perjantai 11. maaliskuuta 2011

IHO HUIPPUKUNTOON

Hiki, tiukasti istuvat vaatteet, aurinko ja pakkanen jättävät kaikki jälkensä kehoon ja aivan erityisesti ihoon, kun kuntoilija paahtaa täysillä. Kesällä aurinko lähettää uv-säteitään, talvella ilma on kuivaa ja ulko- ja sisäilman suu­ret lämpötilaerot koettelevat ihoa. Lisäksi liikuntaan liittyvä tiheä pesulla käynti kuivattaa ihoa, jonka tasapaino voi pian olla mennyttä.



- Lihakset ja elimistö tarvitsevat runsaasti happea. Kun ilmaa hengittää syvälle keuhkoihin saakka, happi jakautuu sen mukaan, mikä kehon osa tarvitsee sitä eniten juuri sillä het­kellä. Liikkuessa lihakset saavat enimmän hapen ja viimeisenä vuorossa on iho. Siksi kovalla treenillä ei välttämättä saa kau­nista ihoa, toteaa kosmetologi Diana Sommer, Tanskan kosmelologiyhdistyksen puheenjohtaja, joka opettaa tuleville kosme­tologeille muun muassa ihon rakennetta.


Hän muistuttaa samalla toisesta ongelmas
ta, joka liittyy väis­tämättä liikunnan harrastamiseen, eli runsaasta hien muodos­tuksesta. Hiki saattaa aiheuttaa ihoon epäpuhtauksia.


Ensiapua rakoille

Hankaus aiheuttaa ihon pintakerrokseen pullis­tuman, joka täyttyy kudosnesteellä. Kun ottaa käyttöön uudet juoksukengät, hankaumia voi ehkäistä helposti altistuvissa kohdissa esimer­kiksi Compeedin rakonestopuikolla. Ihon voi suojata myös urheilulaastarilla. Jos rakko on jo ehtinyt syntyä, se pitää puhkaista ja puristaa neste ulos. Tämän jälkeen aluetta kylvetetään haaleassa saippuave­dessä. Käytä mietoa, hajusteetonta käsisaippuaa. Kun jalka on lionnut vedessä 15-20 minuuttia, suihkuta rakon alue puhtaaksi ja peitä kuivalla siteellä.



Hoito halkeileville kantapäille


Vaiva on kivulias, eivätkä halkeilleet jalat näytä järin kauniilta sandaaleissa. Ongelman syynä on, että paksu, sarveistunut iho ei kykene kasvat­tamaan halkeamaa umpeen. Ongelmaa voi ehkäistä hiomalla kantapäiden ihoa hohkakivellä tai raspilla aina pesun jälkeen ja hieromalla jalkoihin kunnon jalkavoidetta.Jos halkeamia on jo syntynyt, kannattaa toimia seuraavasti: Tee jalkakylpy sekoittamalla lämpimään veteen mietoa saippuaa ja le­vitä kantapäihin erikoisvoidetta, esimerkiksi varta vasten halkeileville kantapäille tarkoitettua Schollin voidetta. Tilanne helpottuu yleensä viikossa. Jos halkeamat ovat syviä ja kovin kipeitä, kannattaa hakeutua jaIkahoitajan vastaanotolle.


Eroon näppylöistä selässä

Näppyjen syntysyy on tyköistuvien vaatteiden ja hikoilun yhdistelmä. Näppylät johtuvat bakteeritulehduksesta, joka viihtyy kostealla ja huonosti hengittävällä iholla. Muista käyttää hikeä iholta siirtäviä urheiluvaatteita ja pese liikkuessa käyttämäsi vaatteet ja pyyhkeet usein. Yleisimpiä ja silti vähiten tunnettuja syitä takapuolen näppylöihin ovat puuvillaiset alushousut, jotka hi­koiltaessa kastuvat ja liimautuvat ihoon. Kannattaa siis todella hankkia hikeä siirtävät urheilualusvaatteet, jotka on tietenkin myös pestävä jokaisen käytön jälkeen. Jos liikkuu paljon reppu selässä, tarjoaa myös ihanteelliset olosuhteet selkään nouseville näppylöille. Jos ongelma häiritsee pahasti, voi kokeilla selän ihon kuorintaa, jonka jälkeen Iholle levitetään antibakteerista voidetta. Jos näppylöitä on ihossa jatkuvasti, apua voi tuoda kauneushoitolan syväpuhdistava kuorinta eli niin kutsuttu back tai butt facial.


Ehkäise hiertymä
t

Hiertymien syynä on ihon hankautuminen, ja kuten hyvin voi kuvitella, vaiva ilmenee erityisesti pitkiä matkoja juoksevilla. Ongelman ratkaisu on vaseliini. (Jos olet nainen) levitä kunnon kerros rintojen alle ja solisluun pääl­le kohtaan, jossa rintaliivien olkanauhat painavat ihoa. Saman tempun voi tehdä reisille, joissa pitkään juostessa saattaa tuntua kuin trikoiden saumat pureutuisivat syvälle lihaan saakka. Vaseliini vähentää hankausta ja suojaa ihoa. Muista myös valita juoksuvaatteet, joissa on pehmeät saumat. Jos iho on jo hiertynyt rikki, haava tulee pitää puhtaana ja suojata hankaukselta. Jos haava märkii, turpoaa ja on kipeä, kyseessä voi olla tulehdus, jota on hyvä käydä näyttämässä lääkärille.



Suojaa kasvot kylmyyttä vastaan


Muista, että iho saa kosteutensa aina sisältä päin, joten tärkeintä on, miten kosteu­den saa säilytettyä. Tätä voi edistää sekoittamalla muutaman tipan kasyoöljyä kasvovoiteen sekaan ennen ulkoliikuntaa ja yleensäkin aina, kun lähtee ulos pakkaseen. Öljy muodostaa iholle kalvon, joka vähentää kosteuden poistumista pakkassäällä.


Suojaudu auringolta


Muista myös aurinkovoide, vaikka taivas olisikin pil­vessä. Auringon UVA- ja UVB-säteet etenevät myös pilvien lävitse. Hyvä aurinkovoide suojaa ihoa pala­miselta, mutta myös pigmenttimuutoksilta, kuten pisamilta sekä
pigmentti- ja maksaläiskiltä. Niitä muodostuu ihoon hormonimuutosten seurauksena, mutta voimakas auringonpaiste pahentaa niitä.


Lähde: Kunto Plus 3/2011, sivut 70-73.

Tutustu myös:

http://www.apteekkituotteet.fi/Jalkojenhoito/Compeed-jalkojenhoitotuotteet

http://www.sinunapteekki.fi/catalog/jalkojenhoitotuotteet-scholl-c-131_237.html

http://www.lush.fi/tuotteet/kosteusvoiteet

http://www.yves-rocher.fi/control/vartalonhoito-ja-aurinkotuotteet/kosteuttavat-hoitotuotteet/

http://www.yves-rocher.fi/control/vartalonhoito-ja-aurinkotuotteet/jalkojenhoito/




EILINEN TREENINI

Eilen oli vuorossa
joka toisen päivän yhdistetty puntti- ja aerobinen treeni, jonka tarkoituksena oli polttaa rasvaa, pitää yllä lihasmassaa mahdollisimman hyvin ja lisätä kestävyyttä.

Aloit
in treenikerran tavanomaiseen tyyliini viiden minuutin ajolla crosstrainerilla ja muutaman minuutin dynaamisen venyttelyllä.



A. Setti 1.
  • leuanveto (TG+lt) 12-14 toistoa
  • olankohotus (kpt) 15-17
  • käsipainokyykky 12-14
  • leveä etunojapunnerrus (or) 22-26
  • säärinostot maaten (npt) 22-26
Lyhennykset: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko, kpt=käsipainot, or=ovirekki ja npt=nilkkapainot.

B. Crosstrainer 5 min / syke 85 % maks.

C. Setti 2.
  • hauiskääntö (lt) 14-16
  • vipunosto sivuilta (kpt) 11-13
  • penkkidippi (plt) 21-27
  • hyvää huomenta (plt) 15-18
  • varp.nousu yhd. jal. (sl+kp) 17-19 / 17-19
Lyhennykset: plt=painolevyt, sl=steppilauta ja kp=käsipaino.

D. Crosstrainer 5 min / syke 85 % maks.


Tein ensimmäisissä sarjoissa jokaisessa liikkeessä ensin mainitsemani toistomäärän, kolmannessa jälkimmäisen ja toisessa jotain siltä väliltä ... esimerkiksi leuanveto (TG+lt, kts. kuva) toistoin 12, 13 ja 14 (14 oli likimain maksimi).

Kierroksen (A+B+C+D) koetin viedä läpi mahdollisimman pienin palautuksin kolme kertaa peräkkäin, kuitenkin niin, että ehdin kunkin sarjan jälkeen kirjata toistomäärän paperille ja siemaista mietoa urheilujuomaa. Kolmeen kierrokseen meni aikaa yhteensä 95 minuuttia ja koko treenikertaan 1 h 48 min.





PÄIVÄN AJATELMA

Katso kasvojani: Minun nimeni on Saattoi Olla;

nimiäni ovat myös Ei Enää,
Liian Myöhään ja
Hyvästi.

Dante Gabriel Rossetti




HYVÄÄ VIIKONLOPPUA. Palaan blogia kirjoittamaan maanantaina.

Ei kommentteja: