keskiviikko 1. kesäkuuta 2011

KANNATTAAKO LAIHDUTTAJAN SYÖDÄ LAINKAAN AAMIAISTA?

Kuten niin monesta asiasta, koskee se sitten ravintoa tai ihan mitä tahansa, on asiantuntijoita puolesta ja vastaan. Koeta siinä sitten pysyä jonkinmoisella tolkulla.

Itse aloitan päiväni yleensä veteen keitetyllä kaurapuurolla, jonka joukkoon lisään lusikallisen rypsiöljyä ja desin pari maitoa. Lisäksi otan veteen sekoitettua heraproteiinijauhetta ja siemaisen pienen mittakupillisen Mivitotalia ... ja kuppi kahvia päälle.



EI - "Aamiainen kohottaa päivän kalorimäärää"

Dr. Volker Schusdziarra, Else Kröner-Fresenius Center of Nutritional Medicine, Technische Universität Munchen:

Uuden tutkimuksemme mukaan, toisin kuin tähän asti on väitetty, ihminen syö koko päivän kuluessa vähemmän, jos nautitun energian määrästä nipistetään aamulla. Yhteen laskettuna päivän mittaan ei tule syötyä enemmän, vaikka olisi aamulla syönyt vain pienen aamupalan.

Tekemämme tutkimus mainittiin lyhyesti KUNTO PLUS -lehden numerossa 7. Siinä 100 normaalipainoista ja 280 ylipainois­ta henkilöä piti tarkkaa päiväkirjaa syömisistään kahden viikon ajan. Muistiin merkittiin, mitä, miten paljon, ja milloin syötiin. Arvottu osa koehenkilöistä söi suuren aamiaisen joka päivä, kun taas kaksi muuta ryhmää söi joko pienen aamiaisen tai jätti aamiaisen kokonaan syömättä. Kävi ilmi, että mitä enemmän kalorei­ta koehenkilöt söivät aamiaisella, sitä enemmän kaloreita he söivät päivän aikana yhteensä. Tämä koski sekä yli- että normaalipainoisia.

Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että aamiaisen kalorit kuulu­vat yleisesti ottaen tekijöihin, joilla on suurin merkitys kuinka paljon yksittäinen henkilö syö päivän aikana. Siksi suosituksemme kuuluukin, että laihduttamisesta haaveilevan on järkevintä vähentää aamiaisesta saa­miaan kaloreita, koska näin päivittäi­nen energiansaanti automaattisesti vähenee, mikä on avuksi painonpudo­tuksessa.


KYLLÄ - "Aamiainen suojaa ylensyönniltä"

Frederik Paulún, ravintoasiantuntija, esitelmöitsijä ja mm. verensokeria käsittelevien teosten kirjoittaja:

Aamiainen on todella tärkeä ateria, jos haluaa laihdut­taa. Se takaa toiminnan tarvitseman energian ja vakaan verensokerin, jonka ansiosta ruokakäyttäytyminen pysyy kurissa lopun päivää. Jos aamiaisen jättää väliin, voi ajau­tua korvaamaan puuttuvaa energiaa syömällä loppupäi­vän enemmän ja usein myös epäterveellisemmin kuin olisi tehnyt syötyään kunnon aamiaisen.

Jos haluaa laihtua, tarvitsee myös energiaa jaksaakseen harrastaa liikuntaa. Elimistö kärsii energiapu­lasta ja laskevasta verensokerista, ellei päivä ole alkanut aamiaisella, mikä haittaa helposti liikuntaharjoittelua.Tämä tietenkin vaikuttaa myös kalorien kulutukseen ja painoon.

Uusi aamiaistutkimus ei nähdäk­seni ole kovin merkittävä. Tutki­muksessa kerätyt tiedot perustuvat koehenkilöiden omiin ruoka
päiväkirjoihin. Yleisesti tiedetään, että ylipainoisilla on taipumusta vähä­tellä syömiään määriä. Toisessa tut­kimuksessa kokeiltiin menetelmää, jossa ylipainoiset todella söivät, mitä ilmoittivat syöneensä, ja kilot hupenivat vauhdilla! Myös normaa­lipainoisen on vaikea pitää tarkkaa kirjaa syömisistään. Sitä paitsi noin lyhytaikainen tutkimus herättää epäilyksiä, että koehenkilöt ovat ponnistelleet syödäkseen vähem­män päivän kuluessa, mutta ajan mittaan he eivät pystyisi samaan.


Kunto Plus -lehden näkemys

Syö täyttävä aamiainen

Saks
alaistutkimus ei pysty vakuuttavasti perustelemaan aamiaisen hylkäämistä, mutta muistuttaa, että aamulla on hyvä syödä ajatuksella. Täyttävä ja verensokerille suotuisa proteiinipitoinen aamiainen kuten jogurtti myslin kera tai munakas kasvisten ja ruisleipäviipaleen kera antaa epäilemättä parem­min energiaa koko päivän ajaksi kuin niukka aamiainen tai ei aamiaista ollenkaan.

Lähde: Kunto Plus 8/2011, sivu 75.





SUURIN PUDOTTAJA

Seuraavassa lainaus kirjoittamastani Kunto-oppaasta, keho & mieli & ravinto.

Olen ahkera telkkarin realitysarjojen seuraaja. Ne kun nimensä mukaisesti ovat totta, ei mitään keksittyä hömppää. Hienoa kun on ohjelmia, jotka herättävät katsojia omaan todellisuuteensa ja
antavat virikkeitä elämänsä muuttamiseen.

Suurin Pudottaja on näiden sarjojen parhaimmistoa. Silti minua siinä häiritsee ainakin pari asiaa. Ensinnäkin valtavasti ylipainoiset, sairaalloisen lih
avat ihmiset, pistetään heti erittäin kovaan rääkkiin. Sellaisesta voidaan puhua kun vajaat 200 kiloa painava yrittää juosta paksussa ja löysässä hiekassa. Kauhulla katsoja odottaa milloin joku kehosta muljahtaa, repeää tai pahimmassa tapauksessa sydän tilttaa. Vaikka ohjelmaan osallistujilla varmasti on lääkäri nopeasti saatavilla paikalle, ei niin asianlaita ole niillä, jotka ohjelmasta ottavat mallia ja aloittavat oman projektinsa liian voimallisesti.

Ohjelman vahva fyysisyys
antaa katsojille sellaisen käsityksen, että liikunnalla on miltein yksinvaltainen asema laihduttaessa. Niin ei kuitenkaan ole, vaan kaiken perusta on oikeanlainen ruokavalio. Liikunnalla kohennetaan fyysistä kuntoa – voimaa ja kestävyyttä – ja jonkin verran lisätään energiankulutusta ja parannetaan aineenvaihduntaa. On kuitenkin helpompi jättää hillomunkki syömättä kuin kuluttaa sen sisältämä energiamäärä liikkumalla. Toki ohjelman fyysisten suoritusten katsominen on syömisen seuraamista jännittävämpää. Olkoon sitten niin.

http://www.biggestloser.com/


Jillian Michaels

Jillian Michaels, yksi ohjelman Suurin Pudottaja kolmesta valmentajasta, kertoo seuraavaa aineenvaihdunnasta osoitteessa http://www.thedoctorstv.com/

Käynnistä uudelleen aineenvaihduntasi

Voidaksesi käynnistää uude
n tehokkaamman aineenvaihdunnan saadaksesi hoikemman ja terveemmän kehon Sinun pitää :

a) poistaa ravinnostasi kaikki turhat kemikaalit ja myrkyt, joiden lähteinä ovat
  • hydratut (teollisesti valmistetut) rasvat
  • pitkälle jalostetut viljatuotteet
  • isoglukoosi (maissisiirappi)
  • keinotekoiset makeutusaineet
  • keinotekoiset väri- ja säilöntäaineet
  • glutamaatit (makuaineita)

b) lisätä ruokavalioosi terveellisiä aineita, jotka kohentavat hormonitoimintaasi
  • marjoja
  • ristikukkaisia vihanneksia
  • vähärasvaista proteiinipitoista ravintoa
  • tummanvihreitä kasviksia
  • lihaa ja kananmunia
  • maitotuotteita
  • orgaanisia tuotteita

Liha- ja maitotuotteiden sekä kananmunien tulee olla peräisin luonnonmukaisesti
ravituista ja hormoni- sekä antibioottivapaista lähteistä.

c) tasapainottaa hormonitoimintasi
  • nukkumalla riittävästi
  • harrastamalla liikuntaa
  • syömällä terveellisesti
  • välttämällä kaikkea sokeripitoista
  • syömällä neljän tunnin välein pitääksesi myös verensokerisi tasapainossa
  • olemalla jättämättä aamiaista väliin
  • syömällä vatsasi sopivan täyteen, ei ähkyyn
  • pitämällä annoskoot kohtuullisina
  • olemalla syömättä klo 21 jälkeen
  • välttämällä hiilihydraatteja iltamyöhällä

Katso myös

http://www.jillianmichaels.com/index.aspx
http://www.gnldtuotteet.fi/tuote.php?kat=1&id=18


Jos haluat tietää mitä kaikkea muuta henkilökohtainen Kunto-opas pitää sisällään, käy vierailemassa kotisivuillani http://kuntoguru.com

Suurimman Pudottajan uusimpia jaksoja voit katsella jälkikäteen:

Sisäisen ikäsi voit käydä testaamassa esimerkiksi:

Bodybugg-mittarista löydät tietoa.



PÄIVÄN AJATELMA

Ihmiset pitävät sinusta paljon enemmän sellaisena kuin olet,
kuin sellaisena jona yrität esiintyä. Ole oma itsesi.
Kukapa siihen paremmin pystyisikään.

http://positiivarit.fi



Ei kommentteja: