tiistai 17. toukokuuta 2011

KAIPAATKO LISÄÄ PUHTIA?

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että alle tunnin urheilusuorituksen aikana ei tarvitse välttämättä juoda, kunhan on nauttinut riittävästi nestettä ennen ur­heilua. Päivän mittaan tulisi juoda noin kaksi litraa + yksi lisälitra jokaista urheil­tua tuntia kohden. Nesteen tarve kasvaa entisestään, jos ilma on kuuma.

Jos lenkki kestää puolitoista tuntia tai sitä kauemmin, on matkaan hyvä ottaa urheilujuoma. Oikein pitkille lenkeil­le voi varustautua myös energiageelillä, josta saa nopeasti uutta energiaa.

Ihanteellisinta olisi lähteä lenkille kolme - neljä tuntia aterian jälkeen. Jos ateriasta on kulunut liian vähän aikaa, ruoka alkaa hölskyä vatsassa eikä juoksu suju. Jos syömisestä taas on kulunut liian kauan, energia saattaa loppua kesken matkan.

Syö vähän ennen lenkkiä pieni välipala, vaikka voileipä ja lasi maitoa tai energiapatukka, jos epäilet energiavarastojesi olevan vähissä. Lenkin jälkeen tarvitset nestettä ja ruokaa joka sisältää sekä proteiinia että hiilihydraatteja.

Muista, että on tärkeää syödä säännöl­lisesti ja monipuolisesti joka päivä, jos haluaa kuntoilla tavoitteellisesti. Ihan tavallisella ruoallakin pärjää, mutta ainakin talvella ruokavaliota on hyvä täydentää D-vitamiinilisällä. Myös välttämättömiä rasvahappoja sisältä­västä tuotteesta voi olla hyötyä. Proteiinin saanti saattaa varsinkin lihaa ja kalaa niukasti syövillä jäädä turhan vähiin. Sitä voi täydentää vaikkapa proteiinipitoisella palautusjuomalla treenin jälkeen.

Lähde: live life nro 2/2011, sivu 10.




TERVEET ELINTAVAT EHKÄISEVÄT DIABETESTA

Tyypin 2 diabetes yleistyy kiihtyvällä vauhdilla, sillä ylipaino, liikkumattomuus sekä tupakointi kohottavat sairastumisriskiä. Jos haluaa ehkäistä aikuistyypin diabetesta, on siis syytä kuntoilla, lopettaa tupakointi ja pitää paino kurissa.



Mikä erottaa 1- ja 2 -tyypit?

Tyypin 1 diabetes (nuoru
ustyypin diabetes) on autoimmuunitauti, jonka syynä voi olla virusinfektio. Kehon immuunipuolustus tuhoaa haiman insuliinia tuottavat solut. Silloin insuliinihoito on välttämätöntä.

Yhdeksällä kymmenestä diabeetikosta on tyypin 2 eli aikuistyypin diabetes. Moni sairastaa sitä tietämättään (esidiabetes). Tauti todetaan vasta, kun veren sokeriarvot nousevat huomattavasti normaalia korkeammalle ja sokeria erittyy virtsaan. Virtsaamistarve tihenee ja potilasta janottaa ja väsyttää.

Tyypin 2 diabeetikko voi erittää insuliinia joko liian vähän tai liian paljon. Hoito tulee sovittaa sen mukaan, kummasta on kyse. Liika insuliini lihottaa ja heikentää muistia. Jos insuliini puolestaan menettää tehoaan, kyseessä on insuliiniresi
stenssi. Liian vähäistä insuliinin eritystä voidaan tehostaa muun muassa inkretiineillä ja berberiinillä.


Suurentunut veren sokeripitoisuus

Paaston jälkeen normaali verensokeriarvo on noin 6,0 mmol/l tai alle. Jos paaston jatkeen mitattu verensokeri on 7,0 mmol/l tai enem­män, kyseessä on todennäköisesti diabetes.

Diabetes on vaarallinen sairaus, koska suurentunut veren soke­ripitoisuus vaurioittaa verisuonia, silmänpohjia, munuaisia ja her­mostoa. Myös verenkierto kärsii ja lisäksi voi esiintyä säärihaavoja ja impotenssia. Komplikatioiden riski pienenee, kun verensokeriarvot normalisoituvat.


Berberiiniä tyypin 2 diabeetikoille

Berberiiniä on käytetty Kiinassa dia­beteksen hoitoon ja ainakin 1400 vuotta. Nyt myös länsimaiset tutkimukset ovat osoittaneet sen tehokkaaksi ja turvallisek­si luonnonlääkkeeksi.

Tutkimusten mukaan berberiini alentaa kohonnutta verensokeria yhtä tehokkaasti kuin diabeteslääke metformiini. Lis
äksi berberiini tehostaa haiman insuliinin tuotantoa ja lisää sen tehoa. Samalla ale­nevat myös kohonneet veren rasva-arvot, kuten kolesteroli, triglyseridit ja apoB, jolloin valtimomuutosten riski pienenee.

Berberiini sopii hyvin yhteen diabeteslääkkeiden kanssa ja vähentää niiden tarvetta sekä sivuvaikutusten riskiä. Tehokas ja turvallinen päiväannos on 2-3 tab­lettia.


Tyypin 2 diabeteksen hoito

Hyvät elämäntavat eli säännöllinen liikunta, terveelliset ateriat ja tupakanpolton lopettaminen ovat hoidon perusta. Moni tarvitsee apua laihduttamiseen sekä kolesteroliarvojen ja verenpaineen normalisointiin. Jos verensokeria ei saada kuriin elintapojen muutoksilla, tarvitaan avuksi lääkkeitä. Lääkkeet ovat tabletteja, insu
liinia tai molempia.

Hyvinvoinnin kannalta kaikkien kannattaa harrastaa liikuntaa. Liikunta vähentää riskiä sairastua diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin ja sillä on hyvä vaikutus myös verensokeriin. Jo päivittäiset kävelylenkit ovat askel oikeaan suuntaan.


Neuvoja WHO:lta

Maailman terveysjärjestö WHO neuvoo ehkäisemään tyypin 2 diabetesta näin:
  • Laihduta, jos se on tarpeen. Älä päästä painoa nousemaan.
  • Liiku vähintään puoli tuntia joka päivä.
  • Syö terveellistä ruokaa. Syö 3-5 annosta vihanneksia ja hedelmiä päi­vittäin. Vähennä sokerin ja tyydyttynei­den rasvojen syöntiä.
  • Vältä tupakointia.

Lähde: live life nro 2/2011, sivut 17-19.





LÄHETYS TripleClicks -nettikaupasta

Tilasin runsas viikko sitten TripleClicksista kaksi Peak Nutritionin tuotetta. Ne saapuivat eilen USA:sta postiljoonin kotiovelleni toimittamina. Ei siis tarvinnut edes postitoimipaikkaan mennä. Niinpä suosittelen lämpimästi, että liityt jäseneksi (ilmainen) Triple Clicks -nettikauppaan. Siellä on laaja skaala tuotteita ja määrä on kasvussa. Nyt niitä on jo lähes 40 000.

  • Glucosamine 500 mg (90 Tablets)
  • High Energy (90 Capsules)

http://www.tripleclicks.com/11355396




PÄIVÄN AJATELMA

Harjoitus ei tee välttämättä mestaria,
mutta mestarillinen harjoitus kyllä.

http://positiivarit.fi


Ei kommentteja: