torstai 3. maaliskuuta 2011

HEITTÄÄKÖ POIS - VAI SYÖDÄ?

Elintarviketta voi syödä tai vaikka myydä parasta ennen -päivä­yksen jälkeenkin, kunhan sen laatu on kunnossa ja päiväyksen ylittymisestä kerrotaan myytävän tuotteen yhteydessä.

Kun viimeinen käyttöpäivä on mennyt ohi, kannattaa ruoka heittää pois. Valmistaja voi periaatteessa valita, kumpi päiväys tuotteeseen merkitään. Viimeinen käyttöpäivä on kuitenkin merkittävä tuoreisiin ja hyvin herkästi pilaantuviin tuotteisiin, kuten kypsentämäitorrmn liha- ja kalavalmisteislin.

Älä siis ota riskiä, vaan noudata näi­tä kolmea kultaista neuvoa:
  • Heitä ruoka pois, kun viimeinen käyttöpäivä on ylitetty.
  • Pidä mielessä, että tuotteiden säily­vyys muuttuu usein, kun pakkaus ava­taan. Esimerkiksi leikkele, joka voi säilyä 3-4 viikkoa avaamattomana paketissaan, säilyy vain 2-3 päivää hyvänä pakkauksen avaamisen jälkeen.
  • Säilytä ruuat aina oikeassa lämpö­tilassa. Helposti pilaantuvat elintarvikkeet pitää aina säilyttää jääkaapissa pakkauksen ohjeen mukaan.
Löydät lisätietoa pakkausmerkin­nöistä Eviran kotisivuilta tai osoitteesta http://www.tuoreetkasvot.fi.


Siksi ruoka on heitettävä pois

Maito ja kerma


Lähellä viimeistä käyttöpäivää maitotuotteet voivat tuottaa bakteeria nimeltään Bacillus cereus. Se voi aiheuttaa pahoinvointia ja ripulia. Tämä koskee myös tuotteita, joita ei ole avattu.

Tonnikala

Sekä tuore tonnikala että säilyke muodostavat nopeasti histamiinia, joka voi aiheuttaa kas­vojen punoitusta ja sydämen tykytystä. Tuore tonnikala on syötävä samana päivänä ja tonnikalasäilyke 24 tunnin sisällä purkin avaa
misesta.

Leipä, mehu, marmeladi ym.

Homesientä voi muo­dostua moniin elin­tarvikkeisiin, mutta leipä, marmeladi ja tuoremehu ovat homeen "suo­sikkeja". Home­sieni voi tuottaa homemyrkkyjä, mykotoksiineja, jotka voivat aiheut­taa ihmiselle erilaisia sairauksia. Home­itiöt voivat levitä ilman välityksellä ja saastuttaa muutkin ruoka-aineet, joten homeinen ruoka on aina hei­tettävä pois. Koska homeitiöt ovat silmälle näkymättömiä, ei riitä, että ruuasta pois
taa vain homeisen kohdan.

Leikkeleet, majoneesisalaatit ja kalat

Kun viimeinen käyttöpäivä o
n ylittynyt, nämä elintarvikkeet voivat muodostaa listeriabakteereja, jotka saattavat aiheuttaa kuumetta, influens­saa muistuttavia oireita ja vastustuskyvyltään heikentyneille jopa aivokalvontulehduksen.

Pakastaminen pidentää säilyvyyttä

Ruuan pakastaminen voi pidentää säilyvyyttä. mutta sekään ei takaa, että ruoka kestäisi ikuisuuksiin. Myös pakast
etussa ruuassa voi tapahtua kemiallisia pilantumisprosesseja tai härskiintymistä, joka on saattanut alkaa jo ennen pakastusta. Siksi esimerkiksi liha ei säily pakastimessa kovin pitkään. Ruoka kannattaa pakastaa silloin, kun se on vielä aivan tuoretta.

Näin pitkään ruuat säilyvät pakastimessa:
  • jauheliha 2-3 kk
  • naudanliha 6-9 kk
  • tuore kala 1-2 kk
  • broileri 3-6 kk

Lähde: Kunto Plus 3/2011, sivut 28-29.





TREENAAMISELLE ON AIKAA - ASIANTUNTIJOIDEN VINKIT - OSA 1.

Liitoksistaan ratkeilevan pyykkikorin tyhjentäminen ryövää aerobicille varatun ajan. Lenkkiä täytyy lykätä, kun iltapäivän palaveri venyy. Kiireistä arkea elävällä on monenmoisia hyviäkin selityksiä sille, miksi harjoittelulle on hankala löytää aikaa. Lopputuloksena on usein se, että treenituokion joutuu perumaan. Sitten omatunto soimaa, kun treenaamaan ei taaskaan ehdi. Kunto Plus -lehti tarjoaa asiantuntijoiden parhaat vinkit siihen, kuinka harjoittelulle löytyy aikaa ja kuinka se hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti.


Michelle Norgaard Kristensen, fitnessiin, uin­tiin ja juoksemiseen erikois­tunut omavalmentaja.

  • Treenaa aamulla ennen suihkua, niin kuntoilupäivinäkin tarvitsee peseytyä vain kerran. Etsi treenivaatteet valmiiksi jo illalla ennen nukkumaanmenoa, niin näet ne aamulla ensimmäiseksi herätyskellon piristessä.
  • Tee kestävyysharjoitukset intervalleina. Intervallitreeni on kestoonsa nähden tehokasta. Lämmittele ensin ja tee sitten lyhyitä vaikkapa kahden minuutin intervalleja, joissa otat kehosta kaiken irti. Toista sama viisi kertaa ja pidä välillä minuutin tauot. Voit pyöräillä, uida, juosta tai tehdä muita kestävyysharjoituksia.Tutkimusten mukaan intervalliharjoittelu kohentaa sekä terveyttä että kuntoa vähintään yhtä tehokkaasti kuin pitkäkestoisempi mutta vähemmän rasittava treeni.
  • Ota lapset mukaan, kun kuntoilet. Leikkikenttä on mainio paikka voimaharjoit­telulle, kunhan aikuinenkin muistaa leikkimielisyyden. Kiipeilytelineillä saa tehtyä etunojapunnerruksia, ja lapsia voi nostella ilmaan. Rajana on vain oma mieliku­vitus, Leikkipaikan ymparillä voi juosta pikaisia interval­leja samalla, kun lapset ovat hiekkalaatikolla,
  • Liikuta mahdollisimman monta raajaa, kun teet voimaharjoituksia. Koko kehon harjoitukset aktivoivat lukemattomia lihaksia yhtä aikaa, joten treeniaika lyhe­nee kuin itsestään. Tee siis yhdistelmätreenejä, joissa yhdistät vaikkapa hauiskään­nön askelkyykyn kaltaiseen jalka- ja pakaraharjoitukseen. Kokeile hartiapunnerrusta yhdessä jalkakyykyn kanssa. Kyseiset harjoitukset löytyvät kuntoplus.fi -sivuilta, elleivät ne ole ennalta tuttuja.
  • Pidä kuntoilua samanar­voisena muiden menojen kanssa, mutta mieti ennen kalenterin täyttämistä, mil­loin on helpointa kuntoilla. Harjoituksen merkitseminen joka aamuIle ei auta, jos olet yökyöpeli ja tulet nukkuneek­si kuitenkin pitkään. Pidä kuntoilua etusijalla niin, että käytät siihen ne ajankohdat, jolloin olet tarmokkain. Muu­ten treenaaminen on liian helppo jättää väliin.

Lähde: Kunto Plus 3/2011, sivut 30-33.

jatkuu huomenna ...




OLETKO VAILLA IKIOMAA KUNTO-OHJELMAA?

Olen valmis tekemään juuri Sinulle sopivan kunto-ohjelman. Käy ensin tutustumassa sen sisältöön kotisivujeni alussa http://kuntoguru.com. Voit lukaista myös siellä seuraavan sivun http://kuntoguru.com/itsestani.html.

Ota sitten minuun yhteyttä sähköpostitse (arto.painilainen@gmail.com), jotta voin lähettää Sinulle kyselykaavakkeen, jonka vastausten pohjalta teen lähtötasoasi, tavoitteitasi sekä aika-, paikka-, laji- ja välinemahdollisuuksiasi vastaavan ohjelman. Voit tilata joko koko noin 100-sivuisen Kunto-oppaan tai osia siitä.




PÄIVÄN AJATELMA

Moitimme helposti toisten vikoja,
mutta käytämme niitä harvoin omien
vikojemme ojentamiseen.

La Rochefoucault

http://positiivarit.fi




SUOMEN NAISILLE MM-PRONSSIA VIESTISSÄ


Onnittelut teille Pirjo,
Ain
o-Kaisa,
Riitta-Liisa ja
Krista.





Ei kommentteja: