maanantai 14. maaliskuuta 2011

NUKUNKO LIIKAA?

Kysymykseen "Nukun 9-11 tuntia yössä enkä pärjää vähemmällä unella. Onko se liikaa?" vastaa lääkäri Sandra Teiblum:

Useimmat aikuiset tarvitsevat 6-8 tunnin yöunet, mutta määrä vaihtelee yksilöllisesti. Kiireisen päivän tai rankan kuntoilun jälkeen on luonnollista kaivata enemmän unta.

Jatkuvasti pitkään nukkuvien unen laatu voi kuitenkin kärsiä niin, että se heikentää vastustuskykyä. Silloin sairau­det tarttuvat helpommin, ja keho myös toipuu sairaudesta tavallista hitaammin.

Heikkolaatuinen yöuni vaikuttaa myös insuliiniherkkyyteen siten, että diabe­teksen puhkeamisen vaara kasvaa. Olo muuttuu myös uupuneeksi ja haluttomaksi silloin, kun uni ei ole tarpeeksi laadukasta palautumiseen.

Kokeile noudattaa jonkin aikaa seu­raavia sääntöjä:
  • Syö iltaruoka hyvissä ajoin, jotta vatsassa ei olisi nukkumaan mennessä paljon ruokaa tai juomaa.
  • Pidä makuuhuoneen lämpötila 18-19 asteessa.
  • Älä tee töitä tai katsele tele­visiota sängyssä.
  • Pyri myös heräämään aamulla aina samaan aikaan.
  • Syö terveellisesti.
  • Kuntoile.
  • Hengitä raikasta ilmaa, niin väsyt luonnollisesti. Se parantaa unen laatua.

Ota yhteyttä lääkäriin, elleivät nämä neuvot syvennä unta 3-4 viikossa tai jos kärsit kovasta janosta, tiheästä virtsaamisesta, yöhikoilusta tai painon putoamisesta.

Lähde: Kunto Plus, 3/2011, sivu 79.




SUURIN KUNTOLUKEMA

Omien tietojeni mukaan triatleetti Paula Newby Fraserilla on naisurheili­joista suurin kuntoluke­ma. Hänen lukemakseen on ilmoitettu tieteellises­sä julkaisussa peräti 80. Vertailun vuoksi tavallisen hyväkuntoisen naisen lukema on 45. Miehistä varsinkin hiihtäjillä on suuria kuntolukemia, kuten norjalaisen Björn Dahlien noin 90.

Lähde: Kunto Plus 3/2011, sivu 79.

http://www.multisports.com/paula.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bjørn_Dæhlie
http://www.bjorn-daehlie.com/


Kuntolukema mittaa kehon maksimaalista hapensaannin nopeutta. Se ilmaistaan hapen millilitroina painokiloa kohti minuutissa. Suuri kuntoluk
ema on terveellinen jo sinänsä ja kertoo, miten paljon kuntoa vaativaa liikuntaa tutkittava harrastaa. Suuri kuntolukema tarkoittaa, että keho kykenee hyvin toimittamaan happea kaikkialle kehoon. Tämä on tärkeä edellytys sille, että pysyy nuorekkaana ja reippaana.

Selvitä kuntolukemasi ilmaisella testillä, jonka tulkitseminen on helppoa!

http://kuntoplus.fi/treeni/juoksu/tee-kuntotesti





MISSÄ JUOKSISIN INTERVALLIT?

Millaisella alustalla ka
nnattaisi juosta intervalleja? Pehmeä alusta olisi varmaankin hyvä, mutta eikö sellaisella kaadu helpommin?

Martin Kreutzer vastaa:

Kaatumisen riski ei ole pehmeällä alustalla tavallista suurempi, kunhan se on tasainen. Päinvastoin asfaltilla voi käydä niin, että maitohapon jäykistämä jalka tarttuu maahan liian aikaisin, ja seurauksena on vähintäänkin kompurointia.

Itse suosin intervallej
a juostes­sa jalkapallokenttää tai muuta täysin tasaista nurmikenttää. Ruohoalusta vaimentaa iskuja niin, että nivelet ja varsinkin polvet kestävät rankat intervallit. Se pienentää penikkataudin vaaraa. Lisäksi pehmeä alusta säästää reisiä kipeytymiseltä.

Tyhjällä jalkapallo- tai yleisurheilukentällä juostessa ei tarvitse välittää muusta liikenteestä, joten juoksemiseen voi keskittyä mahdollisimman täydellisesti. Suosikkiharjoituksiini kuuluu suuri määrä lyhyitä mutta sitäkin rankempia intervalleja, joissa juostaan kentän pitkät sivut täy­siä ja hölkätään päädyt. Neljästä viiteen kierrosta riittää aluksi sekä kestävyyden että lihasten haasta­miseen, ja määrää voi kasvattaa vähitellen kunnon kohentuessa.

Lähde: Kunto Plus 3/2011, sivu 80.

http://kuntoplus.fi/aihe/intervalliharjoittelu
http://www.intervaltraining.net/

Tilaa Gymboss-intervalliajastin

http://www.voimatoimi.net/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/29112010-1199/Products/001/SubProducts/001-0001




ON ELÄMÄNTAPAMUUTOKSEN AIKA

Tilaa henkilökohtainen Kunto-opas,
keho & mieli & ravinto
.

Käy tutustumassa sen sisältöön kotisivuillani.

http://kuntoguru.com
http://kuntoguru.com/itsestani.html





PÄIVÄN AJATELMA


Ihaile kirsikkapuun kukkia nyt,
myrskytuuli saattaa tempaista
ne yön aikana mukaansa.

Japanilainen sananlasku

http://positiivarit.fi





Ei kommentteja: