perjantai 13. toukokuuta 2011

AVOJALOIN KESÄÄN

Nyt on hyvä aika hoitaa jalat sandaalikuntoon. Listasimme avuksesi kynsien, varpaiden ja jalkaterän alueen yleisimpiä vaivoja ja niiden hoitovinkkejä.


Rakot

Rakot kehittyvät usein hankauksesta. Ne ovat ihon pinnalla olevia nesteisiä rakku­loita.

Omahoito: Käytä rakon suojana rakkolaastaria tai tarttumatonta haavatuotetta ja anna sen parantua rauhassa. Älä puhkaise ihoa rikki. Panosta sopivan kokoisiin kenkiin ja keinokuitusukkiin.


Halkeileva kantapää

Halkeama syntyy, kun kuiva ja joustamaton iho kuormittuessaan venyy ja halkeaa.

Omahoito: Rasvaa ja hiero ihoa pyörivin liik­kein aamuin ja illoin. Hyvän jalkavoiteen rasvaprosentti on noin 30-60 prosenttia. Ko­keile ureaa tai karbamidia sisältävää voi­detta vain kuuriluontoisesti, koska tällainen voide ohentaa ihoa. Voit kokeilla myös kantaiskua vaimentavaa kantakuppia kengässä tai kosteuttavia kantasuojia.


Kynnen liikakasvu

Kynsien reunoja ei saa pyöristää. Se altis­taa ne kasvamaan kynsivallin sisään. Si-säänkasvanut kynsi saa kynsivallin herkästi tulehtumaan.

Omahoito: Opettele oikea kynnen leikkaus­tapa. Leikkaa kynsi varpaan pään muotoon. Pituus on sopiva, kun reuna tuntuu pääs­tä painettaessa. Jalkaterapeutti voi oikaista sisäänkasvaneen kynnen muun muassa metallijousella.


Sienet ja syylät

Virusten ja sienten on helppo pesiytyä ihoon ja kynsiin, jotka eivät ole ehjät. Tästä syystä hankaumien ja kuivuuden ennaltaehkäisyyn kannattaa panostaa.

Silsa eli jalka- tai kynsisieni voi iskeä joko jalkojen ihoon tai kynsiin. Syylä puolestaan on papilloomaviruksen aiheuttama kasvain.

Omahoito: Jalkasienen häätöön on apteekis­ta saatavana useita käsikauppavalmisteita. Myös syylävalmisteet ovat käsikauppatava­raa. Kynsisieni voi vaatia lääkärikäynnin. Siitä ei tosin aina pääse eroon edes resep­tilääkkeillä. Vaihtoehto vahvalle lääkehoi­dolle on jalkaterapeutin suorittama kynnen puhdistaminen ja sen jälkeen päivittäinen teepuuöljyn laittaminen kynnelle.


Känsät ja kovettumat

Iho puolustautuu paksuuntumalla, kun se altistuu hankaukselle ja paineelle. Känsät ja kovettuvat syntyvät tyypillisesti tällaisil­le ihoalueille.

Omahoito: Silikoninen ihonsuojalevy tai ihoon liimattava Fleesy Web -kangas, var­paisiin pujotettava suojaputki tai joustosidos vähentävät ihon hankausta. Känsän saa normaalisti hoidettua muutamassa viikossa pois apteekeista saatavilla salisyylilaasta-reilla. Kokeilla voi myös hydrakolloidilaastareita, jotka toimivat kuin ihon toinen suo­jakerros (esim. Compeed).


Liikavarpaat

Myös liikavarpaat aiheutuvat liiallisesta hankauksesta. Ne ovat känsiä. Liikavar­paaksi kutsuttu ihokovettuma syntyy useim­miten pikkuvarpaan ulkoreunaan, varpai­den päälle tai päkiään kovettuman alle.

Omahoito: Ks. känsät ja kovettumat.


Vaivasenluut

Liian ahtaat kengät ja sukat voivat saa­da isovarpaan kääntymään vinoon ja jal-kapöytäluun reunaan kasvamaan luukyhmyn. Rasitus tekee vaivaisenluut kipeiksi.
Kipu tuntuu isovarpaan tyvessä. Alttius saa­da vaivaisenluu on perinnöllinen.

Omahoito: Aloita jalkasi mallin mukaisten kenkien käyttäminen heti, jos isovarpaan ty-vinivel alkaa kipuilla. Alkava asentomuutos hoituu tehokkaasti oikeanlaisilla, yksilölli­sillä jalkavoimisteluohjeilla. Jo syntynyttä vaivaisenluutakin voi korjata jalkavoimiste-lulla ja tukipohjallisilla, oikaisijoilla, teippa­uksella ja uudella Hallufix-lastalla. Vaivai-senluita myös leikataan, mutta vaiva uusii herkästi ja toipuminen leikkauksesta vie ai­kaa. Leikkaus saattaa aiheuttaa uuden vai­van toiseen kohtaan jalkaterää.


Hoida oikein

Pese, rasvaa ja hiero jalat päi­vittäin. Liika raspaaminen pak­suntaa nahkaa.

Liika vedessä liottaminen hau­duttaa varvasvälit rikki, mikä ei edistä jalkaterveyttä.

Leikkaa kynnet säännöllisesti. Hanki jokaiselle perheenjäse­nelle omat kynsienhoitovälineet. Näin esimerkiksi jalkasie­ni ei pääse tarttumaan.

Sovita kenkiä huolellisesti kenkäkaupassa. Jalan koko ja jal­katerän muoto muuttuvat iän myötä. Esimerkiksi raskauksien aikana jalka usein levenee.

Valitse oikea koko ja malli, jo­ka sopii sinun jalkaasi. Hyväksy jalkasi sellaisina kuin ne ovat. Suomalainen jalka ei usein istu kapeisiin eteläeurooppalaisiin lesteihin.

Säästä korkeat korot ja muoti­oikut juhlatilaisuuksiin.

Hyödynnä kesä ja mahdolli­suus kävellä avojaloin. Se tekee hyvää iholle, mutta myös nive­lille ja jalkapohjan ihotunnolle.


Lähde: Hyvän olon Kotilääkäri, toukokuu 2011, sivut 69-70.




JOISTAKIN SÄÄNNÖISTÄ VOI POIKETA


Joskus on hankala arvioida, milloin epäterveellinen tapa ro­muttaa hyvän kunnon ja terveel­lisen elämän. Kerromme, mihin voi sortua silloin tällöin ja mistä täytyy pysyä kokonaan erossa.




Ravinto

"Silloin tällöin' (sallitut herkut)
  • Juo lasi maitokaakaota - mieluusti treenin jälkeen.
  • Popsi pari suklaapalaa lounaan tai päivällisen jälkeen.
  • Syö sämpylä tai muuta vaaleaa leipää viikonloppuna tai jonkin erityisen aterian yhteydessä.
  • Juo 1-2 lasillista punaviiniä päivällisellä seurustellessa.
  • Osta noutoruokaa pari kertaa kuussa - silloin, kun energiaa ei riitä ruuanlaittoon.

"Ei koskaan" (älä sorru näihin)
  • Älä juo litraa tuoremehua kerralla vain, koska olet kuullut hedelmien olevan terveellisiä.
  • Älä näänny nälkään, jotta saisit pudotettua painoasi.
  • Vältä niin yksipuolista syömis­tä, että esimerkiksi kaurapuuroa on joka aterialla aamusta iltaan.
  • Älä käy paikallisessa pitseriassa niin usein, että sinua pidetään kanta-asiakkaana.
  • Älä ryhdy niin fanaattiseksi, että pidät yksittäisen suklaapalan syömistä syntinä.

Treeni

"Silloin tällöin" (sallitut poikkeukset)
  • Voit jättää treenin joskus väliin, kunhan mietit, miksi se on tarpeellista.
  • Saat treenata hiukan vilustu­neenakin, kunhan teet harjoituk­sen vain puolella teholla.
  • Voit nauttia joskus pienistä paheista, kunhan niistä ei tule vakituisia tapoja.
  • Saat jättää hikitreeninjoskus väliin. Kokeile sen sijaan jotain uuttaja rennompaa lajia.
  • Aseta itsesi välillä etusijalle. Lapset, perheja työ voivat joskus odottaa vuoroaan.

"Ei koskaan" (älä sorru näihin)
  • Älä pidä yli viikon taukoa tree­nistä, ellet ole sairas. Se heikentää kuntoa ja lisää vammariskiä.
  • Älä kuntoile kuumeisena, sillä se heikentää kehoa ennemmin kuin vahvistaa sitä.
  • Älä suhtaudu kuntoiluun tai ravintoon fanaattisesti.
  • Vältä treeniä huonossa vireessä tai ajatusten harhaillessa. Vammariski on silloin suurempi.
  • Älä noudata treeniohjelmaa liian orjallisesti. Kuuntele kehon viestejä.

Lähde: Kunto Plus 7/2011, sivu 47.




SOURCE CODE

Tänään saa ensi-iltansa Suomessa muun muassa elokuva Source Code, joka on sekoitus scifiä, romantiikkaa ja jännitystä. Elokuvasta kertoo uusin Katso-lehti (19/2011, sivu 19):

Jos ihastuit viime vuonna Christopher Nolanin Inceptioniin, pidät suurella todennäköisyydellä myös David Bowien po­jan, Duncan Jonesin, ohjaamasta Source Code -elokuvas­ta. Kyseessä on samantapainen, todellisuuden eri tasoilla leikittelevä älykäs ja syvällinenkin scifi-jännäri.

Filmin alussa Jake Gyllenhaalin esittämä Colter Ste­vens herää junassa ja tajuaa olevansa joku muu kuin mitä ensiksi luulee. Pian junassa räjähtää pommi. Vähän ajan kuluttua Colter herää junassa uudestaan, samalla hetkel­lä kun viimeksikin, vähän ennen pommin räjähtämistä. Ja sama kuvio toistuu, uudestaan ja uudestaan. Joka kerral­la Colterin tehtävänä on selvittää, mihin pommi on piilo­tettu ja kuka on terrori-iskun takana.

Juoni, josta ei kannata kertoa eikä lukea enempää, kuu­lostaa aika hämmentävältä. Sitä elokuva onkin aluksi, ärsyttavyyteen asti.Tarina alkaa kuitenkin onneksi aueta no­peasti juuri kuten pitääkin. Ja vaikka se näennäisesti kertaa itseään, niin juoni kasvaa ja saa uusia ulottuvuuksia. Esi­merkiksi Colterin romanssi kanssamatkustajaan (Michelle Monaghan) tuntuu alussa väkinäiseltä, mutta lopussa se suorastaan tukee elokuvan hienoa ydinfilosofiaa.

0: Dun­can Jones. N: Jake Gyllenhaal, Michelle Monighan, Vera Farmiga. (USA/Ranska 2011) 93 min.




TORSTAINEN MAITOHAPPOTREENI

Torstaina kävin läpi kolme suurinta lihasryhmää maitohappotreenillä, jossa tein liikkeissä toistoja ensimmäisessä sarjassa 15-30 ja sitten 30 sekunnin palautuksin niin monta lähes maksimaalista sarjaa, että 50 toistoa tuli täyteen. Joissakin liikkeissä sarjamäärä jäi kahteen tai kolmeen ja muissa tarvittiin jopa 5-7.

Treeni oli sama kuin vajaa viikko sitten lauantaina, mutta nyt hieman suuremmilla painoilla.

Alkulämmittely (noin 8 minuuttia)
  • crosstraineria 5 minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuuttia

Punttitreeni (noin 70 minuuttia)
  • reisiojennus yhd. jal. (TG+lt)
  • vinopenkkipunnerrus (kpt)
  • leuanveto/ylätalja (TG+lt)
  • hackkyykky (lt)
  • penkkipunnerrus (kpt)
  • käsipainosoutu yhd.käd.
  • reisikoukistus maaten (tp, sl, kp)
  • vipunosto maaten (kpt)
  • tangonpääsoutu yhd.käd. (lt)

Jäähdyttely (noin 8 minuuttia)
  • kevyttä spinningiä 5 minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti

Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko, kp(t)=käsipaino(t), tp=tasapenkki ja sl=steppilauta.

Illalla kävin läpi pitkähkön venyttelyn samoilla liikkeillä kuin heti punttitreenin jälkeenkin, mutta noin viiden sekunnin sijasta venytysten kesto oli 45-60 sekuntia.




PÄIVÄN AJATELMA

Se, että kykenee tarkastelemaan
mennyttä elämäänsä tyytyväisyydellä,
on sama kuin eläisi kahdesti.

Marcus Valerius Martial

http://positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan maanantaina tekstejä sepustamaan. Toivottavasti silloin ei ole häiriöitä Bloggerin toiminnassa, jotta saan tekstin valmiiksi jo aamulla.


Ei kommentteja: