maanantai 30. toukokuuta 2011

KUNTOILIJAN LIHASHUOLTO-OPAS

Olen aikaisemmin esitellyt blogissani kaksi DocendoSportin kuntoilukirjaa:
  • URHEILUVAMMAT - Ehkäise, tunnista ja hoida
  • VOIMAHARJOITTELU & kehonmuokkaus

Viime viikon lopulla sain postitse kolmannen kirjan esiteltäväksi. Se on Riku Aallon kirjoittama Kuntoilijan lihashuolto-opas.

Kirjasta kertoo lehdistötiedote 28.7.2008 seuraavasti:

Toisin kuin usein luullaan, kunto ei kasva harjoitellessa, vaan tehokas liikuntasuoritus saa aikaan päinvastaisen ilmiön. Kehon energiavarastot hupenevat, lihakset ja
hermosto väsyvät ja hormonitoiminta kääntyy omia kudoksia hajottavaksi - teoriassa kuntoilija on treenin jälkeen huonommassa kunnossa kuin ennen harjoittelua. Lihashuoltotoimenpiteet nopeuttavat kehon palautumista harjoituksesta, tehostavat harjoittelun hyötyjä ja pitävät kehon toimintakykyisenä. Myös rasitus- ja liikuntavammojen riski pienenee.

Kuntoilijan lihashuolto-opas neuvoo, miten helposti heikolle huomiolle jäävä lihashuolto otetaan osaksi liikuntatreeniä. Kirjassa on ohjeet niin omatoimiseen, aktiiviseen lihashuoltoon kuin passiivisiinkin huoltotoimiin. Kirja sisältää myös pilates-, jooga- ja taiji-liikkeitä sekä lähes 70-sivuisen venytysliikepankin. Kuntoilijan lihashuolto-opas sopii myös urheilijoille.

Riku Aalto on yksi personal trainingin uranuurtajista Suomessa. Hän on työskennellyt pitkään liikunta-alan koulutustehtävissä. Lisäksi hän on toiminut useiden lajien kansallisen ja kansainvälisen tason urheilijoiden kuntovalmentajana. Hän on myös toiminut harjoittelun asiantuntijana muun muassa Fitness- ja Juoksija-lehdissä sekä Helsingin Sanomissa.

Kirja kuuluu WSOYpro
n julkaisemaan DocendoSport-kirjasarjaan. WSOYpro on maamme johtava tietokirjojen, yritysseminaarien sekä sähköisten sisältöjen tuottaja ja kuuluu SanomaWSOY-konserniin.

Kirjan perustiedot


Kuntoilijan lihashuolto-opas
Riku Aalto

ISBN 978-951-0-33353-2

224 sivua, värikuvitus, kovakantinen, DocendoSport-sarja

kustantajan suositushinta 38 euroa



Sisällysluettelo pääkappaleittain
  • Saatesanat
  • Fyysisen harjoittelun vaikutukset
  • Ylikunto - liiallinen kuormitus johtaa rapistumiseen
  • Liikkujan rasitusvammat
  • Passiiviset menetelmät omatoimisen lihashuollon tukena
  • Hieronnan tukitoimet ja muut aktiiviset huoltotoimet
  • Aktiiviset huoltotoimet ja säännöllinen elämänrytmi
  • Armahda tukirankaa paremmalla työasennolla
  • Ravitsemuksen huoltava merkitys
  • Monipuolinen harjoittelu huoltaa ja kehittää
  • Harjoitusohjelma auttaa hallinnassa
  • Hyvät varusteetkin ovat osa lihashuoltoa
  • Ryhdin ja Hhastasapainon merkitys
  • Kehon ja mielen harmoniaa kehittävät liikuntalajit
  • Sisäänaja kroppa lämmittelemällä
  • Huolla lihaksia venyttelemällä
  • Venytysliikepankki
  • Toiminnalliset liikkuvuustestit
  • Lähdeluettelo

Oma arvioni

Luin kirjan kannesta kantee
n lauantain ja sunnuntain aikana. Vaikka kirja antoikin kohtalaisen hyvän kokonaisuuden lihashuollosta, ei se minua saanut innostumaan kuten nuo tekstini alussa mainitsemani kaksi muuta kirjaa. Johtui kait siitä, että kirjassa ei itselleni juurikaan mitään uutta ollut. On syytä korostaa, että ikää on minulle karttunut jo 62 vuotta ja siitä olen 45 harrastanut aktiivisesti kuntoilua, johon on kuulunut yleensä olennaisena osana lihashuolto.

Kahdesta edellisestä kirjasta poiketen tämä kirja on kovakantinen ja kuvitus on pelkästään valokuvia. Toisaalta nämä kaksi seikkaa ovat etuja, toisaalta taas ne antavat tälle lihashuolto-oppaalle vanhahtavan vaikutelman. Toki se onkin jo muutaman vuoden takaa.


Jos Sinulla ei ole kovin paljon tietoa ja kokemusta venyttelystä ja muusta lihashuollosta, kannattaa kirjaan Kuntoilijan liha
shuolto tutustua ja alkaa käyttää sen neuvoja mukana kuntoilussa.

http://www.docendo.fi/tuote/978-951-0-33353-2




HEITTOKÄSI HERKÄKSI

Lauantaina olin parin tunnin kevyellä pyörälenkillä saadakseni punttitreenin maitohapot ja jumitukset pois kropastani. Yhtenä etappinani oli Paavon Nurmen Stadion, joka parhaillaan on remontin kohteena. Sekä ratapinnoite että nurmikko uusitaaan.

Sivukentällä oli kaksi miestä heittelemässä frisbiitä erikoiseen ketjuilla varustettuun teli
neeseen eli olivat pelaamassa frisbeegolfia. Uusimmasta Pirkka-lehdestä löysin sitä käsittelevän artikkelin.

Frisbeegolf on kasvanut nopeasti suosituksi koko perheen harrastukseksi. Lajin aloittaminen on helppoa ja halpaa.


Frisbeegolfkiekko tuntuu kä­dessä pienemmältä ja kovem­malta kuin tavallinen ranta-frisbee. Ja aika nopeasti sel­viää, että heitto-ominaisuudetkin ovat erilaiset.


Aloittelijan paketissa on kolme erilaista kiekkoa: draiveri, lähestymiskiekko ja putteri. Harjaantuneille harrasta­jille on tarjolla yli sata erilaista kiekkoa.

Avausheitto lähtee jyrkäs­ti vasemmalle. Syykin selviää nopeasti. Merenrannalla sijait­sevalla radalla pitää ottaa huo­mioon tuuli.

Yhdeksänreikäisellä testiradalla jokaisen reiän ihannetu­los eli par on kolme. Aluksi se jää haaveeksi, mutta riemu on sitäkin suurempi, kun kiekko vihdoin kilahtaa metallikoriin kolmannella heitolla.


Lajissa pääsee helposti alkuun, mutta haastetta riittää varmas­ti kokeneemmallekin harrasta­jalle. Harjaantuneemmat heit­täjät näyttävät viskovan kiekkoa taitavasti kämmenpuolelta ja käyttävän erilaisia kierteitä.


Ratoja kiertäessä kävelyä tulee kuin huomaamatta. Ra­dan voi kiertää yksinkin, mut­ta kaverin kanssa pelaaminen on hauskempaa - varsinkin onnistuneen heiton jälkeen. Usein ratoja kierretään 3-5 hengen ryhmissä.

Tässä lajissa syke pysyy sen verran matalalla, että seuruste­lu onnistuu mainiosti.


Vaihteleva maasto tekee pe­laamisen jännittäväksi. Yhdel­lä reiällä kiekkoa pitäisi liidättää osan matkaa meren pääl­lä. Vielä ei taida uskaltaa, sillä kokoelmasta ei löydy kelluvaa kiekkoa - niitäkin olisi tarjol­la.


Ensikokemuksen perusteella voi
sanoa, että yli 15 000 lajin suomalaista harrastajaa ei ole yhtään väärässä.

Jälkihuoltoonkaan ei paljon aikaa ja energiaa tuhraannu: kiekot kainaloon ja kotiin!



Miten pelataan?
  • Kiekko pitää saada koriin mahdollisim­man vähillä heitoilla kuten tavallisessa golfissakin. Reiän sijaan frisbeegolfkiekko yritetään saada metalliseen maalikoriin. •Seuraava heitto heitetään siitä, mihin edellinen on jäänyt. Lopputuloksessa las­ketaan yhteen käytetyt heitot ja rangaistusheitot.
  • Avausheiton jatkeen kauimpana oleva jat­kaa ensimmäisenä. Alle kymmenen metrin heitto maalikorista lasketaan putiksi.

Missä pelataan?
  • Frisbeegolfratoja on ympäri Suomea. Lajia voi harrastaa jo yli 190 radalla. Yleensä ne sijaitsevat kaupunkien ja kuntien puisto- ja ulkoilualueilla.
  • Lähes kaikki frisbeegolfradat ovat maksuttomia.
  • Lyhyimmät väylät ovat noin 50 metriä ja pisimmät yli 250 metriä.

Millainen kiekko?
  • Aloitteleva aikuinen mies pystyy heittämään frisbeegolfkiekkoa noin 30-40 metriä. Kiekkotyyppi vaikuttaa pituuteen kymmeniä metrejä.
  • Tylppäreunaiset ja paksut putterit ovat helppoja hallita. Lähestymiskiekot liitävät paremmin mutta ovat vaikeammin hallittavia. Pitkälle lentävän draiverin hallitseminen vaatii harjaantumista.
  • Itselle sopivaa kiekkoa hankkiessa kannattaa ottaa huomioon malli, muovilaatuja paino. Taitojen karttuessa voi siirtyä yleensä paina­vampiin kiekkoihin.

Lähde: Pirkka 6-7/2011, sivu 69.




IKÄIHMISTEN KILPAJUOKSU

Eilisiltainen Ykkösdokumentti selvitti m
ikä saa yli 80-vuotiaat urheilemaan aktiivisesti. Dokumentti seurasi viiden 80-100 -vuotiaan aktiiviurheilijan valmistautumista MM-kisoihin. Neljä oli miestä ja yksi nainen.

Kuten ennalta arvata saattaa, olivat nämä ikäihmiset vetreitä ja reippaita. Vaikka heidän urheilutuloksensa numeroina eivät ehkä äkkiseltään huimaakaan, on syytä tajuta, että heidän ikätoverinsa ovat niin sanotusti kasvaneet koiranputkea jo vuosikymmeniä.

94-vuotias italialaisnainen oli osallistunut ensimmäisiin kansainvälisiin yleisurheilukisoihin jo vuonna 1936. Tuolloin minun tällä hetkellä 62-vuotiaan miehen äiti oli kymmenvuotias. Äitini kun syntyi vuonna 1926, kuten Englannin nykyinen kuningatar ja myös Marilyn Monroe.

Tässä muutamia näiden urheilevien ikäihmisten mietteitä:
  • Elämä on kuin vesi kämmenellä, se valuu sormien välistä.
  • Päivä ilman seikkailua on aina huono päivä.
  • Liikkeellä oleminen on kaikkein tärkeintä.
  • Vaikka olen kalenterivuosiltani 84, niin mieleltäni olen vain 23.

Suosittelen inspiroivan ohjelman katsomista uusintana:

http://areena.yle.fi/video/1306698435635




PÄIVÄN AJATELMA

Ihmisten välillä ei ole suuria eroja,
mutta ne pienet erot ratkaisevatkin kaiken.
Kysymys on siitä, onko ihmisen asenne
negatiivinen vai positiivinen.

http://positiivarit.fi

Ei kommentteja: