perjantai 25. maaliskuuta 2011

PARI OIKAISTAVAA HARHALUULOA

Lihasten kasvattamiseksi ja rasvan polttamiseksi tulee luopua hiilihydraateista

Totuus

Unohda kaikki, mitä tohtori Atkins väitti, sillä hyväkuntoisen ja lihak­sikkaan fysiikan saavuttamiseksi tarvitset myös hiilihydraatteja. New Yorkin naisten urheilulääketieteen keskuksen ravintoasiantuntija Heidi Skolnikin mukaan hiilihydraatit ovat lihassäikeiden pääasiallinen polttoaine intensii­visessä treenissä. Raskas treeni polttaa tonneittain kaloreita ja kiihdyttää lihaskasvua, mikä johtaa tiukkaan ulkonäköön. Jos poistat ruokavaliostasi pastan, riisin ja perunat, niin kehosi on pakotettu muuttamaan proteiineja energiaksi ja se on lihaskasvun vastaista.

Hiilarit ovat välttämättömiä myös treenin jälkeen, koska silloin ne kiihdyttävät yhdessä proteiinien kanssa lihasten palautumista ja hypertrofiaa eli kasvua."Treenin jälkeen nautitta­vat hiilihydraatit nostavat insuliinin tasoa, joka vie enemmän proteiinia lihassoluihin," sanoo Skolnik. Älä vältä hiilareita kokonaan - tee vain terveellisiä valintoja. Tutkimukset ovat osoittaneet, että naiset eivät polta treenissä yhtä paljon hiilihydraatteja kuin miehet. Siksi et tarvitse niitä niin paljon kuin ravintoasiantuntijat ennen luulivat.

Suosittelemme raskasta voimatreeniä tekeville naisille 2-3 g hiilihydraat­teja yhtä kehon painokiloa kohti päivässä. Myös niiden syömisen ajoitus on tärkeää, jos tavoitteesi on kasvattaa lihaksia ja polttaa rasvaa. Parhaat ajankohdat hiilihydraattien syömiseksi ovat aamiainen, treeniä edeltävä sekä treenin jälkeinen ateria.

Treeninjälkeisellä aterialla syö 20-30 g nopeasti imeytyviä hiilihydraat­teja, esim. pullaa (!?), nostaaksesi insuliinin tasoa ja käynnistääksesi lihasten palautumisen. Muina aikoina syö hiilihydraatteja täysjyvätuotteiden, hedelmien, vihannesten ja maitotuotteiden muodossa, sillä niissä on eni­ten ravintoarvoa.


Vähärasvaiset ja rasvattomat elintarvikkeet ovat parempia

Totuus

Monet teollisesti jalostetut vähärasvaiset ja rasvattomat elintarvikkeet sisältävät yhtä paljon kaloreita kuin samojen elintarvikkeiden rasvaiset ver­siot - tai jopa enemmän. Skolnik kertoo, että se joh­tuu sokerien ja sakeuttajien lisäämisestä, sillä rasvan kuorimisen jälkeen ne parantavat ruuan makua ja rakennetta.

Maapähkinävoi on tästä hyvä esimerkki. Monista vähä­rasvaisista tuotteista on poistettu hyvät luonnolliset rasvat ja korvattu ne sokerilla ja kovetetuilla rasvoilla. Lopputulokse­na on lähes olematon kalorien vähennys, tupla-annos hiili­hydraatteja ja vähemmän sydänystävälliset kertatyydyttymättömät rasvat. Jos sinulla on taipumus syödä runsaasti vähärasvaisia ruokia (esim. jäätelöä), se voi johtaa jopa lisääntyneeseen kalorikulutukseen. Koska rasva aiheuttaa kylläisyyden tunteen, niin jo pienempi annos riittää ruokaha­lun torjumiseen.

"Tällaiset elintarvikkeet ovat kevyitä, rasvattomia, mutta epätyydyttäviä," sanoo Skolnik.
Lue tuoteselosteita ja vertaa rasvattomien ja rasvaisten vaihtoehtojen kalorien ja sokerin määrää. "Joskus vähäras­vaiset tuotteet ovat myös pakattu pienempiin annoksiin, niinpä tuntuu, että syöt vähemmän kaloreita ja rasvaa," Skolnik huomauttaa. Paras neuvo on: nauti oikeaa, alkupe­räistä ruokaa, mutta viisaan kohtuullisesti.

Lähde: Muscle&Fitness helmikuu/maaliskuu 2011, sivu 104.

http://www.nutritionconditioning.net/




TUTKITAAN, EI HUTKITA


Kramppi, kipu tai ihottuma pilaa aina H-hetken. Kun sitten menet lääkäriin, sinua tutkitaan, tutkitaan ja tutkitaan, mutta mitään ei löydy. Nykylääketieteelle olet somatisoija, tulevaisuudessa oireesi voi saada osuvamman diagnoosin.



Oireita ilman syytä?

SOMATISAATIOHÄIRIÖSSÄ hankaloittavat oireet ja niiden lievitys ovat potilaan merkittävin huolenaihe. Diagnoosi annetaan, jos on vähintään kuusi erilaista, epäselväksi jäävää oiretta ja häiriö kestää vähintään kaksi vuotta. Oireiden on haitattava potilasta, ja hän joutuu niiden vuoksi turvautumaan usein terveydenhuoltopalveluihin. Somatisaatiohäiriö annetaan diagnoosiksi verrattain harvoin verrattuna siihen, miten yleistä erilainen lievempi somatisointi on. Useimmiten kyseessä on pelkkä psykosomaattinen oireilu.

Tämä ei poista sitä, että oireiden takana voi olla sairauksia, joista nyky­lääketiede ei vielä tiedä riittävästi. Näitä ovat muun muassa erilaiset aistiyliherkkyydet, krooninen uupumushäiriö, fibromyalgia seka erilaiset toiminnalliset vaivat, kuten ärtynyt paksusuoli.


Keho oireilee mielen mukaan

HYPOKONDRIASSA eli luulotaudissa keskeisintä on sairauden pelko. Tyypillisesti ihminen seuraa tarkkaan elimistönsä toimintoja ja ulkomuo­toaan ja tulkitsee tavalliset aistimukset ja ulkonäön piirteet poikkeavaksi. Hän pelkää vahvasti potevansa ruumiillista sairautta ja tutkii usein lääke­tieteellistä kirjallisuutta ja internetin lääkärisivustoja. Hän hakeutuu vai­vojensa vuoksi toistuvasti lääkärin vastaanotolle. Huolellinen ruumiillinen tutkimus rauhoittaa osaa potilaista joksikin aikaa, mutta osa kieltäytyy uskomasta tuloksia ja vaatii lisätutkimuksia.

KONVERSIOHÄIRIÖSSÄ potilaan psyykkisen stressin ja oireen väli­nen ajallinen yhteys on ilmeinen. Häiriön alkua edeltävät usein erilaiset ratkaisemattomat ongelmat tai vaikeudet ihmissuhteissa. Oireena voi olla esimerkiksi osittainen halvaus, äänen katoaminen, kouristelukohtaus, jopa sokeutuminen tai kuuroutuminen. Paitsi ruumiillisina oireina konver-siohäiriö voi ilmetä myös psyykkisellä tasolla, esimerkiksi muistinmene­tyksenä. Useimmiten häiriöt lievenevät tai poistuvat muutaman viikon tai viimeistään muutaman kuukauden kuluessa.

Lähde: Hyvä Terveys maaliskuu 2011, sivut 44-47.




PÄIVÄN AJATELMA

Luoja loi ihmiselle kaksi päätä – toisella istua ja
toisella ajatella. Siitä lähtien hänen menestyksensä
tai epäonnistumisensa on riippunut siitä,
kumpaa päätä hän on käyttänyt enemmän.

http://positiivarit.fi



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan kirjoittelemaan maanantaina.



Ei kommentteja: