tiistai 22. helmikuuta 2011

SUURET ODOTUKSET HOLMENKOLLENIN KISOISTA

Holm
enkollenin MM-hiihdoilla, jotka alkavat ylihuomenna, on edellytykset tulla mahtavimmiksi maailmanmestaruuski­soiksi, joita on koskaan järjestetty. Hiihdon lisäksi MM-ohjelma sisältää mäkihyppyä ja yhdistettyä. 12 päivän aikana on 21 kilpailua.


Seuraavassa on kahden kisoihin osallistuvan hiihtäjän kommentteja ennen kisoja.


Martin Johnsrud Sundby (Norja) kertoo:

Mitä toivot MM-kisoilta?

- Uskon ja toivon, että Holmenkollenin MM-kisoista tulee urheilutapahtuma ja kansanjuhla, jollaista hiihtomaailma ei ole koskaan ennen nähnyt. Toivon, että sääjumalat ovat puolellam­me ja että minä olen parhaimmassa kunnossa mestaruuskilpailuissa.

Ketkä ovat kovimpia kilpailijoitasi?

- Murtomaahiihto on nykyään todella kansainvälinen laji ja osallistujat 6-8 maasta voivat saada kultaa. Omasta puolestani ovat Lucas Bauer, Johan Olsson, Aleksandr Legkov, Eldar Roenning, Petter Northug ja Matti Heikinen kovimmat kilpailijat lempiosuudellani eli 15 kilometrin perinteisellä. Ruotsi ja Venäjä ovat vaikeimmat päihittää viestissä.

Miten sinuun vaikuttaa se, että MM-kilpailut ovat kotimaassasi?


- Se on sitä, mistä urheilijat unelmoivat. Olen treenannut Holmenkollenin viereisissä metsissä siitä asti, kun olin kymmenen. Siksi minulla on ehkä pieni etulyöntiasema, koska tunnen ladut paremmin kuin kilpailijani. Yleisö on puolellani ja auttaa minua pitkin matkaa, mikä voi merkitä todella paljon hiihdon lopussa.

Kuinka valmistautumisesi on sujunut?


- Minulla on ollut erittäin hyvä treenivuosi ilman sairastumisia ja loukkaantumisia. Pet­tymysten kauden jälkeen viime vuonna olen tehnyt treeniohjelmaani muutoksia, joiden uskon tekevän minut vahvemmaksi. Olemme treenanneet Norjan miesjoukkueessa hullun lailla ja olemme olleet tiukkoja toisiamme koh­taan. Vahva treeniryhmä ja hyvä sosiaalinen ympäristö ovat tärkeitä.

Miten pidät itsesi terveenä kauden ajan?


- Aina on riski sairastua, kun ollaan ulkona ja matkustetaan paljon. Tärkein­tä terveyden ylläpitämiseksi on oikea ravitsemus ja se, että vaihtaa treenin jälkeen heti kuivat vaatteet. Hedelmi­en ja vihannesten tankkaaminen pa­rantaa vastuskykyä ja Udos Choice ravintolisästä saan tarpeeksi hyviä rasvahappoja.

Mitkä ovat mieles­täsi huippuhiihtäjän tärkeimmät ominai­suudet?


- Että tuntee kehonsa ja tietää, mitä se kestää. Tarvitaan myös halua mennä läpi tulen ja jään päästäkseen huipulle sekä kykyä pakottaa kroppansa äärimmilleen treenatessa.

Kuinka säilytät moti­vaatiosi?


- Tavoitteenani on olla jokin päivä maailman paras, mikä on tänään aika kaukaista. Se tarkoittaa sitä, että minulla on paljon töitä ja treenaamista edessäni.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Martin_Johnsrud_Sundby
http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/udos-choice



Charlotte Kalla (Ruotsi) kertoo:

Mitä toivot MM-kisoilta?

- MM-kilpailut Holmenkollenissa on suuri tavoitteeni. MM-kisat hiihtohullussa Norjassa on hienointa mitä voi saavuttaa olympialaisten jälkeen. Odotan eniten viestejä ja 30 kilometrin vapaata tyyliä. Uskon, että niissä minulla on suurimmat mahdolli­suudet.

Kokemuksesi Holmenkollenista?

- Siellä on hausko­ja reittejä hienolla ja vaihtelevalla kumpuisuudella. Viihdyn hienosti kisaladuilla ja olen saanut hyviä tuloksia rupeamista, joita olen siellä tehnyt. Ihmiset, jotka tulevat ladun varsille kisoissa, luovat upean
tunnel­man ja radalla on isot paineet.

Kuinka valmistau­tumisesi on sujunut?

- Olen treenannut toukokuun alusta ja harjoitusohjelmani on sama kuin edellisinä vuosina. Minä ja valmentajani Magnus Ingesson turvaudumme filosofiaan, joka meillä on jo olemassa. Olen vaihdellut juoksua, rullahiihtoa, voimaharjoittelua ja hiihtovaellusta. Olemme myös hiihtäneet tunnelissa Torsbyssä, olleet kahdella jäätikköleirillä Itävallassa Ramsaussa, samoin lumileirillä Kiirunassa.

Miten pidät itsesi terveenä?

- Käytän tervettä järkeä. On tärkeää nukkua hyvin, syödä oikein ja olla tarkka käsihygienian suhteen. Ruokavaliossa ke
skityn siihen, että saan oikeaan aikaan ravintoaineita. On myös tärkeää luoda ympäristö, jossa palautuminen sujuu niin hyvin kuin mahdollista. Puhtaita lepo­päiviä minulla on yksi tai kaksi kertaa viikossa ja yritän nukkua hetken harjoitusten välissä. Silloin tuntuu, että jaksan paremmin päivän toisen rutistuksen.

Mitkä ovat mielestäsi huippuhiihtäjän tärkeimmät ominaisuudet?

- Että tuntee iloa siitä mitä tekee. Täytyy kye­tä iloitsemaan kehittymisestä ja siitä, että tekee pieniä tekoja tavoitteidensa saavuttamiseksi. On myös tärkeää tuntea, että työ antaa tuloksia. Kilpailuvietti on hyvä ominaisuus, mutta sitä täy­tyy ohjata, jotta energia ja tahdonvoima vievät oikeaan suuntaan.

Kuinka säilytät motivaatiosi?

- Olen edelleen aika nuori, joten minulla ei ole vielä ollut motivaatio-ongelrnia. Usko siihen, että kropassani on vielä paljon kehityskelpoista, on tärkeää. Tiedän, että on valtavasti alueita, joissa voin tulla paremmaksi, kunhan vain olen valmis panostamaan...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Kalla


Lähde: livelife 1/2011, sivu15.

PS. Lehdessä oli myös vastaavanlainen määrä tekstiä Krista Lähteenmäeltä. Koska siinä oli valkea teksti värillisellä pohja
lla, ei sen skannaaminen onnistunut.

http://www.kristalahteenmaki.fi/index.php?1




LYHYITÄ POIMINTOJA KUNTO PLUS -LEHDESTÄ

Kunto Plus -lehden nu
merossa 3/2011 sivulla 9 on seuraavat neljä vinkkiä:


Hedelmäsokerinen mehu voi aiheuttaa kihtiä

Tuoreen tutkimuksen mu­kaan lasillinen tuoremehua, mehua tai limsaa joka päivä lisää kihtiin sairastumisen riskiä 41 %. Tutkijat uskovat yhteyden johtuvan sokerista ja fruktoosista.Tutkimus käsitti 78 906 naista ja kesti 22 vuotta.

Lähde: Boston University School of Medicine

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,1993,1984



Kaura on nouseva trendi

Kauran odotetaan nouse­van uudeksi ruokatrendiksi. Kauran etuja ovat helppous, terveellisyys ja ekologi­suus. Kauran ja erityisesti sen liukenevien kuitujen terveellisyydestä on jo runsaasti tutkimustietoa, lisäksi kasviperäinen ruoka on ympäristöystävällisempää kuin lihan tuotanto.

Lisätietoja: http://www.lumoudukaurasta.fi/



5 hyvää tapaa ehkäistä suolistosyöpää

Tanskalaistutkijat ovat osoittaneet, että terveelli­nen ravinto, tupakoimat­tomuus, 30 minuutin päivittäinen liikunta, hoikka vyötärö ja alkoholin käytön minimointi ovat suolistosyö­vän ehkäisyn avaimet. Uutta havainnossa on se, että vaikutus voi olla jopa 25 %, jos noudattaa kaikkia näitä ohjeita.

Lähde: Kraeftens Bekaempelse

http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/joukkotarkastukset/suolisto/syopa/



Hoikka vyötärö kolmella päivittäisellä täysjyväannoksella

Täysjyvätuotteet kuten ohrasuurimot, speltti, täysjyväruisleipä ja kaurahiutaleet eivät ole vain terveellistä ruokaa, vaan ne myös suo­jaavat vyötärönseudun rasvalta. Näin osoittaa tuore tutkimus, jossa 2834 iältään 32-83-vuotiaan henkilön kehot skannattiin ja heidän ruoka­tottumuksensa kartoitettiin.

Havaittiin, että henkilöillä, jotka söivät kolme täysjyväannosta päivittäin ja nauttivat korkeintaan yhden an­noksen käsiteltyä vaaleata viljaa, oli 10 % vähemmän rasvaa vyötärön seudulla kuin niillä, jotka eivät syöneet yhtä terveellisesti. Vaarallisen keskivartalorasvan saa siis pois myös syömällä, kun nauttii esimerkiksi kaurahiutaleita aamiaiseksi, ruisleipää lounaalla ja hiukan keitettyä spelttiä päivällisellä. Keskivartalorasva on vaarallista, koska se kulkeutuu verenkiertoon, jossa se voi aiheuttaa tukoksia.

Lähde: The American Journal of Clinical Nutrition

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00890




PÄIVÄN AJATELMA

Elleivät ihmiset ole onnellisia
tehdessään sitä mitä tekevät,
he eivät tee sitä läheskään niin
hyvin kuin tekisivät jos olisivat
onnellisia sitä tehdessään.

http://positiivarit.fi

Ei kommentteja: