tiistai 7. kesäkuuta 2011

ENERGIANKULUTUS YLÖS! Viritä energiankulutuksesi huippuunsa koko vuorokaudeksi! 24 tunnin opas - osa 3


Perjantaina ja eilen oli blogissani Energiankulutus ylös -artikkelin ensimmäiset kaksi osaa, jotka käsittelivät aamun ja päivän toimia. Tässä ne Sinulle vielä uusintana:




Klo 6.00 Juo iso lasillinen vettä
Klo 6.15 Treenaa rivakasti
Klo 6.45 Ota kylmä suihku
Klo 7.00 Syö kunnon aamiainen
Klo 8.30 Juo vihreää teetä
Klo 9.30 Syö terveellinen välipala
Klo 10.00 Suosi pientä arkiliikuntaa
Klo 11.30 Syö proteiinia
Klo 14.30 Syö taas välipala
Klo 17.00 Kasvata lihaksia


ENERGIA KULUMAAN ILLALLA

Illan ja yön tuntien energiankulutukseen voi va
ikuttaa muun muassa mausteilla, lämpötilalla ja unella.

Klo 18.30 Käytä tulisia mausteita

Tulisesti maustettu ruoka nostaa energiankulutusta selvästi miedosti maustettuun ruokaan verrattuna. Chilin on tiedetty jo pitkään kiihdyttävän aineenvaihduntaa, mutta tutkimuksissa on havaittu, että myös inkivääri, piparjuuri ja sinappi tehostavat energian kulumista. Mausteita pitää käyttää reilusti, jotta niiden vaikutus olisi toivottu. Elimistö myös tottuu tulisiin mausteisiin, joten mausteannosta täytyy suurentaa jatkuvasti, jotta elimistö saisi kaipaamaansa ärsykettä. Aineenvaihdunnan kiihdyttämisen lisäksi mausteet lisäävät kylläisyyden tunnetta, ja siten ruokahalu pysyy helpom
min kurissa. Iltaruualla kannattaa nauttia runsaasti proteiinia. Riisin, vaalean leivän sekä pastan syömistä voi vastaavasti vähentää.

Vältä alkoholia

Jätä punaviinilasillinen juomatta iltaruualla ja huurteiset tilaamatta ravintolassa käydessäsi. Nauti alkoholia pääsääntöisesti vain juhlissa tai muissa erityisissä yhteyksissä. Alkoholi vaikuttaa tutkitusti elimistön energiatasapainoon siten, että elimistö polttaa ensin alkoholin ja sitten vasta muita energialähteitä. Alkoholin vaikutus ravinnosta saadun energian kulutukseen kestää tuntikausia, joten riski rasvan kertymisestä vatsaan kasvaa huomattavasti.

Syö runsaaasti kuitua

Ravintokuitu hidastaa rasvan kertymistä kehoon. Kasviksia kannattaa syödä paljon varsinkin pääaterioilla, sillä silloin kuitu estää ruuan rasvan imeytymistä elimistöön. Kuitu edistää myös ruuansulatusta ja tekee olosta kylläisen. Ravintokuitua saa paljon esimerkiksi ruisleivästä, hedelmistä sekä vihanneksista ja palkokasveista, kuten pavuista ja linsseistä.

Klo 20.00 Laske kodin lämpötilaa

Neuvo huoneiden lämmön laskemisesta kuuluu tämän oppaan masokistisimpiin, mutta siitä kannattaa silti ottaa onkeensa. Energiaa kuluu todistetusti enemmän viileässä kuin lämpimässä. Jo pienikin kodin lämpötilan laskeminen on hyödyksi sekä hoikistumistavoitteille että ympäristölle. Viileässä tulee myös helpommin noustua välillä tuolista ylös, ja kaikki arkiliikunta lisää kalorien kulutusta entisestään.

Klo 23.00 Nuku tarpeeksi joka yö

Nuku aina vähintään seitsemän tunnin yöunet. Univaje saattaa nimittäin heikentää aineenvaihduntaa. Tutkimusten mukaan unenpuute lisää ruokahalua ja varsinkin makean sekä rasvaisen himoa. Ruokahalun kasvamisen syy löytyy hormoneista. Hormonitasapaino horjuu, jos keho ei saa riittävästi unta. Elimistö luulee silloin, että sen pitäisi saada lisää energiaa ruuasta, vaikka oikea lääke olisikin sikeästi nukuttu yö.


Julkaistu lehdessä: Kunto Plus nro 4/2009 • Teksti: Martin Kreutzer

http://kuntoplus.fi/tree
ni/energiankulutus/energia-kulumaan-illalla




KESÄTAUKO

Koska tämä oli jo 968. tekstipäivä, saatat löytää kuntoiluaiheiseen kysymykseesi vastauksen käyttämällä oikeassa reunassa olevaa "Hae tästä blogista" -palvelua.

Jos et löydä, voit lähettää minulle kysymyksesi sähköpostitse arto.painilainen@gmail.com. Vastaan Sinulle nopeasti, koska en ole missään pidemmällä matkalla kesänkään aikana.

Jos haluat tilata henkilökohtaisen Kunto-oppaan minulta, ota yhteyttä yllä olevan sähköpostiosoitteeni kautta. Lähetän Sinulle kyselykaavakkeen, jonka vastausten pohjalta teen juuri Sinulle soveltuvan oppaan tai osia siitä. Saat sen edullisesti muutamassa päivässä kesästä ja blogini kirjoitustauosta huolimatta.

Jos kaipaat lisätuloja, käy tutustumassa sivustooni http://kuntoguru.com/sfiap.


HYVÄÄ KESÄÄ. Palaan kirjoittelemaan viimeistään elokuussa.




2 kommenttia:

2407 kirjoitti...

Tuliset mausteet ovat loistavia ja aamureeni saa kehon irkoamaan ihan eri tavalla ku pelkkä kuppi kahvia :)

Kuntoguru kirjoitti...

Kiitos kommentistasi. Hyvää ja aurinkoista kesää Sinulle.