perjantai 8. huhtikuuta 2011

POLKUPYÖRÄN VALINTA

Teiden sulatt
ua lumesta ja jäästä on alkamassa pyöräilykausi. Osa on aikeissa aloittaa sen uudella pyörällä. Seuraava teksti oli täällä blogissani jo 30.06.2008, mutta eipä kertaus haittaa.

Jos olet hankkimassa itsellesi uuden polkupyörän, Sinun kannattaa huomioida seuraavat seikat jo ennen pyöräliikkeeseen menoa. Suosittelen Sinua valitsemaan asiantuntevan erikoisliikkeen tavaratalon, marketin tai nettikaupan sijasta.

Käyttötarkoitus


Mihin aiot pyörääsi käyttää – työmatkoihin ja kauppareissuihin vai pelkästään kuntoiluun?


Vaihteiden määrä

Kaupunkiajoon, jossa pysähtelet vähän väliä liikennevaloihin, riittää 3-7 vaihdetta, kun taas maantielle ja maastoon on hyvä olla enemmän vaihteita.


Jalka- vai käsijarrut

Kun joudut äkkiarvaamatta jarruttamaan, on se vaikeaa jalkajarruilla, koska jarrutus tapahtuu vain tietyssä polkimien asennossa. Käsijarruilla voit sen sijaan jarruttaa polkimien asennosta riippumatta. Nykyään käsijarrut ovat hyvin tehokkaita (etenkin levyjarrut), myös etujarru.


Runkokoko

Oikea runkokoko riippuu niin pyöräilijän pituudesta kuin pyörätyypistäkin. Nopeasti koon voi testata seisomalla hajareisin p
yörän päällä ja katsoa kuinka paljon jää tilaa vaakaputken (miesten pyörät) ja nivustaipeen väliin. Maastopyörissä se olisi hyvä olla 15 ja maantiekilpapyörässä 4 senttiä.


Pyörätyypit

a. citypyörä: Lyhyille kauppa- ja työmatkoille soveltuva, vain vähän huoltoa vaativa kaupunkipyörä. Vaihteita on 1-8.

b. maastopyörä: Maastopyörä on suunniteltu käytettäväksi poluilla ja maastossa. Siinä on vankempi runko, leveämmät renkaat, usein jousitus ja pystympi ajoasento kuin esimerkiksi kilpapyörässä. Maastopyörät voidaan vielä jakaa eri ryhmiin : Cross Country (jäykkähaarukka tai täysjousitettu), Downhill, Dirt ja Freeride.

c. hybridipyörä:
Hybridipyörä on kilpapyörän ja maastopyörän yhdistelmä. Siinä on kuitenkin maastopyörän 26 tuuman renkaiden sijasta 28 tuumaiset. Vaihteet ovat ns. ulkovaihteita ja vaihdemääriä löytyy 18-27.


d. BMX-pyörä:
BMX-pyörällä voi tehdä temppuja ja hyppiä. Lajissa on useita tyylisuuntia (Dirt, Freestyle ja Ra
cing). Pyörässä on 20 tuuman renkaat.

e.fitnesspyörä:
Fitnesspyörä on hybridi- ja kilpapyörän välimuoto eli suorasarvinen maantiepyörä, jonka välitykset ovat vähän kevyemmät ja ajoasento leppoisampi.


f. maantiepyörä: Kapeat, suuripaineiset renkaat, käyrä ohjaustanko ja pieni pyörän kokonaispaino, joilla pyritään aikaansaamaan suurempi ajonopeus. Soveltuu niin harjoitteluun kuin kilpailukäyttöönkin. Uusimmissa maantiepyörissä on jarrukahvoihin liitetyt vaihdevivut ja 16-27 vaihdetta.





POLKUPYÖRÄN SÄÄDÖT

Kun ostat pyör
äsi ammattitaitoisesta pyöräliikkeestä (ei netistä, eikä lähimarketista), saat siellä jo suunnilleen sopivat säädöt uuteen kulkupeliisi. Tässä Sinulle tee-se-itse-vinkkejä:



Runkokoko

Mikäli runkokoko on liian suuri, ajajan k
ädet ja ristiselkä puutuvat ja useimmiten ohjaustanko on satulaan nähden liian korkealla. Jos taas koko on liian pieni, tulee ajoasennosta kumara, mikä sekin rasittaa yläkehoa.


Satula

Satula on oikealla korkeudella kun a) s
iinä istuessa molempien jalkojen varpaat ylettyvät maahan b) kantapään ollessa polkimella polvi on suorana kammen ala-asennossa c) kantapäiden ollessa polkimilla lantio ei keinu taaksepäin polkiessa.

Satulan
tulee olla pituussuunnassa säädettynä niin, että kun siinä istuu tasaisesti on polkimien ollessa vaakatasossa etummaisen polkimen akseli samalla linjalla polvilumpion kanssa.

Satulan tulee olla täysin vaakatasossa, jotta istuma-asento on mahdollisimman vakaa.



Jarrut

Jalkajarru ei kaipaa erityistä säätöä tai huoltoa. Jos korjaustarvetta ilmenee, kannattaa kääntyä ammattiavun puoleen. Vannejarrut (käsijarrut) vaativat omatoimista huolenpitoa. Jarrupalojen on oltava mahdollisimman puhtaat ja kulumattomat - vanhat palat olisi vaihdettava ajoissa uusiin. Ne tulisi säätää niin, että

a) niiden etäisyys vanteesta on 2-3 mm

b) niiden pitää osua vanteen keskelle - ei renkaaseen eikä vähänkään vanteen ulkopuolelle

c) niissä pitää olla hieman aurausta eli etupää ottaa kiinni vanteeseen ennen takapäätä


Jarruvaijerit on syytä ai
ka ajoin voidella ja tarpeen vaatiessa vaihtaa uusiin.

Levyjarruissa pät
ee jarrupalojen osalta sama sääntö : vaihda kuluneet jarrupalat ajoissa uusiin. Pidä levyt ja jarrupalat puhtaina. Älä päästä niihin varsinkaan öljyä.


Vaihteet

Vaihteellisissa pyörissä on joko napavaihde (välityksiä 3-8) tai ketjuvaihteet (välityksiä 5-30 /edessä 1-3 ja takana 5-10 ratasta).

Yleensä uudessa pyörässä säädöt myös vaihteiden osalta ovat kohdallaan. Mikäli näin ei ole eli kaikki vaihteet eivät mene päälle ja/tai ääriasennoissa ketjut hyppäävät pois päältä, on turvauduttava pyörän ohjekirjan neuvoihin. Hyviä vinkkejä vaihteiden säätöön kuten muuhunkin löytyy myös osoitteesta

http://fi.wikibooks.org/wiki/Polkupyörän_huolto_ja_korjaus




NAUTI KEVÄÄSTÄ KATUPÖLYSTÄ JA SIITEPÖLYSTÄ HUOLIMATTA


Kuva: Ari Kokkonen

Atshii ja niisk
. Kuulutko niihin, joiden on pantava juoksukengät kevääksi kaappiin, koska ulosmeno aiheuttaa vain niiskutusta ja aivastelua?

Tilanne ei ole toivoton. Asiantuntijoiden vinkit voivat auttaa nauttimaan myös kevätkeleissä ulkoilusta. Satojentuhansien muiden suomalaisten siitepölyallergikkojen tavoin voit lisäksi iloita siitä, että ankaran talven jälkeen siitepölykausi hyvin todennäköisesti jää tavanomaista lyhyemmäksi.

8 vinkkiä olon lievitykseen
  • Treenaa tyynellä säällä. Jos sinun on mahdollista valita, milloin lähdet juoksu-, kävely- tai pyöräilylenkille, valitse tyyni päivä, jolloin tuuli ei pöllytä kaikkialta pölyä ja siitepölyä ilmoille. Jos asut rannikolla, voit lenkkeillä myös tuulisella säällä, kun tuuli käy mereltä päin. Mereltä ei tule katupölyä ja siitepölyä kulkeutuu vähemmän.
  • Lenkkeile aamulla tai illalla, jolloin kosteus sitoo pölyn paikoilleen, ettei se lentele ilmassa ympäriinsä.
  • Juokse sateella. Sade pudottaa pölyn maahan, ja ilma on raikasta hengitettäväksi.
  • Älä kuivata treenivaatteita ulkona. Siitepöly tarttuu tiukasti vaatteisiin ja voi aiheuttaa oireita.
  • Osta hyvät urheiluaurinkolasit: Aurinkolasit estävät pölyä tunkeutumasta silmiin, jolloin niitä kutittaa vähemmän.
  • Treenaa sisällä. Pahimpina pölypäivinä kannattaa juosta juoksumatolla.
  • Käy suihkussa ennen nukkumaanmenoa, jos oireet haittaavat yöunta. Suihku huuhtelee pölyn pois hiuksista, ja saat yörauhan.
  • Kysy neuvoa lääkäriltä. Moni on saanut apua siitepölyallergiaansa lääkäriltä. Hoitoon soveltuvia lääkkeitä on monenlaisia: yhdelle sopii yhdenlainen lääke, toinen voi saada avun erilaisten lääkkeiden yhdistelmästä. Oma lääkärisi tuntee tarpeesi parhaiten.

Teksti: Claus Sonne
Lähde: Kunto Plus –uutiskirje 07-04-2011




VIIDEN PÄIVÄN MASSATREENI ALKAA


Viiden päivän rasv
anpolttovaihe on nyt ohi. Enää ei tarvitse välttää kaloreita ja hiilihydraatteja. Treenikin muuttuu: painot kasvavat palautusten pidentyessä. Rasvanpoltossa huilitauot olivat 30 sekuntia nyt ne kasvavat 1.5-2 minuuttiin.

Todennäköisesti painoni nousee tämän viiden päivän jakson aikana pari kiloa. Se ei niinkään johdu rasvan kertymisestä, vaan nestemäärän lisääntymisestä. Nestettä kertyy, koska aloitan tänä aamuna kolmen päivän kreatiinitankkauksen (4 x 5 grammaa).

Tämän viiden päivän massavaiheen aikana ei ole minkäänlaista aerobista harjoitusta - ei siis intervalleja eikä lyhyitäkään pyörälenkkejä ulkona.

Perjantain ja lauantain punttitreenit kerron Sinulle maanantaina.





PÄIVÄN AJATELMA


Kun nälättää, janottaa, tanssittaa ja nukuttaa,

niin elämä on parhaimmillaan.


Suomalainen sananlasku


http://positiivarit.fi



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan kirjoittelemaan maanantaina.

Ei kommentteja: