keskiviikko 20. heinäkuuta 2011

11 TEHOVINKKIÄ TAPPAJARASVAA VASTAAN - osa 2

Mitä triglyseridit ovat?

Triglyseridit ovat kehon yleisim­piä rasva-aineita. Eri puolille ke­hoa kertyneet rasvavarastot koostuvat triglyserideistä.

Heti aterian jälkeen aineenvaih­dunta alkaa muuttaa kulutuk­sesta yli jääneitä kaloreja triglyseridiksi insuliinin ja muiden hormonien avulla. Rasva-aineet varastoituvat rasvasoluihin ihon alle ja lihaksiin, ja mahdol­lisesti jopa vatsaonteloon sisä­elinten väliin, missä rasvavaras­tot ovat haitallisimmillaan.

Kun keho tarvitsee energiaa aterioiden välillä, hormonit vapauttavat triglyseridien rasva­happoja vereen, joka kuljettaa niitä mm. lihaksiin. Ellei rasva-varastoja käytetä, ne kasvavat. Paino nousee, triglyseridiarvo samaten. Siksi painonpudotus on yleensä erittäin tehokas ta­pa vähentää triglyseridin mää­rää veressä.

Korkea triglyseridiarvo kulkee käsi kädessä korkean LDL-arvon kanssa usein mutta ei aina.

Lähde: Kunto Plus 9/2011, sivu 23.


Eilisessä blogikirjoituksessa oli viisi ensimmäistä 11 tehovinkistä:

1. Valkoiset hiilihydraatit pois
2. Minimoi sokerin käyttö
3. Syö rasvaista kalaa
4. Käytä oliiviöljyä, avokadoa ja pähkinöitä
5. Aterioi tasaisesti aamusta iltaan


Seuraavassa on loput kuusi:

6. Laihduta ylipaino pois

Painonpudotus on ylipainoiselle paras tapa alentaa triglyseridiarvoaan. Jo viiden prosentin painonpudotus vaikuttaa positiivisesti triglyseridiarvoon.


7. Vähennä alkoholin käyttöä

Runsas alkoholin käyttö on varsinkin miehillä tavallinen korkean triglyseridin aiheuttaja. Juuri alkoholin takia korkea triglyseridi iskee useammin miehiin kuin naisiin.

- Alkoholin vaikutus triglyseridiarvoon on kuitenkin yksilöllistä. Yksi voi juoda pullon viskiä päivässä ilman ongelmia, kun taas kaksi viinilasillista saa toisen arvot nousuun, sanoo ylilääkäri Steen Stender.


8. Harrasta liikuntaa

Fyysinen aktiviteetti on tehokas tapa suitsia triglyseridit. Juoksulenkillä veren triglyseridipitoisuus voi puolittua, kun rasvat palavat lihaksissa. Vaikutus kestää pari vuorokautta.

Säännöllinen liikunta on perempi vaihtoehto kuin kertaluonteiset rehkinnät kerran siilloin tällöin. Tehokkainta on matala- ja keskitehoinen liikunta, jossa lihakset polttavat erityisesti rasvaa.


9. Mässäile valkosipulilla

Valkosipulin tehoaineet auttavat pitämään sekä triglyseridi- että kolesteroliarvot kohdallaan. Vaikutus ei ole niin suuri kuin joskus on uskottu, mutta silti huomionarvoinen.

Kapseleita ei tarvitse alkaa syödä: kaksi valkosipulinkynttä ruuassa ajaa saman asian. Kaupan päälle laskee vielä verenpainekin, mikä sekin on omiaan pienentämään veritulppariskiä.


10. Kasviksia hedelmien sijasta

Monet hedelmät sisältävät runsaasti sokeria. Juuri hedelmäsokerin (fruktoosi) epäillään vaikuttavan triglyseridejä lisäävästi. Syö siksi kasviksia hedelmien sijasta tai suosi vähäsokerisia hedelmiä. Rajoita kuivattujen hedelmien ja hedelmämehujen käyttöä.


11. Syö vähärasvaisia maitotuotteita

Rasvaiset maitotuotteet lisäävät veren triglyseridipitoisuutta, mutta vähärasvaiset sopivat triglyseriditietoiseen ruokavalioon.

Kalsium ehkäisee rasvan imeytymistä kehoon. - Maitotuotteet voivat vähentää veren triglyseridipitoisuutta 20%, sanoo Arne Astrup Kööpenhaminan yliopiston ravintotieteen laitokselta.


Triglyseridit ovat yksi metabolisen oireyhtymän kriteeri

Mikäli olet keskivartalolihava ja veressäsi on runsaasti triglyseridejä, ole erityisen varovainen. Sinua vaa­nii nimittäin metabolisena oireyhtymänä tunnettu tila.

Oireyhtymä moninkertaistaa sydän- ja verisuonitaudeista johtuvan ennenaikaisen kuoleman riskin. Jos yllämainitut kaksi tunnusmerk­kiä toteutuvat, puuttuu metaboli­sen oireyhtymän tunnusmerkistöstä enää yksi. Joka neljännen suo­malaisen naisen arvellaan kärsivän metabolisesta oireyhtymästä.

Metabolisen oireyhtymän kriteerit
  • Vyötärönympärys on naisella yli 80 cm (miehellä yli 94 cm).

Lisäksi vähintään 2 seuraavista:
  • Triglyseridiarvo: 1,7 mmol/l tai enemmän.
  • HDL-kolesteroli: 1,29 mmol/l tai vähemmän naisella, 1,03 mmol/l tai vähemmän miehellä.
  • Verenpaine: Systolinen pai­ne 130 tai korkeampi, tai diastoli­nen paine 85 mmHg tai korkeampi (tai sinulle on määrätty verenpai­nelääkkeitä).
  • Paastoverensokeri: 5,6 mmol/l tai korkeampi, tai sairastat kakkostyypin diabetesta.

Lähde: Kunto Plus 9/2011, sivut 22, 24 ja 25.




PARHAAT LIIKKEET SIX PACKIN SAAMISEKSI


video


Muista käydä vierailemassa englanninkielisessä blogissani.
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com

Ei kommentteja: