keskiviikko 16. helmikuuta 2011

TOTUUS KANANMUNASTA! TUTKIJAT YLLÄTTYIVÄT!

Jos pidät k
ananmunista, uusi amerikkalaistutkimus tuo hyviä uutisia. Kansallisessa tutkimuksessa nimittäin todettiin, että kananmunat sisältävät itse asiassa 14 % vähemmän kolesterolia ja 64 % enemmän D-vitamiinia kuin aiemmin on ajateltu, uutisoi cbsnews.com.

The Early show-ohjelmassa tutkimusta kommentoinut ravitsemusterapeutti Cynthia Sass selitti, että sanonta ”olet mitä syöt” pätee myös kanoihin. Terveellisempi ruokinta tuottaa myös terveempiä kananmunia.


- Tulee kuitenkin muistaa, että yksi iso kananmuna sisältää 185 mg kolesterolia, mikä on lähes maksimi päiväsuositus sydänpotilaille. Kohtuus on siis hyvä muistaa. Hyvä uutinen on se, että lisääntynyt D-vitamiini voi olla hyvin hyödyllistä, hän totesi.


Kananmunan keltuaista pidetään yleensä munan huonoimpana osana. Sass kuitenkin totesi, että se on ravitsemuksellisesti arvokas osa, sisältäen D-vitamiinin lisäksi myös tärkeää ravintoainetta nimeltään koliini.

Hänen mukaan noin 90 % ihmisistä on koliinin puutetta. Se on yhdistetty muun muassa alhaisempiin kehon tulehdustiloihin.


- Yhdessä kananmunassa on noin 25 % päivän koliinitarpeesta, Sass selitti.

Viimeisen 25 vuoden kananmunien ja sydänsairauksien yhteyttä on kartoitettu noin 200 eri tutkimuksen avulla. Sydänsairausriskin syyksi ei ole kuitenkaan paljastunut yleisen käsityksen mukaan kolesteroli, vaan tyydyttyneet rasvahapot. Sass viittaa myös toiseen tutkimukseen, jonka mukaan kananmunat voivat auttaa pudottamaan painoa.

- Kun kananmunaa lisättiin vähäkaloriseen aamiaiseen, ylipainoiset laihduttajat pudottivat 65 % enemmän painoa, kuin jos sama kalorimäärä saatiin hiilihydraateista, hän kuvaili.

Sass kehottaa syömään kananmunaa täysjyvän kanssa sen sijaan, että se nautittaisiin amerikkalaiseen tyyliin pekonin, valkoisen leivän ja rasvan kanssa. Kun kananmuna yhdistetään terveellisten kasvispohjaiset ruokien kanssa, kolesteroli pysyy tasapainossa ja melko alhaisena, Sass selitti.

Lähde: http://www.tohtori.fi/?page=1570030&id=3133531&ad=viikkokirje

Tutustu myös


http://www.tohtori.fi/?page=8121124&id=2663315




TÄYTÄ PALLO OIKEIN JA SAA TÄYSI HYÖTY

Jotta saisit kaik
en mahdolli­sen hyödyn jumppapallosta, se ei saa olla liian matala, korkea, pehmeä eikä kova. Pallolla on silloin epämu­kava treenata, eikä treeni tehoa.

Tarkista siis, onko ilma päässyt karkaamaan pal­lostasi. Kun painat palloa kovasti sormella, pitää syvennyksen olla noin 5 cm leveä. Pallon korkeus taas on oikea, kun lonkkanivel on noin 1-2 cm korkeammalla kuin polvinivel, kun istut palton päällä.

Lähde: KuntoPlus 3/2011, sivu 7.


Käy katsomassa myös:

http://www.protraining.fi/fitness/wellball/ohje.htm
http://www.sparkpeople.com/resource/exercise_demos.asp?exercise_type=core




POHJOLAN RUOKAVALIO PÄRJÄÄ VERTAILUSSA


Pohjoismaisista ruoka-aineista koostuva ruokavalio alentaa veren kolesterolitasoja ja verenpainetta, edistää laihtumista ja parantaa elimistön insuliiniherkkyyttä. Lisäksi se vähentää useita sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, osoittaa Uppsalan yliopistossa tehty tutkimus.

Pohjoismaista ruokavaliota voidaan siis hyvin pitää vaihtoehto­na terveyttä edistävälle Välimeren ruokavaliolle.
Tutkimuksessa käytettyyn pohjoismaiseen ruokavalioon kuului hedelmiä, marjoja, juureksia, lohta, rapsiöljyä, palkokasveja sekä täysjyvätuotteita. Ruoka sisälsi vain vähän sokeria, suolaa, transrasvoja ja tyydyttynyttä rasvaa.

Lähde: livelife 1/2011, sivu 5.


Lisää asiaa aiheesta:

http://www.mtv3.fi/koti/ajankohtaista.shtml?993833
http://jokapaivaistaleipaa.blogspot.com/2010/01/pohjola-vastaan-valimeri.html




PÄIVÄN AJATELMA

Pessimisti valittaa tuulesta.
Optimisti odottaa sen muuttavan suuntaa.
Säädä sinä purjeesi tuulen mukaan.

http://positiivarit.fi

4 kommenttia:

Maailman Vahvin Nalle kirjoitti...

Taas ilmoilla se "kamala" kolesteroli.. Mikä sitten tosiasiassa on se raja, kun puhutaan liian korkeista kolesteroliarvoista? Lähinnä lääkeyhtiöpropagandaa :D

Tietnkin kolesterolin laadulla saattaa olla jotain merkitystä...

Sydänpotilaiden kannattaisi ennemmin tarkkailla hiilihydraattien saantiaan(lähinnä mistä), ja käyttämänsä rasvan laatua sekä aerobisen liikunnan määrää. Näillä kolmella tekijällä on satavarmasti tärkeämpi osa taudinkuvan kanssa, kuin kananmunien popsimisella.

10 munaa päivässä pitää tohtorin loitolla... ja vatsan täynnä(ainakin hetken)

Mvn

Kuntoguru kirjoitti...

Niinhän se on. Kaikkea voi syödä, kunhan muistaa kohtuuden.

Kuntoguru kirjoitti...

Selvennys äskeiseen: kohtuudella kaikkea omiin tarpeisiin ja terveydentilaan soveltuvaa.

IRISH-ORHI kirjoitti...

Pessimistit valittavat kaikesta.
Ajattelevat kaiken ofc menevän
päin p,,,ttä.

Optimistit eivät valita mistään,
vaan ottavat kaiken nega-paskan
vastaan hymyillen sisäisesti.
Kuin niin? He osaavat ennakoida.