohjelihasta voi venytellä ja kipeään kohtaan voidaan antaa fysikaalista hoitoa tai kortisoniruiskeita.
Urheillessa on erityisen tärkeää, että jalkineissa on erityisen hyvä iskunvaimennus.


5) Jäykkä isovarvas (Hallux rigidus)


Jäykkä isovarvas johtuu isovarpaan ja jalkapöydän välisen nivelen kulumasta (Hallux limitus), joka on edennyt niin pitkälle, että nivel on "jäätynyt".


Mistä vaiva voi johtua? Jalan ja isovarpaan toiminnalliset ja rakennevirheet voivat johtaa nivelen kulumiseen. Mm. madaltuneet jalkaholvit ja ylipronaatio altistavat Hallux rigidukselle. Ongelmaan voi olla myös perinnöllinen taipumus.

Ensioireet: Kipua ja jäykkyyttä isovarpaassa kävellessä, seistessä, varvasta taivuttaessa jne.

Mitä voi tehdä? Vaivaa voi helpottaa kengillä, joiden pohja ei taivu, tilavilla, matalakorkoisilla jalkineilla, erikoispohjallisilla, fysikaalisilla hoidoilla jne. Hoito leikkauksella.


Lähde: http://ku
ntoplus.fi/treeni/lihaskunto/ehkaise-kivuliaat-jalkaongelmat?utm_source=IFO_uge28_2011&utm_medium=Nyhedsbrev&utm_campaign=Nyhedsbrev




TREENI- JA RAVINTO-OHJELMIA

Mikäli kaipaat itselle
si juuri Sinun edellytystesi, mahdollisuuksiesi ja tavoitteittesi mukaista kunto-ohjelmaa ja vielä suomeksi, käy tsekkaamassa kotisivujeni alusta Kunto-oppaan, keho & mieli & ravinto sisältö http://kuntoguru.com. Ota sitten minuun sähköpostitse yhteyttä arto.painilainen@gmail.com. Noin 120-sivuinen Kunto-opas on nyt kesätarjouksessa (40 euroa).

Jos ymmärrät kohtuullisen hyvin englantia ja Sinulla on jo melko paljon treenikokemusta, voit tilata itsellesi Nick Nilssoni
n esimerkiksi alla olevan ohjelman "Metabolic Surge - Rapid Fat Loss".

http://hop.clickbank.net/?arthurofin/betteru&l=400

Löydät lisää hänen tekemiään tehokkaita ohjelmia osoitteesta:

http://hop.clickbank.net/?arthurofin/betteru




7 THINGS THAT WILL CHANGE THE WAY YOU LOOK

There are certain th
ings about fat loss that people have been taught to believe as fact which are, in reality, dead wrong. Even myself, until very recently, believed many of these to be facts that were set in stone.

Not anymore.

As a word of caution, some of these 7 things that I'm going to tell you about may go against everything you've been taught to believe about fat loss.

However, sometimes going against convention is exactly what you need to do to get spectacular results!

Let's begin...

------------------

MYTH #1: Successfully losing fat always means losing some muscle mass as well.

FACT: It is possible to actually GAIN muscle while losing fat, not just in beginners but even in advanced trainers. All it takes is the right program of training and nutrition.

------------------

MYTH #2: Gaining muscle requires additional calories from food, therefore it's impossible to gain muscle under reduced-calorie conditions.

FACT: Under the right dietary and training conditions, your body can actually use your own bodyfat to provide energy for building muscle, practically doubling the speed of fat loss.

------------------


MYTH #3: You must choose a consistently-strict diet of either low-carb or low-fat foods to lose fat rapidly.

FACT: Low-carb diets work. Low-fat diets work. But neither works forever. You can take the best features of both and combine them to actually FEED off each other with NO plateaus EVER.

------------------

MYTH #4: To lose fat with weight training, you must use high-reps with light weights.

FACT: Training with high reps and isolation exercises for fat loss is a waste of time and energy. It will practically guarantee that you lose muscle.

------------------

MYTH #5: You need to take fat-burning pills or supplements to maximize fat loss.

FACT: Your own nat
ural metabolism is FAR more powerful for burning fat than any fat-loss pills or potions you could ever take IF you know how to stimulate it properly.

------------------

MYTH #6: Gradually reducing your caloric intake over time is the best way to ensure steady fat loss.

FACT: Consistently reducing your caloric intake is a great way to lose muscle mass. However, precise manipulation of the nutrients in your diet (protein, fat and carbs) can have extraordinary anabolic (muscle-building) and lipolytic (fat-burning) hormonal effects on your body. It's all a matter of what you eat and when you eat it.

------------------


MYTH #7: When you come off a fat-loss diet, there will always be some rebound weight gain.

FACT: When the metabolism is properly stimulated and the right combination of nutrients is eaten, rebound weight gain can not only be eliminated, it can be reversed. With the proper training and nutrition plan, you can actually CONTINUE to lose fat even when you go back to normal training and eating.

------------------

Sound interesting? I thought so. When I read about a fat-loss program that shattered many of what I previously thoug
ht were "facts" and turned them into myths, it was a real eye-opener for me, too!

You see, over my many years of training, I had never once found a fat-loss program that allowed me to even keep, much less GAIN muscle while dieting. I ALWAYS ended up smaller, weaker and depressed from having lost so much of my hard-earned muscle (sound familiar to you?).

Sure, I lost some fat, but I had to go right back to higher-calorie eating in order to regain the muscle that I lost. This left me right back at square one - I had more more muscle again but I still had more fat as well.

That problem is a thing of the past!

The name of the
new program that I've discovered is "Metabolic Surge - Rapid Fat Loss." It's named for its ability to push your metabolism far beyond where it's been before and take FULL advantage of the true power of your body's own natural processes.

Read more about this groundbreaking program from the words of the author of the program, Nick Nilsson:

"For the last several years, I've experimented with various training and nutritional theories, techniques and practices all with one very desirable goal in mind: burning maximum fat while keeping maximum muscle."

"The results of my research were far beyond my expectations! I have created a training and nutritional program that not only harnesses and applies the awesome power of your natural metabolism and natural fat-burning and muscle-building hormones, it actually takes these processes and makes them FEED on each other to amplify their effects on your body!"

"The bottom line is, I have created a program that will allow you to actually BUILD muscle while burning large amounts of fat. I've never, on any other program, experienced results anywhere close to what I got from just one, short 36-day cycle of this groundbreaking program."

"Let me put it this way...I started the program weighing 207 pounds. I finished the program 36 days later weighing 207 pounds. Why is this a good thing? Because I LOST 3 INCHES from my waist while doing it!"

"Not only did I burn almost 10 pounds of fat in 36 days, I gained almost 10 pounds of muscle AND even increased my strength significantly. Ever done that on a fat-loss program before? Me neither. It's downright extraordinary for an advanced trainer to accomplish results like these."

"If you're primarily interested in weight loss, however, don't let my results throw you off. I'm certainly not saying you're not going to lose weight when you do this program. Far from it!"

"You will lose a tremendous amount of fat while KEEPING your muscle mass. It won't be water or muscle that you lose but FAT, which is exactly what you want to lose when you're losing weight."

"The numbers on your scale could very well drop like a stone, depending on how much fat you've got to lose and how much muscle mass you carry. For myself, I ended up at the exact same weight and I was ecstatic! This is a system that is guaranteed to reshape your body extremely rapidly."

"This program is also very special in that, when finished, I did NOT experience any rebound weight gain at all as with many other programs, even after losing so much fat so rapidly. To be honest, I actually continued to lose even after I finished the program! My metabolism was just cranking so fast at that point, even when I went back to regular eating, my body still continued to burn fat."

"Please note, however, this program is not for the person who is looking to coast through and get results. The training is demanding. But if you're already training hard and not getting the results you want, this program is EXACTLY what you need. Every ounce of effort that you put in will be rewarded with results."

-----

This is truly one of the most effective training programs you can do if you're looking to burn lots of fat while keeping and even building muscle mass. You know from experience that I'm not one to mess around with ineffective information. I strongly urge you to have a closer look at what this program can do for you.

Click this link right now to learn how you can use the "Metabolic Surge" program to rapidly burn fat and build muscle at the very same time:

http://hop.clickbank.net/?arthurofin/betteru&l=400

Take it from us ... the worst thing that can happen to you in your training is absolutely nothing. Why not take a plan that is guaranteed to work and make the next 36 days the most productive of your life!

Yours very truly,

Nick Nilsson & Arto Painilainen



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan kirjoittelemaan maanantaina.



Ei kommentteja: