tiistai 19. heinäkuuta 2011

11 TEHOVINKKIÄ TAPPAJARASVAA VASTAAN - osa 1

Trig
lyseridit: Veressä tikittävä aikapommi

Tuoreen tanskalaistutkimuksen mukaan veren rasva-aine triglyseridi on vieläkin vaarallisempi tekijä kuin "paha" LDL-kolesteroli. Triglyseridi on kuitenkin mahdollista panna kuriin terveillä elintavoilla.

Varsinkin naisten on tärkeää elää ter
veellisesti, sillä heille triglyseridi on erityisen vaarallista. Niin vaarallista, että sen pitoisuus veressä kannattaa pitää jopa lääkärin suosituksia alhaisempana.


1. Valkoiset hiilihydraatit pois

Valkoinen leipä, riisi ja pasta kohottavat triglyseridiarvoa. Suosi kuitupitoista täysjyväviljaa, josta hiilihydraatit vapautuvat hitaasti ja tasaisesti eivätkä aiheuta verensokeripiikkiä. Hyviä valintoja ovat ruisleipä, kaurahiutaleet, pavut ja kasvikset.



2. Minimoi sokerin käyttö

Liian suuri sokerin saanti voi kohottaa rasva-arvot pilviin. Rajoita erityisesti sokeripitoisten nesteiden, kuten mehujen ja limsojen, käyttöä. Opettele välttämään myös valmisruokien piilosokeri, joka esiintyy tuoteselosteissa mm. -oosi-loppuisina ainesosina (glukoosi, fruktoosi, sukroosi, maltoosi). Varo myös siirappeja ja hunajaa.



3. Syö rasvaista kalaa

Omega-3-rasvahapoilla triglyseriditaso on mahdollista puolittaa. Niiden vaiku­tus on suorastaan lääkkeiden luokkaa. Omega-3-rasvaa saadaan rasvaisesta ka­lasta (lohesta, siilistä, makrillista) ja kapseleista.


Lisäksi omega-kolmosta on mm. rypsiöljyssä, avokadossa, levätuotteissa ja tummanvihreissä lehtivihanneksissa, mutta näissä ruoka-aineissa pitoisuus on selvästi alhaisempi kuin kalan rasvassa. Jos triglyseridiarvosi on koholla, nauti
vähintään 2400 mg omega-3-rasvaa päivässä eli noin 100 g lohta tai silliä, 50 g makrillia tai 4 normaalikokoista kapselia kalaoljyä.


4. Käytä oliiviöljyä, avokadoa ja pähkinöitä

Kertatyydyttymätön rasva, jota saadaan mm. oliiviöljystä, avokadosta, manteleista, pähkinöistä, kaurasta ja, monista sieme­nistä, auttaa pitämään triglyseridin aisoissa. Painoaan tarkkaileva ei kuitenkaan voi nauttia näitä kaloripitoisia ruoka-aineita täysin rajoituksetta.



5. Aterioi tasaisesti aamusta iltaan

Suuri kerta-annos hiilihydraatteja voi kasvattaa veren triglyseridipitoisuutta. Siksi ravinnonsaanti kannattaa jakaa tasaisesti koko päivälle ja syödä esimerkiksi kolme pääateriaa ja pari välipalaa.


Lähde: Kunto-Plus 9/2011, sivut 20-22.

Jatkuu huomenna ...




RASVAA POLTTAVA 15 MINUUTIN TREENI YHDELLÄ KÄSIPAINOLLA

Alla olevassa videossa Nick Nilsson tekee kiertoharjoittelun yhdellä 105 paunan (47.5 kiloa). Hän käyttää kolmea eri liikettä, joilla hän suorittaa kolmen toiston sarjoja.
  1. Yhden käden punnerrus (3+3)
  2. Yhden käden soutu (3+3)
  3. Askelkyykky (3+3)

video


Yksityiskohtaisen selostuksen englanniksi löydät toisesta blogistani:

http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com

Ei kommentteja: