torstai 19. toukokuuta 2011

AIVOT VIRKEINÄ OIKEAN ENERGIAJUOMAN AVULLA

Jos sinun on joskus vaikea pysytellä kes­kittyneesti läsnä, kun treenaat pitkään, voi oikeanlaisen energiajuoman valitsemises­ta olla apua.


Tuore tutkimus on osoittanut, että hen­kisiä voimiaan ja keskittymiskykyään voi vahvistaa, kun lisää hiukan proteiinia energiajuomaansa, joka tavallisesti sisältää vain hiilihydraatteja. Tämä pätee erityisesti silloin, kun harjoitellaan pitkään
yhteen menoon, esimerkiksi yli tunnin ajan.

Samassa tutkimuksessa tutkijat havait­sivat, että pyöräilevien koehenkilöiden
suorituskyky oli sama riippumatta siitä joivatko he hiilihydraatti-energiajuomaa vai juomaa, jossa oli sekä hiilihydraatteja että proteiinia. Sen sijaan pyöräilijöiden henkinen suorituskyky säilyi parempana silloin, kun urheilujuomassa oli myös proteiinia.

Henkinen virkeys saa treenin tuntumaan vähemmän kovalta ja auttaa ottamaan itsestään kaiken irti. Se voi myös o
lla turvallisuustekijä lenkiltä, jossa heikko keskittyminen saattaa johtaa onnetto­muuksiin tai vaikkapa nilkkavammoihin.

Lähde: Journal of Strength
and Conditioning Research & Kunto Plus 8/2011, sivu 5.


Hydra Pro Citrus Splash sisältää hiilihydraatteja ja aminohappoja, joten se on parempi vaihtoehto pitkille lenkeille kuin pelkkä tavanomainen urheilujuoma. Tuotteeseen voit tarkemmin tutustua ja sen tilata netitse:

http://wellmax.fi/catalog/product_info.php?cPath=30&products_id=207

Wellmax-liikkeet:
- Kauppiaskatu 10, 20100 Turku

- Verkatehtaankatu 7, 33100 Tampere






LYHYESTI

Liikuntamainokset vievät pois pahimman nälän

Jos haluat syödä aterialla vähemmän, kannattaa ennen ruokailua katsella ihmisiä, jotka treenaavat. Tuoreessa tutkimuksessa koehenkilöt sai­vat syödä seisovasta pöydästä kahtena eri päivänä. Ensim­mäisenä päivänä he katsoivat ennen ruokailua kahdeksan mainosta, joissa ihmiset treenasivat, ja toisena päivänä kahdeksan tavallista mainosta muun muassa autovakuutuk­sista.

Osoittautui, että liikunta-aiheiset mainokset saivat koehenkilöt syömään peräti 22 prosenttia vähemmän kalorei­ta kuin "neutraalit" mainokset. Tutkijat arvelevatkin nyt, että liikutamainokset voisivat olla tehokas keino muistuttaa hyväkuntoisuuden ja terveel­listen ruokailutottumusten yhteydestä.

Lähde: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity


Harrasta liikuntaa ja vältä vilustuminen

Kaikki tietävät, että liikunta vahvistaa vastustuskykyä. Mutta nyt tieto on kuvattu numeroin. Aktiivisilla ihmi­sillä (4 tuntia kohtalaista lii­kuntaa ja tunti kovaa treeniä viikossa) on 8 % vähemmän vilustumisia kuin rennommin ottavilla ihmisillä. Kohtalaista liikuntaa on myös työmatka­pyöräily.

Lähde: Medicine & Science in Sports & Exercise

Tekstit löytyvät: Kunto Plus 8/2011, sivu 5.




NÄIN VILJELET ITSE ROHTOKASVEJA

Rohdosten viljely on oikeastaan melko yksinkertaista, eikä tarvitse olla mikään viherpeukalo, jotta saisi ihastella yrttien kasvua. Andreas Ryser, Vogelin yrttiviljelyn johtaja kertoo miten Alfred Vogelin lempiyrtin, punahatun (Echinacea purpurean) saa kasvamaan omassa puutarhassaan.

Siemenet kylvetään isoon astiaan tai ruukkuun. Siemenet peitetään mullalla. Nyrkkisääntönä pätee: multaa laitetaan kaksi kertaa siemenen paksuuden verran. On kasveja, joiden siemeniä saa peittää vain aivan kevyesti, sillä ne vaativat itääkseen valoa eivätkä siksi idä mullan alla.

Kylvetyt siemenet pidetään kosteana n. 20 asteen lämpötilassa. Idut voidaan koulia ruukkuihin, kun niihin on kehittyneet ensimmäiset oikeat lehdet. Useimmat kasvit kuuluvat kaksilehtisiin eli ne itäessään muodostavat ensin kaksi, yleensä pyöreää itulehteä ja varsinaiset lehdet muodostuvat vasta myöhemmin. Tässä kohtaa tarkoitetaan ensimmäistä oikeaa lehteä eli idut istutetaan ruukkuihin ensimmäisen varsinaisen lehden ilmaannuttua.

Kun kasveissa on jo useampia lehtiä ja ne ovat 10-20 cm korkeita, ne voidaan istuttaa avomaalle. Istutus on mahdollista vasta kun yöpakkasia ei enää tule. Maaperässä ei tule olla liikaa kosteutta. Liian kostea maa aiheuttaa monille kasveille, kuten Echinacaelle erilaisia sienisairauksia ja tuholaisia.

Punahattu kukkii vasta toisena vuotenaan, optimiolosuhteissa ja aikaisen istutuksen ollessa mahdollinen, se saattaa kukkia myös ensimmäisenä kasvuvuotenaan. Kun mykiöön ilmaantuu keltainen siitepölyrengas, on kasvi valmis korjattavaksi.

Echinacea kasvi on monivuotinen. Mitä enemmän kasvilla on tilaa, sitä enemmän varsia ja lehtiä se tekee. Kun kasvi on kukkinut, on hyvä jättää muutama kukinto siementämään. Kun varsi on ruskea eli nestekiertoa ei enää tapahdu, voidaan kukinnot leikata ja kuivattaa. Näin saadaan uutta siemensatoa seuraavaa vuotta varten.

Lähde: Vogelin uutiskirje toukokuu 2011.

Lisäasiaa punahatusta:

http://www.vogel.fi/plant-encyclopaedia/echinacea_purpurea.php




PÄIVÄN AJATELMA

Eläkäämme niin, että kuollessamme
suree hautaustoimistokin.

Mark Twain

http://positiivarit.fi

Ei kommentteja: