perjantai 29. huhtikuuta 2011

ETYYLIESTERÖITY KALAÖLJY ON ANABOLISTA

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 28. huhtikuuta päivitetyissä terveysuutisissaan:

Ety
yliesteröity kalaöljy (E-EPA + E-DHA) edistää terveiden nuorten aikuisten lihasten valkuaisaineiden synteesiä, ilmenee uudesta amerikkalaisesta tutkimuksesta. Tällainen kalaöljy on erityisen tärkeää ikääntyville ja kroonisia sairauksia (kuten syöpää) poteville ihmisille, koska heidän lihaksistonsa surkastuu ja heikkenee. Etyyliesteröity kalaöljy on siis anabolista, mutta se ei kuitenkaan lihota, vaan päinvastoin auttaa vähentämään sisäelimiin kertynyttä viskeraalista rasvaa.

Washington-yliopiston
ravitsemustieteen ja geriatrian laitoksilla Missourin osavaltiossa tehtyyn tutkimukseen osallistui yhdeksän
tervettä vapaaehtoista 25–45-vuotiasta henkilöä. He ottivat kahdeksan viikkoa päivittäin 4 kapselia E-EPAa ja E-DHA:ta sisältävää kalaöljyä.

Lihasten proteiinisynteesiä mitattiin isotooppitekniikalla. Samalla mitatiin myös lihaksen valkuaisaineen pitoisuus sekä RNA ja DNA, jolloin saatiin selville lihaksen proteiinisynteesin kapasiteetti ja mRNA:n kyky tuottaa proteiinia (translationaalinen effisienssi) sekä solujen koko.

Kalaöljyn käyttö lisäsi merkitsevästi anabolista vastetta insuliini- ja aminohappoinfuusioon ja myös fosforylointi lisääntyi.
Fosfo mTORSer2448 ja p70s6k -pitoisuudet suurenivat noin 50 %. Suureneminen ilmaisee solujen kykyä tuottaa valkuaisaineita ja energiaa. Samalla myös solujen koko suureni.

Johtopäätös: Kalaöljyn omega-3-rasvahapoilla on anabolisia ominaisuuksia nuorilla ja keski-ikäisillä ihmisillä.


Tohtori Tolosen kommentti

Aikaisemmin on osoitettu, että E-EPA ehkäisee nivelrikkoon ja niveltulehdukseen liittyvää lihasten surkastumista (lue tutkimus). Vaikutus perustuu päasiassa siihen, että E-EPA estää lihaskatoa aiheuttavia geenejä. Syöpätutkijat ovat osoittaneet, että E-EPA ehkäisee kemoterapiaa saavien potilaiden lihaskatoa ja kakeksiaa (Tisdale 2007, Fearon ym. 2006, Murphy ym. 2011). Tutkimukset puoltavat E-EPAn käyttöä syövän tukihoidossa.


Omega-3-valmisteita löydät myös TripleClicks-nettikaupasta:

http://www.tripleclicks.com/11355396

  • kirjoita hakuun SEARCH All Departments FOR Omega-3




TARKASTELE YSTÄVIÄSI , STRESSI TARTTUU

Useimpien mielestä o
n ihanaa, kun on ystäviä, joiden kanssa voi jakaa ilot ja surut. Uudet Oklahoma State Universityn tutkimukset kuitenkin osoitta­vat, että tiiviit ystävyyssuhteet voivat aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin iloa, koska kaikki huolet lisäävät osaltaan stressihormonien määrää veressä. Tämä on ongelma, koska stressihormonit lisäävät veritulppariskiä, heikentä­vät immuunipuolustusta ja lisäävät haitallisen vatsarasvan muodostumista. Tuttkimuksissa todettiin, että naistia, joilla on läheisiä ystäviä, stressihormonien määrä veressä on suurempi kuin niillä, jojlla läheisiä ystävyyssuhteita ei ole.

Tutkimukset osoittivat kuitenkin myös, että t
iiviit ystävyyssuhteet ovat hyväksi, mutta tärkeää on, että ongel­mat saadaan puhuttua selviksi eikä niitä vatvota loputtomiin.

Lähde: Oklahoma State University & Kunto Plus 6/2011, sivu 53

Huom! Kunto-opas, keho & mieli & ravinto sisältää asiaa myös stressistä ja sen hallinnasta. Tutustu oppaan sisältöön kotisivuillani h
ttp://kuntoguru.com.




KAUNIS IHO C-VITAMIINILLA

Uudet American Journal of Clinical Nutrition -julkaisun tutkimukset osoitta­vat, että C-vitamiinin määrää ravinnossa kannattaa lisätä, jos haluaa saada kauniin ja tasaisen ihon. Tutkimus, johon osallistui 4000 naista, osoitti, että ravinnosta runsaasti C-vitamiinia (noin 500 mg päivässä) ja kasviöljyn linolihappoja saavilla oli selvästi vähemmän ryppyjä ja iho oli tasaisempi ja tehokkaammin kosteutet­tu kuin vertailuryhmällä, joiden ravinnossa oli vain niukasti C-vitamiinia ja linolihappoa.

Tutkijat arvelevat, että C-vitamiini tekee ihosta kauniimman, koska se kykenee tuottamaan kollageenia. Lisäksi on hyvä muistaa, että C-vitamiini suojaa osaltaan ihoa auringonvalolta.

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition & Kunto Plus 6/2011, sivu 54.

C-vitamiinia saat luonnonmukaisesti sitrushedelmistä, ruusunmarjoista, punaisista paprikoista, mustaherukoista, lehtikaalista, parsakaalista ja kiivistä.


Kosmetiikkaa ja myös C-vitamiinia löydät TripleClicks-nettikaupasta:

http://www.tripleclicks.com/11355396
  • Ihonhoitotuotteita: SEARCH Personal Beauty&Care FOR Skin Care
  • C-vitamiinia: SEARCH All Departments FOR Vitamin C




KASVOILLE KIINTEYTYSTÄ NINTENDO-PELILLÄ

Kasvojumppa on erinomaista tee se itsehoitoa kasvojen kiinteyttämiseksi. Nyt sitä voi harrastaa Nintendo DS-pelikonsolille
tehdyllä kasvojumppaohjelmalla. Ohjelman nimi on FaceTraining ja siihen sisältyy harjoi­tuksia, jotka lievittävät stressiä, kiinteyttävät ihoa ja poistavat jännitystiloja.

Lisätietoja: www.nintendo.com.


Lähde: Kunto Plus 6/2011, sivu 54.


Joitain Nintendo-tuotteita voit tilata Suomeen myös TripleClicks-nettikaupasta.

http://www.tripleclicks.com/11355396
  • SEARCH All Departments FOR Nintendo




KESKIVIIKON PITKÄ PUNTTITREENI

Edellispäivänä, siis keskiviikkona, tein normaalia pitemmän punttitreenin, joka vei aikaa lähes kaksi tuntia. Yleensä olen pitänyt sääntönä, että treenaan punteilla korkeintaan tunnin. On nimittäin paljon lausuntoja siitä, että tuota pitempi treeni kääntää kehon katabolian (lihaskadon) puolella.

Alkulämmittelyn (crosstrainer 5 min ja dynaaminen venyttely muutama minuutti) jälkeen saivat kyytiä kolme suurinta lihasryhmää:


Reidet
  • Yhdenjalankyykky (TG+lt) verr. 10, 8 ja 6 / maks. 8, 8 ja 12 (pal. 1 min)
  • reisiojennus yhd. jal. (TG+lt) 15, 12 ja 10+3 (rp)(pal. 45 s)
  • frogkyykky (kp) 15, 12 ja 10+5 (ps)
  • reisikoukistus maaten (kp) 18, 12 ja 10+15 (ps)(pal. 45 s)
Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko, rp=restpause, kp=käsipaino ja ps=pudotussarja.

Rinta
  • vinopenkkipunnerrus (kpt) 10, 8 ja 6+7 (ps)(pal. 1 min)
  • penkkipunnerrus (kpt) 11, 8 ja 7+7 (ps)(pal. 1 min)
  • vipunosto maaten (kpt) 10, 8 ja 7+7 (ps)(pal. 1 min)
Selkä
  • käsipainosoutu yhd.käd. 8, 7 ja 6+8 (ps)(pal. 45 s)
  • leuanveto (TG+lt) 8, 7 ja 6+6 (ps)(pal. 1 min)

Tutustu restpause- ja pudotussarjoihin:

http://www.bodybuilding.com/fun/mahler27.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/dropsets.htm


Kirjoja ja digitaalisia latauksia:

http://www.tripleclicks.com/11355396
  • SEARCH Books FOR Bodybuilding
  • SEARCH Books FOR Fitness
Books-sanan sijasta voit käyttää myös Digital Downloads.




PÄIVÄN AJATELMA

Monet eivät uskalla olla onnellisia,

koska olisivat silloin vaarassa tulla onnettomiksi.


Martin Descalzo


http://positiivarit.fi




PIRISTÄVÄÄ VAPPUA










Palaan kirjoittelemaan maanantaina.

Ei kommentteja: