tiistai 26. huhtikuuta 2011

HOIKAKSI JA TERVEEKSI KIVIKAUDEN TAPAAN - OSA 1

Paljon proteiineja, hedelmiä ja kasviksia. Ei ollenkaan tärkkelystä, sokeria eikä lisäaineita. Runsaasti terveellistä rasvaa. Näin söivät esi-isämme 10 000 vuotta sitten, ja näin meidän pitäisi syödä vieläkin, sanovat monet tutkijat.

Miksi jotkut arvelevat primitiivisen ruuan sopivan myös vuoden
2011 pöytään - ja miksi KUNTO PLUS -lehden asiantuntijat neuvovat seuraamaan paleoruokavaliota vain tietyiltä osin?


Miksi kivikautinen ruokavalio oli terveellistä

1. Paljon antioksidantteja. Hedelmät ja kasvikset olivat kivikauden ihmisen tärkein hiili­hydraattien lähde. Samalla hän tuli nauttineeksi roppakaupal­la antioksidantteja ja muita kasviperäisiä tehoaineita ja vahvis­ti samalla immuunipuolustustaan. Koska useimmat ruoka-aineet syötiin kypsentämättä, niissä oli tallella paljon sellaisia ravintei­ta, jotka meidän ruokavaliossamme ovat tuhoutuneet keittämisen tai paistamisen aikana.

2. Vähäinen verensokerivaikutus. Kivikaudella ei syöty viljaa eikä kovin paljon muitakaan tärkkelyspitoisia ruoka-aineita. Sokeria saatiin ainoastaan hedelmistä ja ehkä hunajasta. Kun hiilihydraatteja syö­dään niukasti ja nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja tuskin ollenkaan, vältetään verensokerin haitallinen heilahtelu. Jo tämä ruo­kavalion korjausliike, joka alentaa ruuan glykeemistä kuormaa, tekee hyvää erityisesti liikunnallisesti passiivisina päivinä.

3. Rasva oli laadukasta
. Kivikaudella riistaruoka oli terveellisten rasvahappojen huomattava lähde.Toisin kuin
nykyaikaisilla tuotantoeläi­millä, jotka elävät sisätiloissa ja keräävät tyydyttynyttä rasvaa, vapaana elävien eläinten kudoksiin kertyy enemmän monityydyttymatöntä omega-3-rasvaa. Kun tärkeisiin ruoka-aineisiin lukeutuivat myöskin omega-3-rasvaa sisältä­vät kalat, äyriäiset ja pähkinät, oli omega-3-rasvan saanti melko varmasti suurempaa kuin nykyään. Omega-3-rasvan positiivinen vaikutus ve­renkiertoelimistöön, immuunipuolustukseen ja aivo­toimintaan on osoitettu lukuisissa tutkimuksissa, jo­ten kivikautinen ruokavalio on ollut siltä osin erittäin terveellistä.

4. Rasvaa ei kertynyt varasto
on. Kivikaudella yltäkylläisyyden kausia tasapainottivat niukan ra­vinnon ajat. Kun ruuan hankki­minen vielä oli huomattavan vaivalloista, su­livat kehoon aika ajoin kertyvät rasvavarastot ennen pitkää pois eivätkä jämähtäneet paikoil­leen kasvaakseen aina isommiksi.

5. Ei lisäaineita.
Kivikaudella ei tunnettu aromivahventeita, keinotekoisia väriaineita tai muita lisäaineita. Näin
elimis­töä eivät kuormittaneet allergiat ja intoleranssit, joita lisäaineiden arvellaan aihe­uttavan. Myös ruokahalun ätely toimi tehokkaammin, kun ruuan makuja haju pysyi luon­nollisena.


Näin yhdistetään kivikauden ja modernin ravintotieteen parhaat osat

Eläinproteiinit: Rakenna ruokavaliosi runsaille eläinperäisille valkuaisaineille: lihalle, kalalle ja munalle. Nauti vähintään yhtä eläinproteiinin lähdettä joka pääaterialla ja mielellään välipaloillakin. Eläinproteiini täyttää tehok­kaasti ja pitää aineenvaihdunnan vilkkaana helpottaen painonhallintaa. Samalla saat runsaasti rautaa, B-ryhmän vitamiineja ja monia muita tärkeitä mikroravinteita.

Kuitupitoiset kasvikset:
Syö päivittäin paljon kasviksia, kuten parsakaalia, kukkakaalia, hernei­tä ja
papuja. Niistä saat nestettä, kuituja, vitamiineja ja ki­vennäisaineita. Pyri syömään päivässä vähintään kilo hedel­miä ja kasviksia. Tuoremehua ei lasketa kasvikseksi; tee juo­maksi mieluummin smoothie, jossa on mukana myös hedel­mäliha.

Marjat ja hedelmät:
Nautitaan välipalaksi tuoreena ja kuivattuna. Käytä kuivattuja hedelmiä makeutukseen.
Mikä­li haluat pudottaa painoa, älä mässäile hedelmillä. Nauti joka aterialla hedelmiä tai kasviksia, niin elimistösi saa tarvitsemansa antioksidantit.

Täysjyvävilja:
Syö ain
oastaan täysjyväviljatuotteita ja niitäkin rajoitetusti varsinkin liikunnal­lisesti passiivisina päivinä, jotta hiilihydraattien saanti ei nousisi liian suureksi. Nauti viljatuotteiden yhteydessä aina myös rasvaa ja proteiinia. Suosi ruista, kvinoaa, villiriisiä ja täysjyvävehnää.

Maitotuotteet:
Jos elimistö
si sietää maitotuotteita, nau­ti niitä jonkin verran. Rajoita saanti kuitenkin noin 5 dl:aan päivässä, mukaan lukien kahvissa ja puurossa käytetty mai­to. Pitäydy rasvattomissa, mielellään homogenoimattomissa tuotteissa.Suolistoflooran tasapainottamiseksi kannat­taa osa päivän maitoannoksesta nauttia probioottisina ha­panmaitotuotteina.

Terveellinen rasva:
Nauti joka aterialla kalaa, pähkinöi­tä, avokadoa tai ruokaöljyä. Huolehdi, että syöt
omega-3-rasvaa sisältäviä pellavansiemeniä, saksanpähkinöitä tai ras­vaista kalaa joka päivä. Tähtää 3-5 grammaan päivässä.Tällaisen saan­nin turvaaminen saattaa edellyttää kalanmaksaöljyn tai kalaöljykapseleiden käyttöä.

Ravintolisät:
Nauti kalanmaksa­öljyä, D-vitamiinia, omega-3-kapseleita tai monivitamiinivalmistetta.


Ruuanvalmistus:
Kypsenn
ä ruoka mahdollisimman hellä­varaisesti. Vältä kuumassa paistamista, rikkikeittämistä ja hapettumista. Suosi höyrytystä, marinointia ja kuivatusta.

Pienet ateriat:
Jaa päivän ravinnonsaanti 5-6 aterialle. Näin vältyt ylensyömiseltä ja energian saanti
pysyy tasaise­na. Opettele syömään pieniä annoksia kerrallaan ja lopetta­maan syöminen heti kun maha tuntuu täydeltä.


Lähde: Kunto Plus 6/2011, sivut 28-30.


Jatkuu huomenna ...





OLE OMAN ONNESI SEPPÄ

Sunnuntaisen 5D ohjelman nimenä oli ”Poikaystäväni on sotasankari”. Se kertoi nuoresta englantilaisesta miehestä, joka vapaaehtoisena oli mennyt taistelemaan Afganistaniin. Siellä hän vammautui pommiräjähdyksessä niin, että menetti molemmat jalkansa, toisen kätensä ja osia kasvoistaan. Siitä huolimatta hän sinnitteli eteenpäin ja kävi kuntoutuksissa.

http://www.modoracle.com/news/My-Boyfriend-The-War-Hero_21042.html


Itselläni todettiin luuydinsyöpä vuonna 1999. Sen vuoksi olin muutamassa kuukaudessa menettänyt lähes 30 kiloa painostani ja samalla liikuntakyvyn. Pikkuhiljaa opettelin uudelleen kävelemään ja sitten jatkoin muita treenejäni. Vaikka en enää luustovaurioiden takia aivan kaikkia liikkeitä ja lajeja pystykään harjoittamaan, voin kuitenkin aika paljon kaikkea tehdä: raskaat perinteiset perusliikkeet (kyykky, maastaveto) olen korvannut apuliikkeillä ja juoksemisen pyöräilyllä.

http://www.mm-tietoa.fi/?gclid=CPDc_aC7t6gCFZIw3godnmRaBg


Tiesitkö, että Sean Connery oli lähtöisin niin köyhästä kodista, että hänen piti lapsena joka aamu herätä kello neljältä lähteäkseen maitoauton apupojaksi. Sieltä hän sitten meni suoraan kouluun. Koska koulunkäynti jäi köyhyyden takia kesken, hän jatkoi aikuisena omatoimisesti itsensä sivistämistä lukemalla kaiken mahdollisen kaunokirjallisuuden. Tämän sivistyksen, synnynnäisen älykkyytensä ja määrätietoisuutensa vuoksi hänestä tuli yksi kaikkien aikojen kuuluisimpia filmitähtiä … Sir Sean Connery.

http://www.seanconnery.com/
http://connect.in.com/sean-connery-wiki/images-sean-connery-bodybuilding-fitness-foto-s-1-545968697158.html (Connery neljäs vasemmalta)


Blogini tarkoituksena on antaa lukijoille vinkkejä kaikinpuolin terveempään elämään: hyvään fyysiseen ja henkiseen
kuntoon, ihmissuhteisiin ja myös riittävään toimeentuloon. Mikään näistä ei tule itsestään. On kirjoitettu, että Luoja ruokkii taivaan linnut. Lintujen on kuitenkin itse löydettävä ruuakseen siemenet, hyönteiset tai madot – eivät ne suoraan lennä lintujen suuhun.


Kunto-opas juuri Sinulle

Olen valmis tekemään juuri Sinulle soveltuvan henkilökohtaisen ohjelman - laajan paketin tai osia siitä.

Kunto-opas, keho & mieli & ravinto sisältää seuraavat osat :


1 - lähtötilanne (painoindeksisi ja rasvaprosenttisi)

2 - yleinen terveys (esim. tärkeät lukemat, ryhti, hengitys, hormonitoiminta, ihonhoito, nestetasapaino, luuston vahvistaminen)

3 - liikunta (esim. perustieto painoharjoittelusta, lihasryhmät ja niiden treenaaminen, perustieto aerobisesta liikunnasta ja venyttelystä sekä henkilökohtainen noin 12 viikon ohjelmasi kotioloihin tai salille sekä ulkoiluun)

4 - palautuminen ja uni

5 - henkinen puoli (asennoituminen, stressi ja onnellinen elämä)

6 - laihdutus (esim. liikapainon syitä, kehon hormonien vaikutus, six-pack -asiaa, vinkkejä)

7 - ruokavalio (energiantarpeesi, ravintoaineet, ruokavalioehdotus ja useita malleja ym.)

8 - muuta asiaa (esim. alkoholin ja tupakan vaikutus kuntoiluun)


Huom! Opas sisältää noin 120-sivuisen tekstin lisäksi runsaasti nettilinkkejä, joiden ansiosta saat lopulta useita satoja sivuja asiaa. Esimerkiksi jokaisesta lihaskuntoliikkeestä on mukana videolinkki.

Koko oppaan voit saada jo 45 eurolla, mikä on vain murto-osa siitä mitä "nimekkäät" ohjelmien laatijat veloittavat muutaman sivun treeni- ja/tai ravinto-ohjelmista. Sinulla on kaiken lisäksi mahdollisuus ohjelmaa suorittaessasi saada veloituksetta vastauksia kysymyksiisi.

Ota minuun sähköpostitse yhteyttä, niin lähetän Sinulle kyselykaavakkeen, jonka vastausten pohjalta teen oppaan tai osia siitä.


arto.painilainen@gmail.com



Hanki lisätuloja itsellesi

Jos Sinulla on vähint
ään kohtalainen englannin ymmärrys, muutamia tunteja viikossa ylimääräistä aikaa, halu saada lisätuloja ja annos pitkäjänteisyyttä, suosittelen liittymistä SFI:hin, joka on jo pitkään toiminut koko maailman laajuinen nettimarkkinointiyritys.

http://www.sfi4.com/11355396/FREE

SFI:n nettikauppa TirpleClicks pitää sisällään jo lähes 40 000 tuotetta. SFI:n jäsenenä se on myös Sinun kauppasi, josta voit itse ostaa ja josta muut voivat ostaa niin, että saat siitä provisiota. Sinun ei siis tarvitse hankkia minkäänlaista varastoa kotiisi ja yrittää tuotteita sitten epätoivoisesti kaupata sukulaisillesi ja ystävillesi.

http://www.tripleclicks.com/11355396

SFI ei ole huijausta. Netissä kun on monenmoista huijaria liikkeellä. Yleensä heidän mukanaolonsa ilmenee siitä, ettei mitään varsinaista johtajanimeä tai laillista osoitetta ole sivustoilla. Kaikki on pelkkää kulissia, jossa luvataan paljon, mutta ei anneta mitään.


SFI ei ole tapa äkkirikastua, toisin sanoen olla tekemättä mitään ja vain kähmiä rahaa taskuihinsa. Kun teet jotain joka päivä, tuntikin riittää, pääset pikkuhiljaa eteenpäin ja jossain vaiheessa alat myös tienata lisäansioita itsellesi. Muista, että ”menestys on ennen työtä vain sanakirjassa”.


SFI toimii interaktiivisesti: se antaa Sinulle ohjeita ja tehtäviä, joista saat pisteitä. Pisteet puolestaan antavat Sinulle etuja, parempia bonuksia ja sponsoroitavia.

Kun liityt alla olevasta linkistä SFI-organisatioon, tulet saamaan henkilökohtaista apua etenemisessä myös minulta:


http://www.sfi4.com/11355396/FREE




PÄIVÄN AJATELMA

Tässä maailmassa on aina vaaroja niille,
jotka ovat peloissaan.

George Bernard Shaw

http://positiivarit.fi

Ei kommentteja: