keskiviikko 11. toukokuuta 2011

PYÖRÄILIJÄ KUOLI ITALIAN YMPÄRIAJOSSA

Giro d’Italian kolmannen osuuden alamäessä kaatunut Leopard-Trek -tallia edustanut belgialainen pyöräilijä Wouter Weylandt kuoli lääkintähenkilökunnan mukaan tapahtumapaikalla huolimatta elvytysyrityksistä.

Italian ympäriajossa on kuollut kautta aikojen neljä pyöräilijää – viimeksi vuonna 1986. Ranskan ympäriajossa toistaiseksi viimeinen kuolemantapaus koettiin vuonna 1995. Silloin sai surmansa italialainen Fabio Casartelli.





HENGITÄ OIKEIN

Vedämme ilmaa keuhkoihimme keskimäärin kymmenisen kertaa minuutissa eli noin 15 000 sisäänhengitystä vuorokaudessa. Kun on kyse näin suuresta työmäärästä ei ole lainkaan yhdentekevää, miten hengität, jotta saisit riittävästi happea elintoimintoihisi.



Rauhallinen hengittäminen

Suu on tarkoitettu ensisijaisesti syömiseen ja puhumiseen, ei hengittämiseen. Normaalioloissa kun et ole hengästynyt, Sinun tuleekin hengittää nenän kautta. Niin tehdessä suurin osa ilman epäpuhtauksista pysähtyy nenän värekarvoihin tai onteloihin ja kylmällä ilmalla myös sisään hengitetty ilma lämpenee ennen joutumista kurkkuun tai henkitorveen.

Hengittäminen juostessa tai muussa kestävyysharjoituksessa

Kun et enää pysty hengittämään pelkästään nenän kautta, koeta silti vielä vetää ilmaa sisälle sen kautta, mutta hengitä ulos suun kautta. Kun tämäkin alkaa tuntua mahdottomalta, vedä ilmaa sisälle suun kautta. Työntämällä kielesi kärki ylähampaittesi taakse estät epäpuhtauksia ja mahdollista kylmää ilmaa pääsemästä suoraan kurkkuusi.

Hengittäminen painoharjoittelussa

Tärkein sääntö on punteilla tai laitteilla harjoitellessa muistaa olla pidättämättä hengitystä. Hengitä sen sijaan liikkeen mukaisesti. Normaalisti se tarkoittaa sisäänhengitystä laskiessa ja uloshengitystä nostaessa.

Hengitysharjoituksia

Lähde: Kunto-opas, keho & mieli & ravinto.

Huom! Tutustu Kunto-oppaan sisältöön http://kuntoguru.com. Ota yhteyttä minuun sähköpostitse ja tilaa kyselykaavake, jonka
vastausten pohjalta teen juuri Sinulle soveltuvan oppaan.




HYVIÄ HIILAREITA, KIITOS!

Hiilihydraattikeskustelu käy kuumana. Mikael Fogelholm toivoo täsmälli­syyttä termeihin.

Pitäisi puhua hyvistä ja huo­noista hiilihydraattien lähteistä eikä hy­vistä ja huonoista hiilihydraateista, Mi­kael Fogelholm Suomen Akatemiasta selvittää.

-Hyviä lähteitä ovat täysjyvävilja sekä kasvikset, marjat ja hedelmät, huonoja sokeripitoiset tuotteet, varsinkin virvoi­tusjuomat ja valkoiset viljatuotteet.


ETT, dosentti Mikael Fogelholm työs­kentelee tutkijaryhmässä, joka valmiste­lee uusia pohjoismaisia ravitsemussuosi­tuksia.

- Nykyisiä ravitsemussuosituksia voi­si muokata siten
, että kasvisten, marjo­jen ja hedelmien merkitys ruokavaliossa korostuisi ja niiden syöminen lisääntyisi kaikissa väestöryhmissä. Myös kasviöljyl­le pitää antaa tärkeämpi asema, ja sokeri­pitoisten elintarvikkeiden sekä valkoisen viljan käyttöä on hyvä rajoittaa.

Hiilihydraattipitoisen ruuan osuus ruo­kavaliossa voisi olla esimerkiksi 45-55 prosenttia energian saannista, rasvan kokonaissaanti 30-40, tyydyttyneen rasvan 10 ja sakkaroosin (sokerin) osuus noin 8 prosenttia.

-Jos ruokavalion hiilihydraattimäärää halutaan vähentää, ei ole yhdentekevää, millä ne korvataan. Jos tilalle tulee eläin­rasvaa ja eläinperäisiä proteiineja, vaiku­tukset menevät terveyden kannalta huo­noon suuntaan. Tyyd
yttyneen eläinrasvan vähentäminen puolestaan kannattaa vain siinä tapauksessa, että tilalle saadaan jo­tain järkevää, kuten pehmeitä rasvoja tai täysjyvää ja kasviksia. Jos karsitaan tyy­dyttynyttä rasvaa ja se korvautuu nope­asti imeytyvillä hiilihydraateilla, tyypin 2 diabeteksen ja sydänsairauksien vaara jo­pa lisääntyy.

Lähde: Hyvän olon Kotilääkäri, toukokuu 2011, sivu 10.





VÄHÄ UNI LIHOTTAA

Kunnon unet ehkäisevät lapsen li­homista ja siten m
onia sairauksia, kanadalaistutkimus kertoo. Tutki­mukseen osallistui 1900 päiväkoti­lasta, joita seurattiin 13-vuotiaiksi. Lyhyitä yöunia nukkuvat lapset oli­vat ylipainoisia puolitoista kertaa ja erittäin lihavia kolme kertaa toden­näköisemmin kuin yksitoista tun­tia yössä nukkuvat lapset. Univa­je saattaa vaikuttaa hormoneihin, jotka lisäävät ruokahalua. Väsyneet lapset myös liikkuvat vähemmän.

Lähde: Hyvän olon Kotilääkäri, toukokuu 2011, sivu 10.



PÄIVÄN AJATELMA

Luova ajattelu saattaa merkitä vain sen tajuamista,
ettei ole erityisen ansiokasta tehdä asioita niin
kuin ne on aina tehty.

Rudolf Flesch

Ei kommentteja: