maanantai 2. toukokuuta 2011

SIPULI - TERVEYTTÄ KERROKSITTAIN

Sipulit ovat aliar
vostettua terveysruokaa. Moni unohtaa laskea ne mukaan päivittäiseen kasvisten saantiinsa, vaikka ne sisältävät monenlaisia hyvää tekeviä aineita, jotka auttavat kehoa välttämään kroonisesta tulehdustilasta johtuvia vakavia sairauksia.

Moni kasvisten ystävä pettyi, kun mittava tutkimus päätyi viime vuonna siihen lopputulokseen, ettei­vät hedelmät ja kasvikset suojaakaan syövältä niin tehokkaasti kuin oli uskottu. Yksi kasvisryhmä sai kuitenkin pitää sädekehänsä: sipulit todettiin ruo­kavaliomme aliarvostetuimmaksi superruuaksi. Sipulit sisältävät mm. aineita, jotka ehkäisevät erityisesti vatsasyöpää, mutta myös paksusuolisyövän, kurkkusyövän ja munasarjasyövän riski pysyy sipulia syömällä paremmin kurissa.

Sipulista on muutakin hyötyä: valkosipuli alentaa verenpainet­ta, ja kaikki sipulit vaikuttavat anti-inflammatorisesti eli suojaavat kehoa kroonistuneelta tulehdustilalta, joka on monien elämäntapatautien, kuten verisuonitukosten, diabeteksen ja joidenkin dementiamuotojen taustalla.


Erityisen kiinnostavia ainesosia sipulissa on kolme. Antosyaanit ovat tehokkaita antioksidantteja, jotka suojaavat kehon soluja ja auttavat elimistöä panemaan kampoihin sairauksille ja infektiotiloille. Jotkin sipulit kunnostautuvat juuri antosyaanin lähteinä, tois­ten valttikortti on aine nimeltä kversetiini, joka antosyaanien lail­la ehkäisee tulehduksia.

Sipulit sisältävät myös rikkiyhdisteitä, jotka aiheuttavat niiden luonteenomaisen maun ja hajun. Muutamien tutkimusten mukaan ne voivat myös suojata veritulpalta, kaunistaa kolesterolilukemia ja tehostaa veren punasolujen solukalvojen toimintaa.


Kolmas tärkeä ainesosa ovat ravintokuidut, joista sipulissa on eri­tyisesti fruktaania. Kuidut tasapainottavat suoliston bakteerikantoja. Lisäksi ne huolehtivat verensokerin tasapainosta. Yhä useampi tut­kija onkin sitä mieltä, että fruktaanit ja muut ravintokuidut vaikut­tavat terveyteen itse asiassa antioksidantteja enemmän.


Monessa ruuassa sipulia voitaisiin mainiosti käyttää rutkasti enemmän kuin ohjeessa käsketään. Jotkut sipulit säilyttävät tehoai­neensa myös kuumennettaessa, jotkut eivät, joten sipulia kannattaa syödä myös raakana esimerkiksi mädin mausteena ja salaatissa.

Sipulien hyötyvaikutuksia

  • Ehkäisevät monia syöpiä
  • Auttavat kehoa taistelemaan streptokokkia ym. bakteereja vastaan
  • Hillitsevät tulehdusta ja ehkäisevät siitä johtuvia sairauksia
  • Ehkäisevät veritulppaa
  • Voivat tehostaa luukudoksen lujittumista
  • Voivat vahvistaa ihon sidekudosta
  • Valkosipuli alentaa verenpainetta

Lähde: Kunto Plus 6/2011, sivu 57.




MITEN VOIN ESTÄÄ VATSAA TURPOAMISEN?

Kysymys : Vatsani turpo
aa usein niin, että näyttää kuin odottaisin lasta. Kuinka saisin palau­tettua vatsani taas taval­liseksi?

Ravitsemusterapeutti Marja Ruuti vastaa:

Et kerro mistään ripulin kaltaisista oireista, joten oletan, ettei sinulla ole vakavia allergioita joillekin ruoka-aineille. Uskon ongelman liittyvän siihen, että syöt ruokaa, joka saa suolis­ton tuottamaan ylimääräistä ilmaa.

Suosittelenkin ruokia, jotka huoltavat suoliston bakteerikantaa, kuten proaktiivisia jogurtteja. Niissä on paljon terveellisiä bakteere­ja, jotka kestävät mahahapot ja kykenevät vahvistamaan keinotekoisesti suolistobak­teereja. Täysjyvätuotteet vaikuttavat samaan tapaan, joten niitä kannattaa syödä päivän mittaan paljon.

Kaalin, papujen ja hernei­den tapaisia kasviksia sekä vehnää, lakritsia, maitoa, al­koholia ja kahvia kannattaa taas välttää, sillä ne johtavat usein ilmavaivoihin.

Itse täytyy joka tapaukses­sa tarkkailla sitä, mistä oma vatsa ärsyyntyy, sillä vatsan sietokyky vaihtelee paljon eri ihmisillä. Varma mutta aikaavievä keino on merkitä kaikki syödyt ruuat muistiin ja kirjata samalla muistiin myös se, miten suolisto reagoi ruokiin.

Ruoka täytyy pureskella aina huolellisesti ja suu suljettuna, sillä muutoin elimistöön voi päätyä liikaa ilmaa, joka kuormittaa ruu­ansulatusta.

Stressikin voi laukaista ilmavaivoja, joten sen eh­käiseminen ja kiireen vähentäminen edistää osal­taan vatsan hyvinvointia.


Lähde: Kunto Plus 6/2011, sivu 77.




PÄIVÄN AJATELMA

Kaikki loput ovat myös alkuja.
Me emme vain tiedä sitä silloin,
kun se tapahtuu.

Mitch Albom

http://positiivarit.fi



Ei kommentteja: