torstai 17. maaliskuuta 2011

D-VITAMIINI JA MASENNUS

Tohtori Matti Tolonen kertoo eilen päivitetyssä uutiskirjeessään:

Masennus on suomalaisten uusi kansantauti, johon yli 400 000 kansalaista saa Kelalta korvausta lääkkeistä. Valitettavasti lääkehoito ei ole tuonut masennukseen nopeaa ja tehokasta ratkaisua. Päinvastoin, lääkehoito on osoittautunut luultua heikommaksi, etenkin lievissä ja keskivaikeissa tapauksissa. Nyt ratkaisua haetaan ravintolisistä, jotka voisivat kenties tehostaa käypää hoitoa. Erityisesti nyt tutkitaan omega-3-rasvahappoja ja D-vitamiinia.

Masennus maksaa yhteiskunnalle valtavia summia sekä suorina hoitokuluina että epäsuorasti työkyvyttömyytenä. Niiden kustannuksin verrattuna D-vitamiinihoito on hyvin halpaa. D-vitamiinia tarvitaan masennuksen ehkäisyssä ja hoidossa huomattavasti enemmän (noin 125 mikrogrammaa, µg) kuin terveille annettu vi
ranomaissuositus 7,5 µg.

Professori Walter E. Stumpf (University of North Carolina, USA) ennusti ensimmäisenä vuonna 1989, että D-vitamiinilla tulee vielä olemaan tärkeä merkitys psykiatriassa (Psychopharmacology (Berl) 1989;97(3):285–94). Hän kutsui tuolloin D3-vitamiinia nimellä soltrioli; nykyisinhän sitä kutsutaan nimellä kalsitrioli.

Psykiatrian apulaisprofessori Robert H. Howland (Pittsburghin yliopiston Western Psychiatric Institute) on julkaissut uuden raportin 'Vitamin D and depression'. Sen mukaan D-vitamiinilla voi olla hyvinkin vaikutusta ma
sennuksen ehkäisyssä ja hoidossa.

"Jotkin, mutta eivät kaikki poikkileikkaustutkimukset, ovat osoittaneet, että D-vitamiinin vähäinen pitoisuus veressä liittyy me
rkitsevästi masennusoireisiin ja -diagnoosiin. Poikittaistutkimukset eivät kuitenkaan kykene osoittamaan kausaalista syysuhdetta, ja siksi näitä tutkimuksia on kritisoitu", kirjoittaa Howland. "Tämänhetkinen näyttö ei riitä osoittamaan lopullisesti, että D-vitamiinin puute olisi masennuksen syy- tai riskitekijä eikä sitä, että D-vitamiini olisi tehokasta masennuksen hoidossa".

Howland RH. Vitamin D and depression. Journal of Psychosocial Nursing & Mental Health Services, 2011;49(2):15-8. Abstract.




KAMPPAILU BAKTEEREJA VASTAAN

Harvat asiat ovat y
htä vastenmielisen kuvottavia ja terveydelle haitalli­sia kuin raskaan treenin jälkeen tarttuva metisilliinille vastustuskykyinen Staphylococcus aureus eli MRSA.

Se on ylei­sempää kuin luuletkaan, eri­tyisesti aloittelijoiden keskuudessa. MRSA-tartunta
saadaan tavallisesti iho­kontaktin kautta ja paras tapa välttää sitä on käyttää sopivia ihonhoitotuotteita. Ne tappavat 99% bakteereista, muun muassa MRSAta aiheuttavat bakteerit ja muut tartunnat, kuten sieni-infektiot, kihomadot, hepatii­tin, märkäruven ja jalkasienen.

Lähde: Muscle&Fitness, helmikuu/maaliskuu 2011, sivu 13.

http://fi.wikipedia.org/wiki/MRSA
http://www.tohtori.fi/?page=9012653&id=2713624
http://www.athleticbodycare.com/





KOBRAN SALAISUUS

Selkävaivat ovat yleisiä. Tuntuu kuin ihmisen selkäranka ei olisi vielä sopeutunut modernin elämäntavan vaati­muksiin. Raskaat kyykyt, maastavedot ja painojen nostaminen rasittavat selkärangan nikamien välilevyjä vieläkin enemmän. Apu voi olla vain venytyksen päässä.

Tanskalai­sessa tutkimuksessa havaittiin, että maaten ylävartalon nostaminen eli joogatermeissä kobra-asento auttaa välttämään selkäkipuja. Tutkijat panivat merkille, että varusmiehil­lä, jotka tekivät kahdeksan kuukauden aikana joka aamu 15 kobraliikettä, oli huomattavasti vähemmän selkävaivoja, verrattuna varus­miehiin, jotka eivät tehneet tätä harjoitusta. Kokeile kobraa muutama kerta viikossa.

Spine 27(24)>:2,747-2,752, 2002; Strength & Conditioning Journal 29(6):78-8O, 20O7.

Lähde: Lähde: Muscle&Fitness, helmikuu/maaliskuu 2011, sivu 13.

http://www.tasapainopiste.fi/webohjelmat/liikkeet/60.php
http://www.ehow.com/how_4990_cobra-pose-yoga.html




RAHAPELIRIIPPUVUUS

Testaa oletko peliriippuv
ainen
  • Onko sinulla voimakas kiinnostus pelaamiseen?
  • Onko sinun pelattava jatkuvasti suuremmilla rahasummilla, jotta saat haluamasi jännityksen?
  • Oletko tehnyt toistuvia, epäonnistuneita yrityksiä vähentää tai lopettaa pelaaminen?
  • Aiheuttaako pelaamisen vähentäminen sinussa levottomuutta tai ärtyisyyttä?
  • Pelaatko paetaksesi ongelmia tai helpottaaksesi ahdistuneisuuden tunteita?
  • Kun häviät rahaa, palaatko pian takaisin pelaamaan "tasoittaaksesi" tappion?
  • Valehteletko muille salataksesi pelaamisesi aiheuttamat rahalliset tappiot?
  • Oletko syyllistynyt petokseen, väärennökseen tai kavallukseen pelaamisen rahoittamiseksi?
  • Oletko menettänyt tärkeän ihmissuhteen tai työpaikan pelaamisen takia?
  • Pyydätkö muilta rahaa selvitäksesi pelaamisen aiheuttamasta taloudellisesta ahdingosta?

Jos saat kyllä-vastauksia viisi tai enemmän, kärsit todennäköisesti peliriippuvuudesta.


En pelaa muuta rahapelejä kuin lottoa viikonloppuisin ja sitäkin 2-4 eurolla. Välillä pelailen netissä toiminta- ja sotapelejä, koska saan niistä "soturin" asennetta nykyelämän välillä koviin vaatimuksiin. Muun muassa viereisen kuvan pelit löydät klikkaamalla blogini oikeassa reunassa olevaa cdon-kuvaa.



Näin eroon rahapelihimosta

1. SOITA ONGELMAPELAAJIEN auttavaan puhelimeen Peluuriin, p. 0800 100101. Tekstiviestitukea saat Pelivoimapiiristä (www.pelivoimapiiri. fi). Netissä toimii Peli poikki -ohjelma (www.pelipoikki.fi), johon kuuluu myös terapeutin tuki.

Apua saa myös muun muassa A-klinikoilta (www.a-klinikka.fi), riippuvuusklinikka Tyynelästä Pieksä­mäeltä, Kuopion Kriisikeskuksesta, Jär
venpään sosiaalisairaalasta sekä Peliklinikalta Helsingistä.

2. PIDÄ PELIPÄIVÄKIRJAA. Kir­jaa ylös pelikerrat, voitot ja tappi­ot ja kulunut aika. Päiväkirjan avulla saat oikean kuvan pelaamisestasi.

3. HYVÄKSY MIELIPAHA. Tiedos­ta, että pelaaminen antaa sinulle myös mielihyvää, ja että siitä luopu­minen tuottaa tuskaa. Kuvittele, miltä lopettamisen aiheuttama suuttumus tuntuu. Mieti keinoja, joiden avulla kestät pettymyksiä, kun et voi enää paeta niitä pelaamiseen, Mitä hyvää seuraa, kun luovut pelaamisesta?

4. KULJE TOISTA KAUTTA. Suunnittele uusi reitti, jota kulkemalla voit välttää houkuttavat pelikoneet. Mieti, millainen tunnetila tai tilanne saa sinut yleensä pelaamaan. Pelaa­mistasi voi hillitä jo pelkkä oivallus siitä, että pelihimo iskee vain, kun olet esimerkiksi stressaantunut tai yksi­näinen.


5. TAIDON MERKITYSTÄ ei kanna­ta yliarvioida. Peliriippuvaisella on tapana selittää voitot taidolla ansai­tuksi ja häviöt huonoksi tuuriksi. Muista, että esimerkiksi raha-automaatteja pelatessa taidolla ei ole mi­tään merkitystä.

6. SUURIMMASTA OSASTA raha­pelejä on lopulta mahdoton jäädä voitolle. Todennäköisyydet ovat aina pelinjärjestäjän puolella. Raha-automaatti on tietokone, joka ei ole jonain päivänä anteliaalla, hyvällä tuulella ja toisena huonolla. Tietokoneohjelma toimii aina samalla kaavalla ja toteut­taa siihen asennettua kaavaa.

Lähde: Hyvä Terveys 4/2011, sivut 14 ja 17.





EILINEN DENSITYTREENI

Eilen oli toinen densitytreenikertani, jonka tavoitteena on rasvanpoltto ja lihasmassan ylläpito ja jopa sen lisääminen.

S1.
a. kapea etunojapunnerrus (or) 10 x 5
b. hyvää huomenta (plt) 10 x 5

S2.
a. vinopenkkipunnerrus (kpt) 5 x 5
b. reisiojennus yhd. jalalla (TG+lt) 5 x 5 / 5 x 5

S3.
a. penkkipunnerrus (kpt) 7 x 5
b. säärinosto sivulta sivulle (npt) 7 x 5

Lyhennykset: or=ovirekki, plt=painolevyt, kpt=käsipainot, TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko ja npt=nilkkapainot.

Suoritustapa:
  • lämmittely crosstrainerilla (5 min) ja dynaamisella venyttelyllä (2-3 min)
  • yksi sarja kumpaakin setin liikettä kevyellä verryttelypainolla
  • lataus painoihin, joilla menee normaalisti yksi kympin sarja
  • tauotonta treeniä (a+b) 10-12 minuuttia viiden toiston sarjoin
  • viiden minuutin lepo S1 ja S2 sekä S2 ja S3 välillä
  • lopussa viiden minuutin kevyt spinning ja muutaman minuutin staattinen venyttely
  • viikossa kolme vastaavanlaista treeniä (hieman eri lihasryhmät ja liikkeet)


http://www.formerfatguy.com/fitness/escalating-density-training/the-edt-fat-loss-solution/#axzz1GecC6yyo

http://www.bodybuildingsecretslive.com/escalating-density-training-review/






VIRHEET MAISTUVAT HYVÄLLE

Tulee löytää joka asiasta sen hyvä puoli, hyvän maun onni. Mehiläinen tunkeutuu meteen saadakseen sitä hunajakennoonsa ja käärme kitkerään saadakseen myrkkyä. Siten myös muutamien maku kohdistuu hyvään, toisten huonoon. Ei ole mitään sellaista, missä ei olisi jotakin hyvää.

Monilla on niin onneton luonteenlaatu, että he tuhannen täydellisyyden joukosta löytävät ainoan virheen, moittivat sitä ja puhuvat siitä. He kasaavat virheluetteloja, mikä on enemmän heidän huonon valintansa rangaistus kuin heidän terävänäköisyytensä askarrus.

Heidän elämänsä on murheellista, sillä he jäytävät aina katkeraa ja heidän mieliruokansa on kaikki epätäydellinen. Onnellisempi on sellaisten maku, jotka tuhansien virheiden joukossa osuvat kohta siihen ainoaan täydellisyyteen, joka osuu heidän eteensä.


Baltasar Gracian

http://positiivarit.fi



Ei kommentteja: