keskiviikko 25. toukokuuta 2011

JYVÄ - PIKKURUINEN PAKETTI TÄYNNÄ

Pidennä elämääsi yh
dellä ainoalla korjauksella ruokavalioosi: syö enemmän täysjyväviljaa. Mittava amerikkalaistutkimus osoittaa, että sairastumisriski voi pienentyä jopa 22 %, mikäli kuidun - ja nimenomaan täysjyväviljan kuidun - saantia lisätään. Erityisen tehokkaalta vaikuttaa ruis. Miten kuidut ja täysjyvävilja pidentävät ikää :

1. Jokainen 10 gramman kuitulisä päivittäiseen saantiin alentaa sydänkuoleman riskiä 19 %.


Uudet tutkimustulokset ovat vahvistaneet käsityksiä sii­tä, että ravintokuitu suojaa sydän- ja verisuonisairauk­silta. Tutkimus nostaa viljatuotteista saatavat kuidut ve­renkierron parhaiksi ystäviksi. Kasvisten kuitujen tarjo­ama suoja on heikompi, ja hedelmien kuitujen suojavai­kutus on olematon.

Tutkimuksessa todettiin, että päivittäisessä kuituannoksessa jokainen 10 grammaa vähentää sydänkoh­taukseen kuolemisen riskiä 19 %. Suositusten mukai­nen 30 gram
man päivittäinen saanti tarjoaa siis jo hy­vän suojan!


2. Suojaa infektioilta ja hengitysteiden sairauksilta


Uusimman tutkimustiedon mukaan runsas ravintokuitujen saanti suojaa kehoa inflammaatiolta, krooni­selta tulehdustilalta, joka vaikuttaa monien vakavien sairauksien taustalla veritulpasta diabetekseen, Alz­heimerin tautiin, syöpään ym. Sitä kautta kuidut saat­tavat suojata sellaisiltakin sairauksilta, joit
a ei ennen ole yhdistetty kuituihin, kuten vilustumissairauksilta, keuhkotulehdukselta, keuhkoahtaumataudilta ja ast­malta.

Ravintokuidulla on osoitettu o
levan anti-inflammatorisia eli tulehdusta ehkäiseviä vaikutuksia, joita voi­daan myös mitata.

Suuressa, vain naisia käsittäneessä tutkimukses­sa (lowa Women's Health Study) on havaittu jo aikai­semmin, että runsaasti täysjyväviljaa syövien naisten riski kuolla muihin kuin verenkiertoelimistön tautei­hin ja syöpään oli 34% alentunut, ja hengityselinkuol­leisuus oli peräti 40% alhaisempi.


Voi olla niinkin, e
ttä täysjyväviljassa on jokin toistaiseksi tuntematon vastustuskykyä vahvistava tekijä. Tanskalaistutkijat ovat löytäneet bentoksatsinoideja, kasviaineita, joilla voi olla oma vaikutuksensa. Kasvi käyttää aineita suojautuakseen sienivaurioita vastaan, eikä vielä tiedetä vaikuttavat­ko ne ihmisessä. Asiaa selvittämään käynnistetään mittavaa tanskalaistutkimusta.


3. Suojaa syövältä

Ravintokuidun syöpää ehkäisevästä vaikutuksesta keskustellaan kiivaasti. Osa tutkimuksista tuntuu osoittavan, että kuidut pienentävät riskiä sairas­tua paksusuolen syöpään. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan kuidut vaikuttavat erityisesti miesten syöpäriskiin. Tutkijat selittävät eroja kuitenkin eroilla siinä mihin syöpiin miehet ja naiset sairastuvat ja arvele­vat, että tulosten sukupuolijakauma saattaa olla sattumaa.


Aikaisemmin mainitussa ruotsalaistutkimuksessakin havaittiin, että ruis auttaa miehiä taistelemaan eturau­hassyöpää vastaan. Århusin lähellä Tanskassa sijaitsevassa Skejbyn sairaa­lassa alkoi maaliskuussa tutkimus, jon­ka
tarkoitus on selvittää miten runsas rukiin syöminen ja liikunta vaikuttavat eturauhassyöpää sairastavien miesten toipumiseen.


4. Suojaa diabetekselta


Kahdentoista yhteensä satojatuhansia henkilöitä käsittäneen tutkimuksen analyysi on osoittanut, että diabetesris­kiä on mahdollista leikata 30 prosentilla huolehtimalla runsaasta täysjyväviljan saannista. Vaikutus johtunee täysjyväviljan verensokeria tasapainottavasta vaikutuksesta. Pelätyssä sairaudessa ke­hon kyky säädellä veren sokeripitoisuut­ta on alentunut.


Täysjyvävilja, varsinkin koko
naiset jyvät, sisältää ns. hitaita hiilihydraatteja, jotka kapseloivat ruuan sisältämät ravinteet hidastaen niiden imeytymistä verenkiertoon. Kun sokeria muodostuu vereen hitaasti ja tasaises­ti, keho rasittuu paljon vähemmän kuin valkoista leipää ym. nopeita hiilihyd­raatteja syötäessä.


Lähde: Kunto Plus 8/2011, sivut 44-45 ja 80.




RUTKASTI LISÄVOIMIA YKSINOLOSTA - osa 1.

Olen elellyt itsekseni periaatteessa jo vuodesta 2000. Tuolloin kolmas vaimoni nosti kytkintä ja häipyi. Onneksi muutamaksi vuodeksi jäi seurakseni ihmisen paras ystävä, koira ... Toivo-cockerspanieli. Hetken oli pasmat sekaisin, kun koirani menehtyi vuonna 2003.

Onneksi kuulun siihen sukupolveen, jolle kotona vielä opetettiin monenlaisia toimia. Uusavuttomuus ei siis ole päässyt yllättämään. Kotihommat onnistuvat.

Uudessa Kunto Plus -lehdessä (8/2011) on yksinolosta positiivinen artikkeli. Jaan sen Sinun kanssasi seuraavassa:

I
tselleen on annettava aikaa olla yksin, jos haluaa välttää loppuunpalamista arjen rumbassa, kun on jatkuvasti oltava tehokas ja saavutettavissa. Liian moni unohtaa asettaa itsensä etusijalle tai tuntee olonsa suorastaani kurjaksi omassa seurassaan.


Miksi tarvitset aikaa yksinoloon
  • Pysyt iloisemmalla tuulella.
  • Vältät loppuunpalamista ja stressiä.
  • Sinulla on enemmän annettavaa muille.
  • Saat lisää energiaa.
  • Pystyt olemaan paremmin läsnä hetkessä.

7 merkkiä siitä, että kaipaat omaa aikaa
  • Olet ärtynyt ja suutut helposti muille.
  • Et nauti sovituista yhteisistä menoista ystävien, perheen ja lasten kanssa.
  • Pillahdat helposti itkuun, ja se harmittaa sinua.
  • Sinun on vaikea rentoutua ja olosi on levoton, ellei mitään menoa ole tiedossa.
  • Kärsit nukahtamisvaikeuksista.
  • Olet menettänyt seksihalusi.
  • Viivyttelet vessakäynneillä, roskia viedessäsi tai haet muuten "luvallista" tekosyytä viettää edes hetken yksin.

Lähde: Kunto Plus 8/2011, sivut 52-54.

Jatkuu huomenna ...





PIIKKIMATTO

Eilen pirteä ja vieh
ättävä naispuolinen postinkantajani rimpautti ovikelloani, koska ei saanut mahtumaan pakettia postiluukustani. Olen saanut nähdä hänet samoissa merkeissä useasti, sillä monenmoista pakettia on viime aikoina tullut: lisäravinteita ja kirjoja Triple Clicks -nettikaupasta ja blogiini arvioitaviksi lähetettyjä DocendoSportin kirjoja.

Kunto Plus -lehden tilaajalahjana sain piikkimaton. Sitä postinkantajani oli eilen tuomassa. Piikkimatossani on jonkinverran yli 6000 piikkiä jaoteltuina 23 pyörylään, joissa kussakin on kolmisenkymmentä piikkiä.

Kokeilin sitä tänä aamuna heti herättyäni. En vielä rohjennut ilman paitaa maata siinä. Hieman oudolta tuntui paitakin päällä. Varsinkin makuulle mennessä ja ylösnoustessa olin varmaan liiankin varovainen.
Melkein kaikkeen kuulemma tottuu ... "putoamiseenkin, mutta ei äkkipysähdykseen".

Jos Sinulla on kokemusta piikkimaton käytöstä, pistäpä kommenttia joko suoraan tähän blogiin tai vaikka sähköpostitse arto.painilainen@gmail.com.

Lisää asiaa piikkimatosta

http://www.iltasanomat.fi/terveys/piikkimatto---kivuliasta-vai-rentouttavaa/art-1288339408680.html




PÄIVÄN AJATELMA

Vankina vapaasta tahdosta

Intiassa on ollut tapana pyydystää apinoita pikku laatikolla, jonka sisälle pannaan herkullinen pähkinä. Apina mahtuu työntämään kätensä laatikon aukosta, mutta kun se on tarttunut pähkinään, nyrkki ei mahdu ulos. Kun apina on tarttunut syöttiin, sen siis täytyy päästää irti ja siten vapautua tai pidellä kiinni ja pysyä vankina.

Useimmat apinat puristavat syöttiä itsepintaisesti, niin että ne on helppo saada kiinni. Samantapaiseen ansaan jää moni ihminenkin. Syötin asettanut henkilö hallitsee syöttiin tarttunutta, mutta jos suostumme luopumaan syöteistä, meitä ei enää voida hallita.

Elisabeth Brenner

http://positiivarit.fi

Ei kommentteja: