perjantai 6. toukokuuta 2011

KESKI-IÄN YLIPAINO LISÄÄ DEMENTIAN RISKIÄ

Tohtori Matti Tolo
nen kirjoittaa eilen päivitetyissä terveysuutisissaan:

Keski-iän ylipaino ja lihavuus lisäävät dementoitumisen riskiä myöhemmin
elämässä, ilmenee Tukholman Karoliinisen Instituutin suuresta kaksostutkimuksesta. Sen julkaisi 3.5.2011 neurologien tärkein ammattilehti Neurology.

Aineistona oli 8 534 ruotsalaista kaksosta, joiden paino oli kirjattu silloin kuin he olivat keski-ikäisiä (määrin 43-vuotiaita). Heistä 2 541 oli ollut tuolloin ylipainoinen (painoindeksi 25–30) tai lihava (painoindeksi yli 30). Tutkittujen mahdollinen dementia selvitettiin 30 vuotta myöhemmin. Alzheimerin tauti tai aivojen verenkiertohäiriöstä johtuva vaskulaarinen dementia diagnosoitiin 350 ja dementian epäily 114 henkilöllä. Keski-iän ylipaino liittyi 71 % suurempaan dementian riskiin kuin normaalipaino (painoindeksi 20–25). Lihavuus liittyi peräti 288 % suurempaan dementian riskiin.

Lihavuus on yhdistetty ennestään dementiaan, mutta nyt uusi tutkimus liittää siihen myös ylipainon. Dementialla tarkoitetaan henkisten toimintojen heikkenemistä, jolloin muisti, orientoituminen, arvostelu-, päättely- ja kielellinen ilmaisukyky eivät enää ole entisellä tasollaan. Dementiaa on monta tyyppiä, joista Alzheimerin tauti on yleisin ja tunnetuin. Sitä potee kaksi kolmesta dementoituneesta ihmisestä. Dementiaa esiintyy joka 20. yli 65-vuotiaalla ihmisellä.

"Havaitsimme tässä tutkimuksessa, että keski-iän ylipaino on myös dementian riskitekijä myöhemmin elämässä. Riski ei ole yhtä suuri kuin lihavilla, mutta ylipainonkin aiheuttama dementian riski on kansanterveydellisesti merkittävä, koska niin moni on nykyään ylipainoinen", sanoo Karoliinisen Instituutin tutkija Weili Xu sanoo BBC:lle antamassaan haastattelussa. Maailmassa on 1,6 miljardia ylipainoista ihmistä, hän arvioi. Uusi raportti on herättänyt suurta huomiota Alzheimer-yhdistyksissä ja mediassa kautta maailman.

Lähteet: BBC Health News 3.5.2011


Laihduta turvallisesti henkilökohtaisen Kunto-oppaan avulla (keho & mieli & ravinto).

Käy tutustumassa sen sisältöön kotisivuillani: http://kuntoguru.com
. Pistä sitten töpinäksi ja ota minuun yhteyttä sähköpostitse: arto.painilainen@gmail.com. Korjataan tilanteesi yhteisvoimin - olet sitten vasta nuori aikuinen tai jo keski-ikäinen.




JUOKSE VAMMOITTA TIHEÄMMIN ASKELIN

Jos kärsit usein juoksuvammoista, kannattaa harkita, voisitko kasvattaa askeltiheyttäsi minuuttia kohti. Se saat­taa asiantuntijoiden mukaan ehkäistä vammojen syntymistä. Eräässä tutkimuksessa ryhmä juoksijoita juoksi erilaisin askeltiheyksin (askelten määrä/minuutti) ja matkan aikana heiltä mitattiin lonkan ja polven kuormitus.

Osoittautui, että nivelet kuormittuivat 34 prosenttia vähemmän, kun askeltiheys oli suuri.

Suuri askeltiheys tarkoittaa noin 189 askelta minuutissa. Voit laskea askel-tiheytesi laskemalla puolen minuutin ajan joka toisen askelen ja kertomalla tuloksen neljällä.

Lähde: Medicine & Sci
ence in Sports & Exercise ; Kunto Plus 7/2011, sivu 5.



Treenata voi myös kotioloissa. niin olen itsekin tehnyt jo noin 15 vuoden ajan. Kun siihen liittää sopivan ja mieluisan ulkoilulajin ja syö terveellisesti, kunto kohenee varmasti. Opastusta kotiharjoitteluun, ulkoiluun ja ravintoon saat henkilökohtaisesta Kunto-oppaasta. Tutustu sisältöön: http://kuntoguru.com




TREENAA ASTMA POIS

Jos sinulla on astma, voit tutkimuksen mukaan saa­da paljon hyötyä kuntohar­joittelusta. Tutkijat havait­sivat, että astmapotilaat, jotka kuntoh
arjoittelivat kolme kuukautta, saivat huomattavasti vähemmän astmakohtauksia kuin toinen ryhmä vastaavia po­tilaita, jotka eivät saaneet lupaa treenata. Syynä on il­meisesti se, että harjoittelu vähentää hengitysteiden tulehdusta.

Lähde: Medicine & Science in Sports & Exercise ; Kunto Plus 7/2011, sivu 9.




NUKKUMALLA VAHVA SYDÄN

Sydän tarvitsee kuntoh
arjoittelua, mutta riittävälle levollekin on käyttöä. Jos haluat pitää sydämestäsi huolta, panostat myös nukkumiseen, sanovat Warwick Universityn tutkijat käytyään läpi 15 tutkimusta, jotka koskivat yhteen­sä puolta miljoonaa ihmistä.

Tutkijat havaitsivat, että ihmiset, jotka nukkuvat vähem­män kuin 6 tuntia yössä, saavat 50 prosenttia todennä­köisemmin sydänkohtauksen ja 15 prosenttia todennä­köisemmin halvauksen kuin ihmiset, jotka nukkuvat 6-8 tuntia yössä.

Yli 9 tunnin yöuni ennakoi tutkimuksen mukaan myös sydänsairautta. On tosin luultavaa, että runsas uni on pikemminkin oire kuin syy sairauteen.

Lähde: European Heart Journal

Tästä syystä tarvitset 6-8 tunnin yöunen

Tutkijat eivät ole varmoja, millä tavalla uni auttaa sydäntä. Seuraavia teorioita tutkitaan:
  • Uni antaa kylläisyyshormoneille mahdollisuuden toimia normaalisti. Liian vähäinen uni häiritsee hormoneja ja tekee nälkäiseksi. Se johtaa ylipainoon, joka voi vaurioittaa sydäntä.
  • Liian vähäinen uni nostaa stressihormoni kortisolin määrää, jonka tutkijat arvelevat olevan sydänsairauksien sy.
  • Uni antaa keholle mahdollisuuden erittää kasvuhormonia, joka vahvistaa lihaksia ja mahdollisesti myös sydäntä.
  • Nukkuminen laskee tulehduksen määrää kehossa. Tulehdus voi johtaa moniin elämäntapasairauksiin, myös sydänsairauksiin.

Lähde: Kunto Plus 7/2011, sivu 9.




KESKENMENON RISKI NÄKYY SYDÄMESTÄ

Jos vanhemmillasi on syd
änsairaus, sinulla on ehkä kohonnut keskenme­non riski, sanovat englanti­laistutkijat. He havaitsivat, että naisilla, joilla on ollut kaksi keskenmenoa en­nen ensimmäisen lapsen syntymää, on 25% toden­näköisemmin sydänsairaat vanhemmat kuin naisilla, jotka eivät ole koskaan kokeneet keskenmenoa. Jo aiemmin on havaittu, että useita keskenmenoja koke­neilla naisilla voi olla muita korkeampi riski sydän­sairauksiin myöhemmin elämässä. Keskenmeno­jen ja sydänsairauksien suhdetta ryhdytään nyt tutkimaan tarkemmin.

Lähde: Medline ; Kunto Plus 7/2011, sivu 9.




SFI - STRONG FUTURE INTERNATIONAL

Vaikka raha ei olekaan maailman tärkein asia eikä edes ainoa onnellisuuden tae, on se kuitenkin välttämättömyys. Pelkällä hymyllä tai kauniilla sanoilla ei saa kaupasta edes ruokaa ja vaatteita. Yhä useammalla Suomenkin kaltaisessa mukamas hyvinvointivaltiossa on vaikea selviytyä vähäisten tulojensa kanssa. Siksi koetan antaa joitain vinkkejä myös tällä saralla.

Olet sitten isä tai parin päivän päästä juhlittava äiti, jolla on vähintään kohtuullinen englannin ymmärrys ja halua ja aikaa hankkia perheellesi lisätuloja, liity nyt SFI-organisaatioon ja sen TripleClicks –nettikauppaan.

http://www.sfi4.com/11355396/FREE
http://www.tripleclicks.com/11355396




HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ

Maailman paras äiti - Soine Painilainen 1926-2006

Kuva otettu 21. toukokuuta 1996 äitini täyttäessä 70 vuotta. Nyt äidistä ei ole jäljellä kuin kauniit muistot. Niitä voin vaalia tänä äitienpäivänä viemällä kukkia äitini haudalle.

Jos äitisi on elossa, älä unohda äitienpäivää!

Kaikille äideille ONNITTELUT.





PÄIVÄN AJATELMA

Äiti ei ole lapselle tukipylväs, vaan ihminen,
joka tekee tukipylväät tarpeettomiksi.

http://positiivarit.fi

Ei kommentteja: