perjantai 27. toukokuuta 2011

TIMANTTILIIGA

Koska S
uomi on ollut jo lähes vuosisadan yleisurheilumaa, on vaikea ymmärtää miksi osaa yleisurheilukisoista pitää katsoa maksukanavilta. Minulla on kyllä Plus-tv, mutta ei siinä Canal+ kanavia.

Jouduin eilen seuraamaan Rooman
Timanttiliigaa Katsomo.fi:sta. Vaikka näyttöni on 22-tuumainen, ei sen töllöttäminen ole samanlainen nautinto kuin isomman telkkarin. Kuvan laatukin on melko keskinkertainen.

Eilin
en kisa oli aneeminen eurooppalaisten osalta, sillä esimerkiksi Pohjoismaista oli vain kolme edustajaa: Emma Gren ja Christian Olsson Ruotsista ja Christina Vukicevic Norjasta.

http://www.mtv3.fi/urheilu/yleisurheilu/uutiset.shtml/2011/05/1336273/rooman-timanttiliigan-kaikki-tulokset




YOUR MOVE

Omassa nu
oruudessani (1950-1960 -luvuilla) koulujen pihoilla välituntien aikana pelattiin jalkapalloa, loikittiin vauhdittomia hyppyjä, hypeltiin narulla ja oltiin muutenkin liikkeellä. Nyt lapset ja nuoret enimmäkseen seisoskelevat koulun pihalla tumput suorina. Kun nämä vielä istuskelevat suurimman osan päivästä, ensin koulussa ja sitten kotona tietokoneen tai telkkarin ääressä, ei fyysisen terveyden tulevaisuus heidän osaltaan ruusuinen tule olemaan.

Your Move Suurtapahtuma
kutsuu kaikki liikkumaan, kokeilemaan uusia lajeja ja kokemaan ainutkertaisia elämyksiä 2
7.5.-1.6.2011. Tapahtumapaikkana toimii Helsingin Olympiastadionin ympäristö.

Suurtapahtuma on vuoden 2011 suurin liikuntatapahtuma Suomessa. Paikalle odotetaan 50 000 nuorta!

http://tapahtumat.yourmove.fi/suurtapahtuma




RAITTIIN ILMAN SALAISUUS

Vedä syvään henkeä sisätiloissa ja ku
u­lostele, miltä se tuntuu. Tee sitten sama ulkoilmassa. Ero on suuri, vai mitä?

Sisä- ja ulkoilman ero tuntuu monin tavoin hyvinvoinnissa, mielialassa ja te­hokkuudessa. Tuore Japanissa ja Koreassa tehty tutkimus osoittaa, että raitis ilma työpaikalla lisää tuottavuutta 10-20 prosenttia. Tanskan teknillisen yliopis­ton tutkimusprojektissa todettiin, että koululuokkien parempi ilmanlaatu paransi koululaisten suorituksia 15 prosentilla.

Yhdysvaltalaisen tohtori Bernell Baldwinin mukaan sisä- ja ulkoilma eroavat toisistaan negatiivisesti latautuneiden happimolekyylien määrässä. Ilma sisältää sekä negatiivisesti että positiivisesti latau­tuneita molekyylejä. Baldwin on havainnut, että mitä enemmän negatiivisesti latautu­neita molekyylejä tai ioneja ilmassa on, sitä suotuisampia ovat vaikutuk
set:
  • Keuhkojen toiminta tehostuu mer­kittävästi. Hengitys sujuu paremmin, jolloin elimistöön virtaa enemmän happea ja energiaa.
  • Olo on selvästi parempi.
  • Raitis ilma rauhoittaa ja rentouttaa ajatuksiia, kehoa ja mieltä.
  • Mieliala kohenee merkittävästi, ja ajatusten kulku on myönteisempää.

Ikävä kyllä useimmat pysyttelevät sisätiloissa vuorokauden enimmät tunnit Toimistoissa sisäilmaa usein kierrätetään, jolloin samaa ilmaa hengittää yhä uu­delleen. Tällöin ilmassa on vähemmän happea ja esimerkiksi enem­män bakteereja ja pölyä.


Näin puhkut lisää raitista ilmaa elämääsi
  • Tuuleta kolmesti päivässä 10 minuuttia kerrallaan. Avaa kaikki ikkunat niin, että syntyy läpiveto.
  • Pidä huoli, että nukkumistila on hyvin tuuletettu. Nuku ikkuna raollaan, jotta huoneeseen pääsee raitista ilmaa koko yön.
  • Käy ulkona joka päivä. Ilma on puhtaampaa meren rannalla, metsässä ja maaseudulla. Kaupungeissa puistojen ilma on virkistävämpää kuin sisäilma.

Lähde: Kunto Plus 8/2011, sivu 64.




HENGITYS

Vedämme ilmaa keuhkoihimme keskimäärin kymmenisen kertaa minuutissa eli noin 15 000 sisäänhengitystä vuorokaudessa. Kun on kyse näin suuresta työmäärästä ei ole lainkaan yhdentekevää, miten hengität, jotta saisit riittävästi happea elintoimintoihisi.


http://www.hovivuori.fi/index.php?mod=7&ud=9



Rauhallinen hengittäminen


Suu on tarkoitettu ensisijaisesti syömiseen ja puhumiseen, ei hengittämiseen. Normaalioloissa kun et ole hengästynyt, Sinun tuleekin hengittää nenän kautta. Niin tehdessä suurin osa ilman epäpuhtauksista pysähtyy nenän värekarvoihin tai onteloihin ja kylmällä ilmalla myös sisään hengitetty ilma lämpenee en
nen joutumista kurkkuun tai henkitorveen.

http://www.hengitysliitto.fi/content/Julkaisut_materiaalit/Oppaat_aineistot/Astmaoppaat/Hengittaminen.pdf

http://breathing.com/articles/nose-breathing.htm


Hengittäminen juoksussa tai muussa kestävyysharjoituksessa

Kun et enää pysty hengittämään pelkästään nenän kautta, koeta silti vielä vetää ilmaa sisälle sen kautta, mutta hengitä ulos suun kautta. Kun
tämäkin alkaa tuntua mahdottomalta, vedä ilmaa sisälle suun kautta. Työntämällä kielesi kärki ylähampaittesi taakse estät epäpuhtauksia ja mahdollista kylmää ilmaa pääsemästä suoraan kurkkuusi.

http://www.lifemojo.com/lifestyle/hengitys-tekniikoita-juostessa-468595/fi

http://runningjogging.com/Breathing_Techniques_While_Running.html


Hengittäminen painoharjoittelussa

Tärkein sääntö on punteilla tai laitteilla harjoitellessa muistaa olla pidättämättä hengitystä. Hengitä sen sijaan liikkeen mukaisesti. Normaalisti se tarkoittaa sisäänhengitystä laskiessa ja uloshengitystä nostaessa.

http://ezinearticles.com/?Proper-Breathing-Technique-For-Weight-Lifting&id=1110411


Hengitysharjoituksia

http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/liikunta-ja-hyvaolo/hengitysharjoitus

http://www.drweil.com/drw/u/ART00521/three-breathing-exercises.html

http://www.dominiquelonchant.com/

http://www.breathing.com/tests.htm


Yllä oleva on yksi Kunto-opas, keho & mieli & ravinto reippaasti yli sadasta sivusta. Opas sisältää kaiken tarpeellisen perustiedon fyysisen ja henkisen kunnon kohottamisesta ja terveellisestä ravinnosta. Sen myötä saat juuri Sinulle soveltuvan monikymmensivuisen treeni- ja ravinto-ohjelman. TILAA jo TÄNÄÄN.

http://kuntoguru.com


HUOM!

1. Liity jäseneksi Triple Clicks -nettikauppaan, jossa tällä hetkellä on tuotteita yhteensä lähes 40 000.

http://www.tripleclicks.com/11355396

2. Kun tilaat vaatteita, kenkiä tai urheiluvarusteita Stadium.fi:sta, saat ne toimituskuluitta, mikäli jätät tilauksesi joko tänään tai huomenna lauantaina. Klikkaa Stadium-kuvaa blogini oikeassa reunassa.




PÄIVÄN AJATELMA

Älä pidä unelmiasi pelkkänä toiveajatteluna.
Kunnioita niitä viesteinä, jotka tulevat syvältä sisimmästäsi
ja jotka ohjaavat mitä voit tehdä ja mihin suuntaan kulkea.

Sanaya Roman

http://positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA.



2 kommenttia:

Dexteri kirjoitti...

Minustaki on aika hassua, että nuita urheiluja ei näytetä millään esimerkiksi niille tarkoitetulla ilmaiskanavalla. Tietenki "Rahat pois" -periaatteelta sen ymmärtää täysin, mutta taas jos ajattelee nykyistä liikunnan vähäisyyttä niin tuomosten näyttäminen vois osittain inspata ihmisiä liikkeelle.

Kuntoguru kirjoitti...

Totta puhut Dexteri. Urheilua katsomalla voisi moni "sohvaperuna" saada uutta puhtia elämäänsä.