maanantai 16. toukokuuta 2011

RUOTSI LITISTYI JÄÄNRAKOON

Tänä vuonna
seurailin jääkiekon MM-kisoja normaalia ahkerammin, sillä yleensä olen katsonut vain Suomen pelit – nyt aika monta muutakin. Jääkiekko on muuttunut vauhdikkaammaksi, mutta valitettavasti samalla väkivaltaisemmaksi. Se harvoin on enää sellaista saumatonta yhteispeliä, ei edes Venäjällä, mitä aikoinaan varsinaisen ”punakoneen” Mihailov-Petrov-Harlamov pelatessa. Ajoilla on tapana muuttua ja meidän siinä mukana.

Suomi on nyt kuitenkin jääkiekon maailmanmestari. Edellisestä kerrasta onkin jo 16 vuotta (1995).

Kiitokset joukkueelle
hienoista hetkistä telkkarin ääressä.


Samma på svenska



MIELUINEN MUSIIKKI ANTAA ILOA

Moni varmaan tie
tääkin jo entuudestaan, että musiikki ilahduttaa ja piristää, kun olo on väsynyt, surkea tai tympäänty­nyt. Musiikin vaikutus on myös tieteellisesti todistettu kanada­laisessa Magillin yliopistossa.

Tutkimukse
ssa koehenkilöitä altistettiin erilaisille musiikki­tyyleille. Aina kun he kuulivat musiikkia, josta pitivät, dopamiinin eritys lisääntyi merkittävästi. Lisäksi kävi selvästi ilmi, että tietyt musiikin osatekijät, jotka miellyttivät koehenkilöitä aivan erityisesti, laukaisivat suurem­man dopamiiniannoksen.

Kokeissa peräti havaittiin, että lempimusiikkia kuuntelemalla voi saavuttaa yhtä suuren tyyty­väisyyden tunteen kuin harrastaessaan kiihkeää seksiä tai muuta fyysistä toimintaa. Kanadalaistutkijat päättelivät, että onnellisuuden tunne on yksi syistä, joiden takia suurin osa maailman kulttuureista pitää musiikkia niin suuressa arvossa.

Lähde: Magill University, Canada & Kunto Plus 7/2011, sivu 50.

Lataa ilmainen WinAmp-mediasoitin ... vaikkapa musiikin kuunteluun.




SUOJAA IHO HYVIN JOS LIIKUT PALJON ULKOILMASSA

Juuri tänään vettä tulee kuin Esterin p...ä. Vältän blogissani rumia sanoja. Niinpä noiden pisteiden paikalle tule (p)äivän(ä). Se on tänään. Alla olevat Kunto Plus -lehden vinkin tulevat ajankohtaisikisi kyllä ennemmin tai myöhemmin.

Jos treenaa paljon ulkona, esimerkiksi maratonia varten, iho tarvitsee erityisen tehokasta tulle- ja säänsuojaa sekä korjaavaa hoitoa.
  • Aurinkosuoja on kaiken A ja O, kun harjoittelee ulkona kesäaikaan, myös silloin, kun sää on pilvinen. Käytä ainetta runsaasti. Valitse vähintään suojakerroin 15.
  • Jos treenaa paljon, hikoilee myös run­saasti. Silloin on hyvin tärkeää puhdistaa iho, jotta hiki, rasva ja kuolleet ihosolut eivät tuki huokosia. Käytä mietoja puhdistustuotteita ja käytä kasvoihin kuorintavoidetta 1-2 kertaa viikossa. Levitä aina lopuksi kosteusvoide.
  • Jos sää on kylmä, sekoita voiteeseen muutama tippa kasvoöljyä. Se muodos­taa iholle kalvon ja hillitsee kosteuden poistumista.
  • Suojaa silmät ja herkkä silmänympärysiho juoksijoille tarkoitetuilla aurinko­laseilla. Ne pysyvät päässä myös harjoi­tellessa. Jos hiki ärsyttää silmiä, käytä tarvittaessa hikipantaa.
  • Lippalakki on lähes pakollinen varuste. Se varjostaa kasvoja ja suojaa myös hiuk­sia auringon kuivattavilta säteiltä.
  • Käy suihkussa heti juoksulenkin jäl­keen, ettei iho ehdi ärtyä hiestä.
  • Iho tarvitsee vettä myös sisäisesti. Muista siis juoda paljon!

Lähde: Kunto Plus 7/2011, sivu 50.




SUNNUNTAIN SUPERSARJATREENI

Vaikka tänään iltapäivällä tulee kuluneeksi tasan 62 vuotta syntymästäni (silloinkin oli maanantai), treenaan punteilla säännöllisesti, keskimäärin joka toinen päivä. Toki mitään selvästi näkyviä tuloksia ei tässä iässä enää synny. Onneksi olen päässyt 46 vuoden säännöllisessä kuntoilussa vaiheeseen, jossa sentit ja kilot eivät enää merkitse. Terveys ja toimintakyky on päällimmäinen peruste ponnisteluihin.

Päätin eilen kokeilla jotain erilaista. Niinpä kehitin itselleni ohjelman, jossa tein supersarjoina vuorotellen kymppejä ja vitosia 45 sekunnin palautuksilla. Varsinainen punttiosuus oli:


Supersarjat 1. (epäkkäät)
  • olankohotus (kpt) 3 x 10
  • olankohotus (kpt) 3 x 5
Supersarjat 2. (hartiat)
  • vipunosto sivuilta (kpt) 3 x 10
  • käsipainopunnerrus istuen 3 x 5
Supersarjat 3. (ojentajat)
  • ranskalainen punn. maaten (lt) 3 x 10
  • kapea etunojapunnerrus (or) 3 x 5
Supersarjat 4. (hauikset)
  • hauiskääntö seisten (kpt) 3 x 10
  • hauiskääntö seisten (lt) 3 x 5
Supersarjat 5. (kyynärvarret)
  • vasarakääntö sesiten (kpt) 3 x 10
  • rannekääntö (lt) 3 x5
Supersarjat 6. (vatsa)
  • säärinosto maaten (npt) 3 x 10
  • voimapyörä (kp) 3 x 5
Supersarjat 7. (pohkeet)
  • varpaillenousu (sl+kp) 3 x 20
  • varpaillenousu (sl+kp) 3 x 10

Alkulämmittelyineen (noin 8 min) ja loppujäähdyttelyineen (noin 8 min) sunnuntain treeni kesti 1h 24 min.




KUNTO-OPAS, keho & mieli & ravinto

Yli 45 vuoden monipuo
lisen oman kuntoilukokemukseni, 15 vuoden toimimisen kuntosaliohjaajana ja kaiken kaikkiaan reilusti yli 3o vuotisen valmentajatoiminnan pohjalta olen valmis tekemään Sinulle henkilökohtaisen treeni- ja ravinto-ohjelman.

Haluatpa sitten harjoitella salilla tai kotioloissa tai keskittyä lähinnä kestävyysharjoitteluun pystyn sinua auttamaan. Kunto-oppaan sisältöön voit käydä ensin tutustumassa kotisivuillani http://kuntoguru.com.


Tartu tilaisuuteen nyt ... älä jätä itsesi fyysistä ja samalla henkistäkin kehittämistä hamaan tulevaisuuteen.





PÄIVÄN AJATELMA

Miksi ihmiset, jotka eivät osaa näyttää tunteitaan,
pitävät sitä vahvana puolena eivätkä heikkoutena?

May Sarton

http://positiivarit.fi

Ei kommentteja: